Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Obehörig på nätverket


Lighthouse

Rekommendera Poster

Har Windows 7 och vid uppkoppling med VPN - med kabel - har det lagts till ett modem/router (!) som inte är våran.

 

Hur får jag bort den och hur kom den dit?

Jag förstår att det kan ske med dålig säkerhet och med trådlöst, men vi kör med kabel och har hög säkerhet.

 

Jag försökte spärra MAC-adressen i routern men den (ZyXEL Wireless Access Point) ligger kvar ändå!

Den ligger under Nätverksinfrastruktur tillsammans med vår router.

 

Smått panik! Vad kommer den åt? Hur kan detta ens hända? Har det med VPN att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppkopplad med VPN betyder vad? Med VPN-klient i datorn/routern? mot vad? (VPN-tjänst/arbetet/etc).

Vad har ni för router? Antar att det inte är en Zyxel? Trådlöst påslaget/konfigurerat i den?

Om du startar om datorn och låter bli att köra VPN - dyker den upp ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blockerat MAC-adressen på denna Zyxel men ändå ligger den kvar i Nätverket (Nätverks- och Delningscenter).

Och ja, den ligger kvar även när VPN (anonine) är avstängd, datorn omstartad och trådlöst avstängt.

Såna basicsteg att kolla tog jag redan före jag skrev första inlägget.

 

Vi har en Netgear router och den + denna Zyxel är dom som ligger under kategorin Nätverk / nätverksinfrastruktur.

 

Har även gjort en full reset av routern + ändrat lösenord för både admin och trådlöst, men den förb**** Zyxel är där ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in i din Netgear-router o kolla så att WPS (Wifi Protected Setup) är avstängt. Är det påslaget "ser" din router andra routrar (grannens?) med WPS påslaget o visar dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är avstängd, ingen WiFi igång. Det löste sej (tror jag) genom uppdateringar av nätverksdrivrutiner, hittade många andra som hade samma krux och läste vad dom fick för råd.

Än så länge har jag inte sett till den mystiska Zyxel igen iaf... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...