Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spillde mjölk på tangentbordet, hjälp!


chrilleboy77

Rekommendera Poster

chrilleboy77

Hej, jag har ett stort problem..Jag är en trogen gamer osv men igår så råkade jag spilla mjölk på ungefär halva tangentbordet(det är en laptop),i panik så drog jag ut elkabeln och batteriet,ksk 10 sek efter mjölken.. jag vet sen tidigare att om man försöker ta loss tangenterna på en laptop så slutar det inte väl.. nu skriver jag med skärmtangentbordet för inte en enda knapp funkar på tangentbordet, vad fan ska jag göra? jag är villig att köpa ett nytt tangentbord men jag vet inte vart...NP-RC530/SAMSUNG..kan nån hjälpa mig?

 

/edit

glömde säga att jag lät den ligga på tork i 2 dagar, upp å ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ditt tangentbord på laptopen eller är det ett externt tangentbord som inte fungerar?

 

Hur som helst så låter det som att det tangentbordet du spillde mjölk på är kört även om du lyfter på tangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chrilleboy77

det är tangentbordet på laptopen, jo jag tänkte att det inte går att fixa, kan man ta loss tangentbordet och sätta dit ett nytt? isåfall vart kan man köpa ett nytt tangentbord som är likadant? behöver verkligen hjälp

 

ursäkta eventuella stavfel,skitjobbigt o skriva med skärmtangentbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag vad du menar med att skriva med skärmtangentbordet. Hade lite otur när jag tänkte innan :rolleyes:

 

Ditt ända sätt att rädda ditt tangentbord är nog att skicka tillbaka datorn till tillverkaren, då får du nog vara bered på att betala mycket pengar om du inte har en försäkring som täcker saker som denna (de flesta försäkringar som kommer till datorer täcker inte saker som denna, det måste i de flesta fallen vara en drulleförsäkring eller liknande). Vad jag hade gjort i din situation är att köpa ett externt tangentbord. Kostnaderna kan bli höga och det är inte ens säkert att tillverkaren kan fixa problemet. Jag tror inte du kan byta tangentbordet själv, dels så är de verkligen inte gjorde för att det ska gå och dels så kommer du nog aldrig få tag på reservdelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chrilleboy77

Nu förstår jag vad du menar med att skriva med skärmtangentbordet. Hade lite otur när jag tänkte innan :rolleyes:

 

Ditt ända sätt att rädda ditt tangentbord är nog att skicka tillbaka datorn till tillverkaren, då får du nog vara bered på att betala mycket pengar om du inte har en försäkring som täcker saker som denna (de flesta försäkringar som kommer till datorer täcker inte saker som denna, det måste i de flesta fallen vara en drulleförsäkring eller liknande). Vad jag hade gjort i din situation är att köpa ett externt tangentbord. Kostnaderna kan bli höga och det är inte ens säkert att tillverkaren kan fixa problemet. Jag tror inte du kan byta tangentbordet själv, dels så är de verkligen inte gjorde för att det ska gå och dels så kommer du nog aldrig få tag på reservdelen.

 

okej tack, ville helst inte behöva ha ett externt men det får bli så:P att ett glas mjölk kan göra så mkt skada trodde man inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack, ville helst inte behöva ha ett externt men det får bli så:P att ett glas mjölk kan göra så mkt skada trodde man inte....

 

Köper du ett relativt bra tangentbord blir du säkert inte missnöjd, kanske till och med kan köpa ett vattentåligt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du ett relativt bra tangentbord blir du säkert inte missnöjd, kanske till och med kan köpa ett vattentåligt

Han behöver ju ett mjölktåligt!

Arla kanske har något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ge inte upp för det går att byta ut tangentbordet bruksanvisning hittar du här

Nytt tangentbord kan du kanske hitta här http://se.eetgroup.com/

 

De har iaf reservdelar till de flesta datormärkena de brukar ju tillverkas i samma fabrik så innanmätet är i stort sett detsamma oavsett vad det står för fabrikat på utsidan.

 

Jag köpet själv reservdelar hos eetgroup till mina HP-datorer.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta tangentbordet på en bärbar är generellt inte svårare än att byta HDD eller sätta i mer minne. Det kan dock vara något dyrt i jämförelse med ett externt tangentbord. Men eftersom det är oanvändbart nu så skulle jag nu ta bort det mjölkiga tangentbordet och lägga det i blöt i diskvatten en stund och sedan skölja det ordentligt i vanligt vatten. Därefter skaka och föna det tort, och återmontera det. Precis så har jag gjort två gånger, och en gång gick det helt utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...