Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min mobil hittar inte nätverket


Emman

Rekommendera Poster

Hej, jag har en HTC One X och när jag är hemma kan den inte koppla upp sig mot mitt trådlösa hem-nätverk. När jag skannar efter nätverk dyker inte mitt upp. Det är inga problem att koppla upp till andra wifi-nätverk som i skolan och hos anhöriga. Jag kan inte heller se namnen på de andra nätverken som finns i huset men det vet jag inte om jag har brukat kunna göra i telefonen.

Jag har ganska nyligen skaffat bredband från bredbandsbolaget och till det har jag kopplat en ZyXEL-router. Min dator fungerar bra på detta trådlösa nätverk men inte telefonen. Telefonen lyckades att koppla upp sig mot det trådlösa precis när jag skaffat bredbandet. Men nu så går det alltså inte. Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kan få in andra trådlösa på din One x, så är det knappast din mobil det är fel på

 

Vad är det för Zyxel-router du har fått, finns det trådlöst i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du halkat med fingrarna och stängt av det trådlösa nätverket.

Kolla under inställningar.

 

Menar du på telefonen så är "wifi:et" på. Men när man skannar efter andra nya nätverk så dyker det inte upp några. Som jag skrev så dyker det heller inte upp några andra av nätverken som finns i huset, men jag kan inte komma ihåg om det alltid har varit så. Mitt trådlösa hemnätverk har dykt upp och fungerat tidigare men eftersom det slutade fungera tog jag bort det från listan över sparade nätverk för att sedan söka rätt på det igen men nu kan jag ju inte skanna rätt på det.

 

 

Eftersom du kan få in andra trådlösa på din One x, så är det knappast din mobil det är fel på

 

Vad är det för Zyxel-router du har fått, finns det trådlöst i den?

 

Routern är en ZyXEL G-560 och den har jag haft sedan tidigare. Det finns trådlöst i den eftersom jag kan använda min dator för att surfa trådlöst på routern och tidigare också lyckats koppla min mobil till den.

 

Vad för kryptering är vald i routern?

 

Det står att krypteringstypen är TKIP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag surfat runt lite men vet inte om jag blev så mkt klokare.

Kollade upp "ipconfig" och Standard gatewayen börjar på 213... och inte på 192... som de brukar. Funderar på om routern mer är en switch (som jag egentligen inte vet vad det är) och om detta kan ha med saken att göra...??? Spekulerar lite ogrundat i om switchen/routern är för dålig eller nåt? Men det är ju lite konstigt eftersom jag har lyckats koppla upp mig med mobilen mot nätverket tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZyXEL G-560 verkar vara en trådlös accesspunkt och inte en router enligt google-resultaten. Troligen får du bara en IP-adress från din internet-leverantör och utan en apparat med router-funktionalitet kan du bara använda en enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaahaaa, vad otippat. :) Men tack för ditt svar! Får ta och beställa en vanlig router i så fall. Min mobil måste bara ha lyckats vara trådlöst kopplad mot routern när inte datorn var det eller nåt tydligen.

Jag vill minnas att när denna ZyXEL G-560 var kopplad till ett ADSL-bredband så gick det bra att ha åtminstone 3 datorer uppkopplade mot den, men det kan ju helt enkelt inte stämma isåfall.

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en acesspunkt (AP) kan du ha flera datorer uppkopplade. En AP fungerar som en trådlös switch. Om du har en dator ansluten till ADSL så kan den dela Internetförbindelsen till de andra datorerna via AP:n. Alla datorer kan agera router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske hade ett kombinerat ADSL-modem och router tidigare. Vad för sorts bredband har du nu och vad är det mer för apparater som är inblandade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...