Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Diplomaten

Minnen som passar moderkort?

Rekommendera Poster

Har fått tag på en DELL Precision 390 och lyckats få igång den med en ny hårddisk.

I beskrivningen står det om minne:

2048 MB (2x1024) 667 MHz DDR2 DUA

När jag sedan öppnar burken och tittar efter står det på minnet:

1 GB 2Rx8 PC2-5300E-555-12-G0

Är dessa samma sak?

Lyckades hitta i mina gömmor följande minnen och undrar om någon kan berätta om dessa kan användas i datorn:

1 GB 1Rx8 PC2-6400U-666-12-Z2

KTH-XW4400C6/2G 1.8 V BCMM1660907

På moderkortet finns det fyra slotar för minnen.

:blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga att kolla när du köper RAM-minne är vilken version de är. De som sitter i datorn här är DDR2. Jag googlade namnet på RAM-minnena du hade hittat och de var också av DDR2. Minnena borde passa till datorn du hittade men jag rekommenderar inte att du har olika typer av minnen i din dator. Det kan dock inte skada att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag vill nog inte köpa nya minnen till en "hittedator". Försöker använda de som jag har i mina gömmor....

Grävde djupare i min minnesgömma och hittade följande minnen:

256 MB 1Rx16 PC2-4200U-444-11-C1

512 MB DDR-400MHz-CL33 PC3200U-303300

256 MB 1Rx16 PC2- 4200U-444-12-C1

Visserligen små minnen, men om dom går att använda är frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror som sagt att de första minnena du hittade ska passa, båda 256 MB minnena borde passa också.

512 MB minnet å andra sidan är av en äldre version (DDR) och passar inte till ditt moderkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn klagade över att blanda ECC-minnen med icke-Ecc minnen.

Ska jag ta ut det befintliga 1 GB ECC-minnet i så fall och byta ut det till två 1 GB icke-ECC minnen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bara 1 GB RAM idag?

Du skrev förut:

I beskrivningen står det om minne:

2048 MB (2x1024) 667 MHz DDR2 DUA

Sedan kan märkesdatorer vara lite petiga när det gäller RAM-minnen. Jag ser att Kingston endast rekommenderar särskilda Dell-minnen till datorn, dvs minnen som har kollats extra noga att de uppfyller Dells specifikation: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=31915-Dell-Precision+Workstation+390&distributor=0&submit1=Search

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn klagade över att blanda ECC-minnen med icke-Ecc minnen.

Ska jag ta ut det befintliga 1 GB ECC-minnet i så fall och byta ut det till två 1 GB icke-ECC minnen ?

Enligt Cucials minnewskonfigurator,den finns hos bl.a komplett.se så fungerar både ECC och nonECC i datorn ,Men de skall inte blandas.

Det skall inte behövas några specialmärkta minnen( se Kingston) i datorn.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bara 1 GB RAM idag?

Du skrev förut:

Sedan kan märkesdatorer vara lite petiga när det gäller RAM-minnen. Jag ser att Kingston endast rekommenderar särskilda Dell-minnen till datorn, dvs minnen som har kollats extra noga att de uppfyller Dells specifikation: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=31915-Dell-Precision+Workstation+390&distributor=0&submit1=Search

(Även om det inte är intressant i denna fråga ...) Beskrivningen säger 2 GB minne, medan i datorn finns endast 1 GB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...