Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kortläsare


gandalfgrå

Rekommendera Poster

Hej. Kan någon ge mig en vettig förklaring till några frågor jag har. Jag har canal digital idag och tar emot signalen via parabol. Jag har ett multihuvud och från den går det 3 koaxialkablar in i huset till 3 apparater. En apparat är en ny som har inbyggd box. En apparat som är ganska ny har en box för kortet. En apparat är en gammal tjock tv som har en gammal kortläsare. Jag har fått ett erbjudande från Canal Digital att byta den gamla boxen mot ett nytt och bättre. Den har minneskapacitet på 500 GB och kostar normalt 2990 men jag skulle få den för 1990. Canal digital sa att den gamla inte klarar att ta emot moderna signaler som HD och annat så bra. Det stämmer nog eftersom jag märkt att text tv inte hänger med och det tar lång tid att läsa in sidorna och vissa kanaler hänger sig ofta.

 

Jag tycker det börjar bli otroligt dyrt med att gradera upp sig i tid och otid så jag har några frågor till den eller de som vet. Måste man köpa en box från just Canal Digital? Måste man ha en box med minne, i mitt fall har jag en separat inspelningsapparat på 500 GB och den fungerar alldeles utmärkt. Vad händer den dag man eventuellt byter leverantör från Canal Digital till t.ex Viasat? Måste man då köpa deras boxar för att kunna läsa korten? Ska troligen byta ut tjocktv mot en platt snart. Är det någon vits med att köpa en till som har inbyggd box? Utbudet är ju begränsat vad jag förstår. Samsungen med inbyggd box (kortet sitter in en modul på baksidan) som jag har fungerar bra. Några förslag? Funderar på en 40 - 42 tum. Spelar det någon roll LCD eller LED?

0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några frågor.

 

Antar att boxen du blivit erbjuden är denna.

http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=1

med två DVB-S/S2 och en DVB-T mottagare samt 500 GB hårddisk.

En trevlig box där du enkelt kan spela och spela upp material. Har du frågor om den, fråga bara. Jag har en sådan. En bra box.

 

Antar även att den box du idag sitter med är denna

standardbox.png

en duglig men lite gammal box.

 

Canal Digital, nej du måste inte köpa en av deras boxar. Du kan köpa annan box, du kan nyttja mottagare som finns i TV-apparaten precis som du redan gör i en TV vad jag kan förstå.

Det finns även andra boxar som Dreambox exempelvis som fungerar bra med Canal Digital.

 

Viasat kör med annan krypteringsteknik, har egna boxar. Kan fungera halvt i en modern TV, HD-kanaler fungerar enbart i deras egna boxar. Så ja, den dag du byter från CD till Viasat måste du köpa ny box, likaså om du byter till annan teknik som IP-TV eller kabelTV.

 

Separat inspelningsenhet, vad för någon?

Det är smidigt med hårddisk i mottagaren, bara att välja program i EPGn och den spelar in, samt med en extern kan du bara spela in analogt, lågupplöst material vanligtvis.

Med dubbla mottagare kan även titta på ett program medan ett annat spelas in.

 

Har du en hårddisk kopplad till din TV? Kan du spela in på denna?

 

Några svar har jag nog gett men du har nog fler frågor antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...