Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömsparläge


Stefan1369

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har 2 stationära datorer hemma med Windows 8, de är 1 respektive 2 år gamla.

Problemet är att de kan gå ur strömsparläget och starta när som helst på dygnet.

Skärmen är svart, men fläkten och datorn går igång. Av/på knappen lyser.

Det ser inte ut på hårddisklampa eller internetrouter som om den jobbar med någonting.

Hittar ingen inställning som tar bort det heller.

Har en äldre stationär Dell Dimension med Windows 7 (TVdatorn) som jag tror gör likadant.

Våra bärbara med Windows Vista och XP förblir i strömsparläge så länge jag önskar.

Hur skall jag göra för att våra stationära datorer skall förbli i strömsparläge? Med det menar jag att datorn är tyst och stilla samt av/på knappen blinkar, och inte startar förrän jag själv aktiverar den med en knapptryckning.

Använder F-Secure 2013 på de stationära.

 

Tacksam för svar

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

1. På dom datorer som har Windows Vista / 7 och i möjligaste mån försöka följa ifall Windows XP

Start >skriv i sökfältet ener > i listan som kommer upp klicka Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > innan undermenyn klicka 'Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga' > klicka på plustecknet för Strömsparläge > Tillåt väckning timers => Inaktivera

 

2. Start > i sökfältet skriv enhet > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren > i den nya listan gå ned till Nätverkskort > expandera > högerklicka på enheten > i fliken som kommer upp klicka på motsvarande Power management eller liknande > bocka ur allting med Wake on LAN etc. etc.

Ex.

 

post-73434-0-50828300-1357102659_thumb.png

 

3. I Enhetshanteraren > klicka Mouse/Möss (etc.) > expandera > högerklicka på musen > Egenskaper > fliken Energisparfunktioner > Bocka ur allting.

post-73434-0-41536500-1357103027_thumb.png

 

[Edit] Jag glömde Windows 8återkommer....

 

Windows 8 > i Start skriv bara rakt av kon > klicka på appen Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > innan undermenyn klicka 'Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga' > klicka på plustecknet för Strömsparläge > Tillåt väckning timers => Inaktivera

 

Backa ut i Kontrollpanelens huvudmeny > System > till vänster klicka Enhetshanteraren => upprepa punkt 3 ovan.

 

Upprepa ovanstående punkt 3 för tangentbordet om detta skall inaktiveras också.

Men jag skulle valt att antingen ha musen eller tangentbordet som aktiv väckning, beroende på om katt :P som kan hoppa upp.

 

För visst vill man kunna väcka datorn på ett enkelt sätt från Strömsparläge?

Och ja, det kan man göra ändå med punkt. 1 och 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...