Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på dator för LOL och webbsurfning


DanielSone

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har i många år använt min bärbara dator för skolarbete, youtube osv men nu har jag på senaste tiden börjat spela LOL, och därför har jag då kört igång min gamla stationära dator(mer info om den senare). Men jag märker nu att den är hur gammal som helst, och jag vill köpa en ny budget stationär dator för min nuvarande dator har bara 1GB RAM, den klarar i princip ingenting enligt mig.

 

Datorn ska användas till att surfa på internet(kolla 1080p youtube klipp, forum m,m) och spela LOL. Har en riktigt begränsad budget eftersom jag inte känner att jag vill spendera massor utav pengar på en dator. Så jag sökte på webben och hittade denna super billiga dator:

 

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-P6-2305EO-A4-5300-4-500-UMA,90952,389031,486719.html

 

Jag kan inte ett smack om dator, förutom att ju högre GHz du har desto bättre? Men hur skulle den där datorn klara av LOL, och "multitasking" på internet(youtube m.m)? Jag vet att det handlar om internetuppkoppling men den är bra för mig.

 

En annan grej: står på specifikationen att den där datorn endast har 1600MHz,(visst betyder det att det är 1.6GHz?) vilket jag tycker låter lite? Den stationära jag har nu är: Pentium® 4 CPU 3,20GHz. Skulle man kunna stoppa in det i den nya datorn? Eller är det så att det där 1600MHz inte är så lite med tanke på att det är nya grejer och min gamla dator är gammalt skit?

 

Märkte att det var många frågor i denna post, men hoppas någon kan hjälpa mig hitta en billig stationär dator för runt 4000! Skärm och sådant har jag, men inget operativsystem, endast tråkiga XP som jag gärna inte använder.

 

Alternativt kan jag bygga en själv, eller ja min kusin kan, så är det billigare att göra så? Men vet att windows operativsystem burkar kosta skjortan..

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600MHz är minneshastigheten (RAM-minnena).

Det är nästan i alla fall mycket billigare att bygga datorn själv eller då alternativt låta din kusin göra det. Problemet du ofta får när du köper en färdigbyggd dator är att allt som de skriver om är jätte bra men något som inte syns på den stora texten drar ner datorn väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...