Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta mobilt bredband och ethernet


Julle50

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har poblem med att komma åt både det trådade och mobila bredbandet vid samma tillfälle.

 

Jag använder Win 7 och har bytt ut det fasta brdbandet mot ett mobilt bredband.

Det funkar utan poblem så länge jag inte har anslutet ethernetkabeln till datorn, då fungerar det inte att komma

ut på Internet.

 

Jag vill kunna komma åt det trådade nätet där jag har skrivan ansluten samt NAS enheten även när jag sufar.

 

Jag kan inte komma på vad som sak göras.

 

Tacksam för svar på deta.

 

Jörgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej nu tar vi det från början....

 

hur är allt kopplat? via mobilt bredband kan du inte komma åt någon nas så länge den inte är uppkopplad till ett annat nät och sedan portmappad så att du kommer åt nasen utifrån.

 

varför ska du använda mobilt bredband och ethernet samtidigt?

 

 

varför har du inte skrivaren installerat lokalt för?

 

om du har en skrivare utdelad på nätverket måste datorn befinna sig på samma nätverk.

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bredbandsmodem?

Är det ett kombinerat modem och router?

Om inte så skall modemet för det mobila bredbandet vara anslutet till WAN-ingången på en router och alla datorer, NASar, printrar etc på routerns LAN-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett USB modem som sitter direkt i datorn som ansluter mot internet.

 

Övriga enheter sitter i switchen även datorn som är kopplad till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mobilabredbandet är ett USB modem som sitter direkt i datorn.

 

Att jag kopplar även mot ethernet är beroende på att där har jag NAS och även nätverksskrivaren/scanner vilket det är flera datorer som använder.

 

Jörgen

 

 

 

okej nu tar vi det från början....

 

hur är allt kopplat? via mobilt bredband kan du inte komma åt någon nas så länge den inte är uppkopplad till ett annat nät och sedan portmappad så att du kommer åt nasen utifrån.

 

varför ska du använda mobilt bredband och ethernet samtidigt?

 

 

varför har du inte skrivaren installerat lokalt för?

 

om du har en skrivare utdelad på nätverket måste datorn befinna sig på samma nätverk.

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett USB modem som sitter direkt i datorn som ansluter mot internet.

 

Övriga enheter sitter i switchen även datorn som är kopplad till den.

 

OK. Då måste du skaffa en router som kan hantera din USB-sticka eller skaffa ett mobiltbredbandsmodem och flytta SIM-kortet dit. Anslut sedan alla enheter till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har poblem med att komma åt både det trådade och mobila bredbandet vid samma tillfälle.

 

Jag använder Win 7 och har bytt ut det fasta brdbandet mot ett mobilt bredband.

Det funkar utan poblem så länge jag inte har anslutet ethernetkabeln till datorn, då fungerar det inte att komma

ut på Internet.

 

Jag vill kunna komma åt det trådade nätet där jag har skrivan ansluten samt NAS enheten även när jag sufar.

 

Jag kan inte komma på vad som sak göras.

 

Tacksam för svar på deta.

 

Jörgen

Min gissning är att du behöver ändra i konfigurationen av nätverksanslutningen till switchen så att den inte har en standard-gateway konfigurerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har en guide som jag hittade någonstans på nätet för något år sedan, skriven av någon som heter Patrik alias "Experten".

Guiden är för win xp men torde kunna användas även för win 7. Tyvärr för stor att kunna ladda upp.

 

Jag har för mig att "Flora50" någonting har något liknande.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...