Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket format är det bästa för youtube?


rammega

Rekommendera Poster

Ja bäst betyder också stora filer. men vad är lämpligast om man säger så?

En klipp på 6 minuter gjort i moviemaker eller Vegas. Vad ska man välja för format när man sak redera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att det är räcker med 720p, vid de få tillfällen som jag har laddat upp något på YouTube så har det varit i 720p. 1080p ger både extremt stora filer och tar en evighet att ladda upp ifall du har inte ett mycket snabbt internet.

 

Vet du inte hur du ska rendera den till olika storlekar eller vill du bara ha förslag på vilken storlek filen ska ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att det är räcker med 720p, vid de få tillfällen som jag har laddat upp något på YouTube så har det varit i 720p. 1080p ger både extremt stora filer och tar en evighet att ladda upp ifall du har inte ett mycket snabbt internet.

 

Vet du inte hur du ska rendera den till olika storlekar eller vill du bara ha förslag på vilken storlek filen ska ha?

Nja jag vill ju förståss ha en bra upplösning utan att det tar så mycket plats.

Jag vart lite förvånad att en 6 minuters snutt *.avi vart en GIG!

Men när jag laddade ner ett klipp som jag själv ville kolla på så var den bara på typ 250MB.

Så jag kanske hade valt 1080 utan att veta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vart lite förvånad att en 6 minuters snutt *.avi vart en GIG!

 

AVI är inget filmformat, utan bara en behållare i vilken du kan lägga precis vad som helst.

 

Förmodligen har du "råkat" lägga in filmen i DV-format, vilket tar ca 220 MB/minut. Det finns ingen som helst anledning att använda det formatet på en färdig film, utan jag tycker du ska använda ett format som komprimerar lite hårdare tex mpeg4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVI är inget filmformat, utan bara en behållare i vilken du kan lägga precis vad som helst.

 

Förmodligen har du "råkat" lägga in filmen i DV-format, vilket tar ca 220 MB/minut. Det finns ingen som helst anledning att använda det formatet på en färdig film, utan jag tycker du ska använda ett format som komprimerar lite hårdare tex mpeg4.

Aha. Det förklarar saken.

Läser dom flesta medialäsare mpeg4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...