Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låna trådlöst till granne!?


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har trådlöst router (BELKIN) och surfar trådlöst och vi har goda grannar som har en sån som är 10-11 år gammal. Han har precis fått en skoldator, laptop och frågade mig om han kan använda min trådlösa uppkoppling. Vi delar väg. Han är ju snäll så det fick han ju, jag gav honom ett sånt gäst lösenord som han kan logga på mitt trådlösa. Jag vill veta om det finns något sätt att kola vad han gör på nätet, var han surfar nånstans om han sköter sig! Jag sa ju till honom att så länge han bara använder vanlig surf, facebook och sånt så är det OK, men han fick inte spela online spel eller ladda ner grejer för då är jag rädd att det påverkar min uppkoppling och internet hastighet. eller har jag fel?

 

Påverkar det mig och min uppkoppling typ hastighet och kvalitet ner han använder samtidigt och är det ok så länge han inte laddar ner och spelar online. Har det nån betydelse vad han gör? Vill inte säga nej dem är snälla mot oss också och är inte har möjlighet/råd att köpa trådlös router till pojken just nu :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet, så lånar du ju ut bandbredd till denna granne, oavsett vem det är, så är du ändå den som är ansvarig för vad som händer, vad som eventuellt laddas ner och så vidare.

Men är dom seriösa och gör som du säger, så är det ju ingen fara.

 

Men visst finns det alltid en risk med att låna ut sin bandbredd till en granne.

 

Finns program som kan mäta hur mycket trafik som grannen gör av med, finns säkert program som kan kolla lite mer, men då blir det nästan som övervakning, kanske inte så lyckat.

Man ska ju kunna lita på den som lånar, du har ju sagt att är det normal trafik, så är det lugnt, börjar du misstänka annat, så är det ju bara att koppla bort grannen, och prata med dom om detta, och i så fall koppla på igen, då blir det en varning om att du menar allvar, svårare är det ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst påverkar det att man är flera som använder en internetanslutning. Online-spel brukar inte ta så mycket bandbredd, men kolla på Flash-klipp på YouTube och Play-kanaler (typ SVT Play) kan definitivt störa andra, särskilt om du inte har så snabb uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso och Cecilia säger så är det ditt ansvar men om du nu vill övervaka trafiken så finns det ju alltid en brandvägg som kan övervaka just dom sakerna, där kan du även se när, vem, och vad som har hänt på ditt nät.

 

 

 

MVH Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso och Cecilia säger så är det ditt ansvar men om du nu vill övervaka trafiken så finns det ju alltid en brandvägg som kan övervaka just dom sakerna, där kan du även se när, vem, och vad som har hänt på ditt nät.

 

 

 

MVH Jesse

 

Hur gör man det via brandvägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet, så lånar du ju ut bandbredd till denna granne, oavsett vem det är, så är du ändå den som är ansvarig för vad som händer, vad som eventuellt laddas ner och så vidare.

Men är dom seriösa och gör som du säger, så är det ju ingen fara.

 

Men visst finns det alltid en risk med att låna ut sin bandbredd till en granne.

 

Finns program som kan mäta hur mycket trafik som grannen gör av med, finns säkert program som kan kolla lite mer, men då blir det nästan som övervakning, kanske inte så lyckat.

Man ska ju kunna lita på den som lånar, du har ju sagt att är det normal trafik, så är det lugnt, börjar du misstänka annat, så är det ju bara att koppla bort grannen, och prata med dom om detta, och i så fall koppla på igen, då blir det en varning om att du menar allvar, svårare är det ju inte.

 

tips på några programm? Jag vill inte övervaka utan bara kola om att allt står rätt till....vill se vilka webplatser han besöker och om det sker någon download aktivitet och sånt...vill bara försäkra mig...inte att jag inte litar på dem men vill inte skära dem loss om dem sköter sig, skulle ångra mig om det visar sig att jag tar bort dem och de skötte sig, men o andra sidan om jag får bevis att det händer något jag inte godkänner de skulle jag utan tvekan stänga ner internet för de...de har ju internet via tråden men vet inte om de tänker på sånt om dem nu laddar ner något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-56496-0-29900200-1357758813_thumb.jpg

 

så här står det i min router security logg....finns det mer flikar i router webplats där jag kan se sånt och mer....och vad betyder dem grejer som är blockerade....försök till intrång eller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns en sån funktion i din router...

Det Untangle gör är att den loggar allt som en användare/klient dator är inne på om du t.e.x har satt upp en Untangle server/Brandvägg och du surfar in på t.e.x facebook.com

 

då kan du se vilken dator det kommer ifrån, när denna användaren har besökt denna webbplats och om den är blockerad via webbfiltreringen eller ej.

 

 

om du går till denna sidan och t.e.x klickar på Web Filter Lite får du en beskrivning av vad web filter lite gör.

 

det finns en funktion som heter Reports . Där kan du läsa alla loggarna

 

 

/Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso och Cecilia säger så är det ditt ansvar men om du nu vill övervaka trafiken så finns det ju alltid en brandvägg som kan övervaka just dom sakerna, där kan du även se när, vem, och vad som har hänt på ditt nät.

 

 

 

MVH Jesse

 

Det om ansvar säger väl inte Cecilia i den här tråden.Förmodligen av goda skäl!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller och logga trafiken så finns det nog inget enklare sätt.

 

det är inte så svårt som det låter :) dom har jätte bra hjälp på deras forum.

 

det låter så avancerat, trodde det finns något nklare väg att göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet, så lånar du ju ut bandbredd till denna granne, oavsett vem det är, så är du ändå den som är ansvarig för vad som händer, vad som eventuellt laddas ner och så vidare.

Men är dom seriösa och gör som du säger, så är det ju ingen fara.

 

Alltså, du blandar ihop civilrätt och straffrätt här. Civilrättsligt är det förmodligen inte tillåtet i avtalet med internetleverantören. Den värsta konsekvensen av detta avtalsbrott är väl att internetleverantören säger upp avtalet. Jag har aldrig hört talas om att det hänt en privatperson. Däremot, om grannen gör något olagligt på nätet så har det ingenting med dig som utlånare att göra. Visst, polisen kan komma och knacka på men då säger man bara som det är, varpå de får besöka grannen istället. Jämför med om du lånar ut din bil till någon som smiter från en olycka (då lär ju polisen, via regnumret, gå på ägaren i första hand men om denne förklarar att A hade lånat bilen när smitningen skedde så är ägarens problem slut)

 

Så, låna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...