Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderat till Android 4.1.1, INTE nöjd. Backa?


Molidor

Rekommendera Poster

Jag har en HTC One S där jag uppdaterade Androidversionen till 4.1.1 för nån vecka sen. Jag är GRYMT besviken! Telefonen är mycket segare, den hinner knappt med när jag skriver (skriver rätt snabbt), en massa ändringar som inte blev till det bättre osv. Går det att backa till den förra androidversionen? Vet inte vad den hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en fabrikståterställning av mobilen, det brukar få dem att kvickna till efter uppgraderingar.

 

Läs på ordentligt vad det innebär och gör en kopia på det som inte återställs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en fabrikståterställning av mobilen, det brukar få dem att kvickna till efter uppgraderingar.

 

Läs på ordentligt vad det innebär och gör en kopia på det som inte återställs.

Nja... känns inte så kul. Det innebär en himla massa jobb. Inget jag orkar med. Jag har startat om den sjuttioelva gånger utan resultat (googlade fram att det kunde hjälpa).

Det är som sagt även vissa ändringar som jag tycker blev till det sämre. Bl.a förstår jag inte hur man lägger till egna ord i T9-listan? Förut fanns "lägg till ord" när man skrev sms och ordet inte fanns med. Nu får jag stänga av T9 och skriva bokstav för bokstav, men likförbannat kan den inte ordet sen. Något så enkelt som "jag" finns inte ens med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte provat rycka batteriet?

Går inte :-) fast batteri. Gör det något annorlunda än avstängning/omstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Något så enkelt som "jag" finns inte ens med!

 

Har samma problem, men fungerar om man slår över till Engelsk ordlista :)

 

Bl.a förstår jag inte hur man lägger till egna ord i T9-listan?

 

Inställningar > Språk och tangentbord > HTC Sense Input > Egen ordlista.

Tryck på Lägg till.

 

Men som du säger, om ett ord inte finns i ordlistan får man valet att lägga till det medan man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, men fungerar om man slår över till Engelsk ordlista :)

 

 

 

Inställningar > Språk och tangentbord > HTC Sense Input > Egen ordlista.

Tryck på Lägg till.

 

Men som du säger, om ett ord inte finns i ordlistan får man valet att lägga till det medan man skriver.

Jajo, där kan man lägga till... men i förra androidversionen så kunde man lägga till ord direkt i meddelande-skrivar-läget, så att säga. Om man tryckte fram alla ordförslag så fanns där en knapp som hette "lägg till ord" så fick man ordet direkt i meddelandet OCH i min ordlista. Varför har man tagit bort det??

Har hittat många fler saker jag stör mig på, men kommer inte på nåt nu bara för det. F*n, jag skulle aldrig ha tagit "uppgraderingen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jajo, där kan man lägga till... men i förra androidversionen så kunde man lägga till ord direkt i meddelande-skrivar-läget, så att säga. Om man tryckte fram alla ordförslag så fanns där en knapp som hette "lägg till ord" så fick man ordet direkt i meddelandet OCH i min ordlista. Varför har man tagit bort det??

Har hittat många fler saker jag stör mig på, men kommer inte på nåt nu bara för det. F*n, jag skulle aldrig ha tagit "uppgraderingen".

 

Tidigare fungerade inte ord som "på" och "väl", men det gör det nu. Men "Jag" är borta, och "jag" fungerar ... :)

 

Hämtade hem ytterliggare en uppdatering för nån timme sedan - ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en återställning kan vara enklaste sättet att få ordning på den.

 

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-20070713-285/how-to-do-a-factory-reset-on-android/

 

det är inte mycket du behöver spara undan, allt som synkas mot molnet/internet kommer att finns kvar även efter en återställning.

 

 

Denna lösning har jag sett på andra märken av telefon med Android, en del, inte alla, blir sega helt enkelt. Något i systemet som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag enklast en backup då? Min telefon har inbyggt minne, alltså inget typ SD-kort.

Jag MÅSTE ha kvar bilder/filmer och kalendern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Enklast är nog att koppla in i datorn med usb och kopiera. Detta bör du även göra med jämna mellanrum ifall något händer. Om du vill ta backup på sms behöver du en särskild app för det, tror inte det finns inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att koppla in i datorn med usb och kopiera. Detta bör du även göra med jämna mellanrum ifall något händer. Om du vill ta backup på sms behöver du en särskild app för det, tror inte det finns inbyggt.

Kopiera hela "mobilmappen", så att säga? Eller?

Får jag med alla kalenderhändelser då? Smsen var inte jättenoga. Men bilder/filmer och kalender är jättenoga. Bilder/filmer vet jag ju ligger i en egen mapp så den kan jag ju bara kopiera och sen säkert bara klippa in i telefonen efter återställningen. Men alla kalenderhändelser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalenderhändelserna är synkade mot molnet och kommer finnas kvar när du åter loggar in på ditt konto efter återställning.

 

Filmer, bilder, sms och liknande bör du säkerhetskopiera. Oavsett om du ska göra en återställning eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är i princip bara foto och video du kan kopiera så här. Har du kalendern i gmail synkas den av sig själv när du fått igång luren igen. Hur det är med htc's egen kalender har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalenderhändelserna är synkade mot molnet och kommer finnas kvar när du åter loggar in på ditt konto efter återställning.

