Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för ordbehandling


DAL30

Rekommendera Poster

Vid köpet av min ACER-dator med Windows 7 och Intel Corei7 ingick ordbehandlingsprogrammet "Microsoft Word Starter 2010". I huvudsak har ordbeh.programmet fungerat bra, men jag tycker, att det då och då har varit "lite segt", trots att jag regelbundet "rensat" datorn(tagit bort onödiga filer) med CCleaner och Advanced SystemCare. På min förfrågan om ett annat ordbeh.program genom en tråd här i Forum fick jag tips om "LibreOffice Writer". Detta program är måhända snabbare, men jag tycker inte, att det totalt sett är ett bättre program. Jag önskar dock att fortsätta med gratis-program av ordbehandling. En del program har presenterats av TommykJohansson på TkJs hemsida.

LibreOffice-programmet verkar att ha "tagit över" arkivet för ordbeh.programmen. Även om jag skriver med användande av Word-programmet (som jag fortfarande har kvar), så blir det arkiverat med LibreOffice.

 

Nu är mina frågor:

1) Är det så, att Word Starter är mera "innehållsrikt" (har flera möjligheter) än LibreOffice?

2) Anses LibreOffice vara lika bra som eller bättre än Word Starter?

3) Finns det ett ännu bättre (gratis)program? Vilket är det?

4) Kan jag ta bort (avinstallera) LibreOffice och åter-installera (söka reda på) Word Starter?

5) Måste jag göra en förnyad installation av Word Starter, sedan jag tagit bort LibreOffice?

6) Eller finns det kvar någon fil (ev. mapp) som jag skall klicka på för att få tillbaka Word Starter?

 

Ja, det var många (okunniga) frågor från en dator-användare, som inte kan svaret på många data-frågor. :unsure:

Jag hoppas på hjälp!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, Word Starter är begränsat och har färre möjligheter. Syftet med Word Starter är att få dig att vilja betala för det kompletta Microsoft Office.

 

2. Jag har inte provat Word Starter själv, men de funktioner som Microsoft säger att de har tagit bort ur Word Starter är ju sådant som finns i LibreOffice: http://office.microsoft.com/sv-se/starter/

 

3. Jag är nöjd med LibreOffice, så jag har inte testat det själv, men AbiWord är ju en annan känd gratisordbehandlare: http://www.abisource.com/

 

4. Avinstallera LibreOffice är inga problem. Kontrollpanelen, Lägg till/Ta bort program (eller vad det heter i Windows 7). Återinstallera Word Starter blir nog värre (om du har tagit bort det), för jag antar att du inte fick med någon cd/dvd.

 

5. Nej.

 

6. Jag antar att du har associerat filtypen .docx med LibreOffice. Högerklicka på ett dokument i utforskaren, välj egenskaper och där står det "filtyp" och "Öppna med". Tryck "Ändra" för att välja att du vill öppna dokumenten med Word Starter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. "Ännu bättre" kan ju vara en smaksak också...

Jag har nyligen börjat använda FreeOffice och är nöjd hittills. Dock har jag i princip bara jobbat med ett enda dokument än. http://www.freeoffice.com/

 

4. Finns väl inget måste att avinstallera något egentligen, om man nu inte bestämt sig för det. Det man får hålla koll på är det som Thomas svarat under 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, Word Starter är begränsat och har färre möjligheter. Syftet med Word Starter är att få dig att vilja betala för det kompletta Microsoft Office.

2. Jag har inte provat Word Starter själv, men de funktioner som Microsoft säger att de har tagit bort ur Word Starter är ju sådant som finns i LibreOffice: http://office.microsoft.com/sv-se/starter/

3. Jag är nöjd med LibreOffice, så jag har inte testat det själv, men AbiWord är ju en annan känd gratisordbehandlare: http://www.abisource.com/

4. Avinstallera LibreOffice är inga problem. Kontrollpanelen, Lägg till/Ta bort program (eller vad det heter i Windows 7). Återinstallera Word Starter blir nog värre (om du har tagit bort det), för jag antar att du inte fick med någon cd/dvd.

5. Nej.

6. Jag antar att du har associerat filtypen .docx med LibreOffice. Högerklicka på ett dokument i utforskaren, välj egenskaper och där står det "filtyp" och "Öppna med". Tryck "Ändra" för att välja att du vill öppna dokumenten med Word Starter.

TACK, Thomas, för ditt utförliga svar!

Du får förstås en poäng för din hjälp! :thumbsup:

Jag kommer nog att fortsätta med LibreOffice efter att ha läst vad du skrivit.

Dock har jag vissa svårigheter att hitta de olika inställningarna, eftersom programmen är rätt olika.

Jag har ännu inte hittat vissa sid-inställningar.

7) Hur ställer jag in sidan i fråga om vänster- resp. högermarginal samt överkant resp. nederkant?

