Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird


Vattentornet

Rekommendera Poster

Jag orkar inte med att min Outlook e-post ibland fungerar och ibland inte alls. Så nu har jag flyttat allt till Thunderbird. Men det är förstås inte lätt att hitta alla inställningar man vill ha.

 

1. Bara en så enkel sak som att lägga in e-postadressen i signaturen och få en klickbar länk på den?

2. Eller slippa en massa meddelanden om komprimering av mappar?

3. Försöker uppdatera till version 17 men programmet verkar inte komma igång (min nuvarande version är 15.

 

Är det Windows 8 som krånglar till det för mig?

Och var kan jag läsa mer om Thunderbird än i hjälpfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du klickar på Hjälp och Hjälpinnehåll.

Sedan klickar du på Signatures, och följer anvisningarna.

 

2. Verktyg, Inställningar, och fliken Nätverk & diskutrymme.

Längs ner, Diskutrymme, där kan du välja om du vill ha komprimering eller inte, men har för mig att Mozilla brukar rekommendera detta, men valet är ditt, jag kör utan, har inga problem med detta.

 

3.Klicka på Hjälp, och Om Thunderbird, då ska senaste version hämtas automatiskt, om behov finnes.

 

4.Finns tydligen vissa som har problem med Windows 8 och Thunderbird, kör du 8:an med Thunderbird?

 

Edit: https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/features/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso,

 

Jo, det visar sig att när jag kolla på ett mail jag skickat så fick e-postadressen en länk i samband med utskicket. Så jag kanske inte behöver bry mig om detta mer.

 

2 Får kolla igen men det verkar som om programmet frågar hela tiden efter komprimering om jag inte sagt ja till detta. Jag får väl testa mig fram.

 

3 Programmet försöker uppdatera men misslyckas hela tiden. Ska jag verkligen behöva avinstallera Thunderbird och installera version 17 från början? Tappar jag mina inställningar i så fall? Och hur går det då med mina mail från Outlook?

 

4 Min nya dator har Windows 8 men normalt kör jag i ett klassiskt mode, känner inte för Metro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Säkerhetskopiera med hjälp av t ex programmet MozBackup. Sedan skulle jag ladda ner senaste Thunderbird och installera den utan att avinstallera den gamla versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag har laddat ner nya versionen men får inte igång själva installationen. Troligen något problem med Windows 8 som inte gillar nedladdade filer.

Men jag får göra som du säger Cecilia och göra en backup först. Och sen lista ut hur jag ska få igång installationsfilen, har provat att köra som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du väl fått en backup med alla inställningar och mejl, kan du ju avinstallera Thunderbird utan att riskera att förlora allt.

 

Det är först när man komprimerar en mapp som borttagna och flyttade mejl verkligen tas bort från ursprungsmappen, innan dess är de bara flaggade som borttagna. Går ju bra att låta bli att komprimera om man har gått om hårddiskutrymme men det finns ju nackdelar med att inte komprimera också.

Compacting a folder frees wasted space but the main reason to do it regularly is because its a type of preventative maintenance. If you don't compact your folders regularly performance can slow to a crawl, you can't store new messages anymore, start losing parts of messages or have deleted messages resurrected.

Corrupt folders tend to occur when you have lots of messages in a folder, many of them are deleted, and you don't compact often enough.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Försöker installera MozBackup för att göra en säkerhetskopia men lyckas inte. Det verkar som om starten är OK eftersom jag får en fråga om jag tillåter programmet att köra, men sen stoppar det och ingenting händer. Har stängt av Norton tillfälligt men det tycks inte hjälpa.

 

Säkert är det någon inställning i Windows 8 som ställer till det utan att jag förstår varför. Exakt samma problem har jag då jag försöker uppgradera andra exe-filer som Thunderbird till version 17 och Classic Shell till en ny version. Inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft problem med datorn?

Det är kanske bättre att installera om Windows 8 och få allt att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag har ju bara haft datorn sedan i november, så det är väl att ta i?

Provar jag installera ett program jag inte har på datorn förut via DVD-spelaren är det inget problem att köra installationsprogram från DVDn, har nyss installerat ett släktforskarprogram.

 

Men jag får nog säga att jag ångrar att jag beställde nya datorn med Windows 8 istället för med Windows 7. Och nedgradera går väl inte? Det första jag fick göra var nog att försöka få tillbaka den gamla startknappen genom att installera Classic Shell. Och Microsoft vill inte ställa upp med Windows 8 gratis support eftersom jag fick Windows 8 installerat genom Dell istället för att köpa programmet separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Microsoft vill inte ställa upp med Windows 8 gratis support eftersom jag fick Windows 8 installerat genom Dell istället för att köpa programmet separat.
Då är det Dell som ger dig support på Windows.

 

Har du gjort några större förändringar i din Windows 8, t ex ändrat säkerhetsinställningar, redigerat registret, kört registerstädningsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Nej. jag har inte gjort några större förändringar i Windows. Men det kan ju vara någon inställning ändå som spökar.

Har idag installerat ett antal nya program för släktforskning på datorn med CD och DVD utan problem. Då kopierade jag helt enkelt uppgraderingsprogrammen på Classics Shell och Thunderbird samt MozBackup på ett USBminne samt testade att köra programmen därifrån istället för från Nedladdade filer på hårddisken. Det gick alldeles utmärkt, inget som helst problem så nu har jag uppgraderat. Mycket konstigt - men bra att det fungerade.

 

Kan jag nu också hitta en inställning på Thunderbird som gör att jag ideligen slipper få frågor om jag vill komprimera mina mappar så skulle jag vara riktigt glad!

 

Och tack för stöd och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt in att Thunderbird ska komprimera mappar när det sparar 1 MB i diskutrymme och jag får aldrig någon fråga om komprimering. Får du någon komprimeringsfråga om du skriver in ett orimligt stort värde, t ex 1 000 000 MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Cecilia, till sist måste jag ha gjort en bättre inställning, för nu slipper jag de gamla komprimeringsfrågorna. Nu fungerar det mesta! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...