 

Filmer, bilder, sms och liknande bör du säkerhetskopiera. Oavsett om du ska göra en återställning eller ej.

Molnet..? Jag har inte gjort nåt med nåt moln.

Jo fast frågan var ju HUR man säkerhetskopierar :) jag har inget minneskort att spara på, eftersom telefonen inte har plats för minneskort utan allt är inbyggt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i princip bara foto och video du kan kopiera så här. Har du kalendern i gmail synkas den av sig själv när du fått igång luren igen. Hur det är med htc's egen kalender har jag ingen aning om.

Det har jag inte. Inte vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det har jag inte. Inte vad jag vet.

 

Testa att logga in med ditt gmailkonto på en dator och se om du ser din kalender där. Då synkas den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att logga in med ditt gmailkonto på en dator och se om du ser din kalender där. Då synkas den.

Aha. Jo det fanns där. Är det safe då? Om jag återställer telefonen nu och sen lägger till mitt gmail-konto i mobilen igen efter återeställningen, kommer det automatiskt tillbaka till telefonen då?

 

Edit: för om jag tar bort nåt från kalender via datorn så försvinner det ju även i mobilen och vice versa. Kalender raderas inte vid en återställning då? Så händelserna försvinner helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Aha. Jo det fanns där. Är det safe då? Om jag återställer telefonen nu och sen lägger till mitt gmail-konto i mobilen igen efter återeställningen, kommer det automatiskt tillbaka till telefonen då?

 

Yes. Även kontakterna och mailen synkas. Även bokmärken i Chrome om du använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu har du missat lite. Fabriksåterställning ser till att telefonen är som ny med den mjukvara, det operativ, som finns i den.

 

Du får inte tillbaka gamla Android 2.1 eller vad som fanns där tidigare.

 

Allt borde initialt vara borta men när du loggat in med ditt google-konto bör alla appar som du hade antingen automatiskt installeras eller att du manuellt får ladda ned dem igen. Alla köp du gjort är dock kopplade till ditt konto, ej din telefon så att säga.

 

Telefonen är ännu seg och fungerar dåligt?

mmh, tråkigt.

En återställning borde ha löst det. Om nu inte HTC klantat sig rejält. Hittar dock inget på nätet som indikerar att detta vore ett generellt problem med uppdateringen.

 

Råd nu?

Tja, vet inte riktigt. En väg är att slänga ut HTCs variant av Android och satsa på en "custom mod", exempelvis Cyanogen Mod. Då blir du av med HTC Sense och får in en ren version av Android

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1799139

där tycks detta diskuteras flitigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu har du missat lite. Fabriksåterställning ser till att telefonen är som ny med den mjukvara, det operativ, som finns i den.

 

Du får inte tillbaka gamla Android 2.1 eller vad som fanns där tidigare.

 

Allt borde initialt vara borta men när du loggat in med ditt google-konto bör alla appar som du hade antingen automatiskt installeras eller att du manuellt får ladda ned dem igen. Alla köp du gjort är dock kopplade till ditt konto, ej din telefon så att säga.

 

Telefonen är ännu seg och fungerar dåligt?

mmh, tråkigt.

En återställning borde ha löst det. Om nu inte HTC klantat sig rejält. Hittar dock inget på nätet som indikerar att detta vore ett generellt problem med uppdateringen.

 

Råd nu?

Tja, vet inte riktigt. En väg är att slänga ut HTCs variant av Android och satsa på en "custom mod", exempelvis Cyanogen Mod. Då blir du av med HTC Sense och får in en ren version av Android

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1799139

där tycks detta diskuteras flitigt.

Mm ok, läste nånstans att fabriksåterställning = telefonen blir som från fabrik. Det sög ju en smula. Och det sög en till smula att telefonen fortfarande är seg.

Apparna kom inte tillbaka. Varför inte? Men kalendern kom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalendern, öppna telefonen synk-inställningar och kontrollera där att rätt konto används, att ditt gmail-konto synkas där.

Kontrollera även i kalenderappen vilket konto som används.

 

Apparna. Ska medge jag har inte återställt själv någon gång men det borde inte vara något problem för dig att gå till Play-butiken, öppna fliken Mina appar och där installera om dem.

Logga in via datorn till play och "skjut" in dem den vägen, det är nog enklast/snabbast.

https://play.google.com/apps

 

Varför din telefon är seg? Jag vet inte. Du har, som jag ser det, några val

1: Vänta och se om HTC kommer med ytterligare uppdatering

2: Söka, finna, egen lösning på problemet

3: Installera CM 10

4: roota telefonen och rensa ut lite bloatware. (liten risk finns alltid)

 

Förlåt om jag inte varit tydlig vad fabriksåterställning gör och hoppas verkligen att du finner en lösning på det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara intressant att diskutera problemet segheten med HTC support.

 

Det är möjligt att de kan bistå med en backning till den version du önskar .

 

Samsung sa sig kunna göra detta för fruns Galaxy Sll ,men det blev aldrig aktuellt då återställning och senare kompletterande uppdateringar gjort att luren fungerar bra med and.... 4.0..

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...