8) Hur ordnar jag kolumner på sidan?

Det var några av frågorna.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. "Ännu bättre" kan ju vara en smaksak också...

Jag har nyligen börjat använda FreeOffice och är nöjd hittills. Dock har jag i princip bara jobbat med ett enda dokument än. http://www.freeoffice.com/

4. Finns väl inget måste att avinstallera något egentligen, om man nu inte bestämt sig för det. Det man får hålla koll på är det som Thomas svarat under 6.

TACK, Mikael63, för ditt svar!

Jag fortsätter nog med LibreOffice, även om en del inställningar är nya och måste läras in.

Du får min poäng för hjälpen! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 7 (Klippt från hjälpen i Libre Office)

I Writer definierar du marginaler för sidformatmallar, inte för enskilda sidor. Ändringar av marginaler tillämpas på alla sidor som använder samma sidformatmall. Observera att ändringar av sidformatmallar inte går att upphäva med funktionen Ångra i LibreOffice.

 

Så här ställer du in ett fördefinierat kantlinjeformat

  1. Välj Format - Sida - Inramning.
  2. Markera en av standardinramningsstilarna i området Standard.
  3. Markera en linjestil och färg för den markerade inramningsstilen i området Linje. De här inställningarna gäller alla inramningslinjer som ingår i den markerade inramningsstilen.
  4. Markera avståndet mellan inramningslinjerna och sidinnehållet i området Avstånd till innehåll.
  5. Klicka på OK om du vill använda ändringarna.

Så här ställer du in ett anpassat kantlinjeformat

  1. Välj Format - Sida - Inramning.
  2. I området Användardefinierad markerar du kanterna som du vill ska visas i en vanlig layout. Klicka på en kant i förhandsgranskningen om du vill växla till markeringen.
  3. Markera en linjestil och färg för den markerade inramningsstilen i området Linje. De här inställningarna gäller alla inramningslinjer som ingår i den markerade inramningsstilen.
  4. Upprepa de sista två stegen för varje inramningskant.
  5. Markera avståndet mellan inramningslinjerna och sidinnehållet i området Avstånd till innehåll.
  6. Klicka på OK om du vill använda ändringarna.

 

Fråga 8

 

Välj "Tabell" i menyn och "Infoga Tabell" om det nu är den sortens kolumner du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar det så att du egentligen är rätt nöjd med Word Starter om det inte vore för trögheten.

 

Man kan ju alltid testa med att reparera programmet. Högerklick på programmet (Office starter?) i kontrollpanelens programbortagning ----Ändra ---Reparera.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 7 (Klippt från hjälpen i Libre Office)

Fråga 8 Välj "Tabell" i menyn och "Infoga Tabell" om det nu är den sortens kolumner du menar.

 

TACK, Tune! Det vare exakt den hjälpen jag sökte!

Som Du förstår är det inte så lätt att hitta i ett nytt program.

Du får min poäng som tack! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar det så att du egentligen är rätt nöjd med Word Starter om det inte vore för trögheten.

 

Man kan ju alltid testa med att reparera programmet. Högerklick på programmet (Office starter?) i kontrollpanelens programbortagning ----Ändra ---Reparera.

LARSAS

Tack, LARSAS, för din hjälp!

Jag har varit mycket villrådig, men kanske att jag efter att ha fått hjälp med det nya i Libre Office ändock väljer detta nya program?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7) Hur ställer jag in sidan i fråga om vänster- resp. högermarginal samt överkant resp. nederkant?

8) Hur ordnar jag kolumner på sidan?

 

7. Format, Sida, Sida.

8. Format, Sida, Kolumner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7. Format, Sida, Sida.

8. Format, Sida, Kolumner.

STORT TACK, Thomas Tydal!

Man kan göra en mängd inställningar med sidformatmallen.

Det blir enkelt att utföra de punkter jag efterfrågat i 7) och 8) på det sätt du förklarat.

Tack för hjälpen! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått flera kloka svar på mina okunniga frågor, så har jag (nog) nu bestämt mig för att fortsätta med ordbeh.-programmet Libre Office. Det är dock ett program med andra sätt att ordna inställningar än t.ex. Word Starter. Detta gör i sin tur, att det tar lite tid, innan man är kunnig om det nya.

Jag har här i Forum fått bra svar på alla mina frågor 1 - 8.

Men jag måste nu fråga om avstavning vid textbehandlingen:

9) Hur ställer jag in den automatiska avstavningen vid textbehandlingen?

10) Hur ställer jag in avstavningsområde/avstavningszon (som t.ex. 0,25 cm i Word)?

11) Finns det någon meny i Libre Office, som motsvarar "sidlayouten" i Word Starter?

Tacksam för svar ännu en gång! :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...