Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min DVD läsare vill inte läsa DVD bara CD


Snow

Rekommendera Poster

Hej och God Fortsättning!

 

Min dotter som fått min gamla dator med WXP hade köpt och installerat W8 på den men klurar inte ut hur det funkar! Jag fick i uppdrag att ominstallera WXP vilket jag började

 

göra nere hos henne CDn med WXP var inga problem att läsa in men DVDn med Application and Driver Recovery gick inta att läsa in. Så jag tog hem datorn och anslöt en

extern DVD läsare/skrivare jag har då funkade det.

 

Hur får jag den interna DVD skrivaren/läsaren att fungera igen? För bevisligen har den funkat helt OK innan W8 laddades ner på datorn! Jag tror att W8 är orsaken till att

 

den inte funkar för W8 har ju inte DVD-funktionen i programmet det för man ju köpa en app till även omde skänker bort dem just nu. De blir väl inte av med programmet!

 

Jo jag har också köpt det men jag laddade ner det till skrivbordet och brände det på en CD men aldrig att jag installerar det på min dator! Nej W7 är ju mycket bättre äön W8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om DVD/CD brännaren gått sönder hur kan då CD funktionen fungera felfritt?

Tror snarare det har något med DVD läsar/skrivar funktionen att göra men hur jag skall komma till rätta med det Det är den stora frågan? Någon som vet?

Sonic DVD Module finns på datorn.

Laston är du kvar här? Du brukar kunna lösa det mesta när det krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om DVD/CD brännaren gått sönder hur kan då CD funktionen fungera felfritt?

Det är olika lasrar för CD och DVD, så DVD-lasern kan ha gått sönder eller dess lins blivit smutsig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika lasrar för CD och DVD, så DVD-lasern kan ha gått sönder eller dess lins blivit smutsig.

 

Mycket möjligt att det är felet men man bör ju testa:

 

Pröva ett antal olika DVD skivor . Enligt specen skall den kunna läsa R+ R- RW och DL men det förutsätter att skivans kod förstås

 

Gå in på HP support och ta hem senaste uppdateringar .Finns även möjlighet där att scanna efter nya rutiner.

 

Testa ett annat DVD program.

 

Problem enligt enhetshanteraren ex. utropstecken.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på enhetshanteraren och testat Maskinvaran Svar: Fungerar utan problem!

 

Försökt uppdatera drivrutinen svar: Kör med den senaste Drivrutinen.

 

Varit inne på Supportsidan fått rådet att ladda ner ny DVD-enhet.

Eftersom jag har ROXIO som medföljde LaCie CD/DVD externa enheten när jag köpte den laddade jag ner den samma resultat läser CD men inte DVD!

 

Prövat att spela upp filmer jag bränt på den när jag hade den Fungerar inte!

 

Nu får jag väl vänta tills efter helgen så får jag kontakta HP-supporten eller så köper jag en ASUS med W7 Home för 2490:- 2GB Minne 640GB HDD. hos ( Ingen Reklam)men fick erbjudande idag! Eller så får min dotter ta sin gamla Compaq nc8000 med WXP Pro till heders igen.

 

Men felet skall lösas på ett eller annat sätt men klurigt är det.:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 3 st läsare som CD funktionen lagt av på, det går bra att bränna DVD och läsa men inte CD. (3 olika märken för stationär dator)

 

Dotterns läsare la av helt utan anledning på en Toshiba laptop, det var dålig kontakt i bandkabeln från moderkortet, men är säkert inte ditt problem tror jag.

 

Prova att göra rent linsen som är lätt att komma åt på en laptop, gör samma som att rengöra ett par glasögon med att andas på linsen och väldigt försiktigt med en tops

putsa linsen(den är rörlig så försiktig hand där).

 

DVD skivor är svårare för linsen att läsa så som Cecilia skrev, litet dammkorn så kan det vara kört.

Detta gäller även hemmaspelare som kan få svårt att läsa skivor efter några år på hyllan/bänken.

 

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack för all hjälp jag fått men nu så tröttnade dottern på allt strulet så jag fick order om att köpa en ny HP g6-2112 till henne!

8GB minne 500GBHDD W7 Home Premium 64Bits för det vill hon ha. Skönt att W7 går att få tag i än så länge.:D

 

Så problemet är om inte löst så i alla fall avfärdat :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som DVD/CD brännaren gått sönder - tur att nya är så billiga idag...

 

Billiga? Jodu en ersättningsbrännare kostar 995:- plus frakt Men är originalreservdel till HP DV5009ea. HL-DT-ST DVD RAM GSA-4082N.(Nu går räntan jag fått på bankkontot men strunt samma!):rolleyes:

 

Rätt lustigt för när jag behövde en kabel för att kunna installera en extra hårddisk i utrymmet som fanns ledigt i min bärbara 17" HP PC då fick jag inte handla direkt av dem

 

utan måste köpa kabeln genom en av deras godkända återförsäljare. Men nu går det tydligen bra att handla direkt från dem.

 

Att jag lägger ner så mycket på en gammal PC är för att jag tänker använda den som ett medianav till TVn. Spela DVD skivor och se program från Internet på TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Lustigt att han säljer den med Windows 7!

 

Jag har försökt att ladda ner Windows 7 men fick svaret att det inte gick!

 

Så jag tror inte mycket på den datorn dessutom har jag mer minne än vad han uppger (1,5GB) i annonsen jag har (2GB) annars är det samma grejor i den.Då kör jag hellre med W XP så länge det går. Den funkar fint med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu så har jag installerat en ny original CD/DVD brännare/spelare och allt funkar som det skall!

 

Riktigt roligt att se sig själv för 50 år sedan på gamla smalfilmer brända till DVD kunde inte riktigt se först vad det var för en söt kvinna

 

som stod sidan om mig tills min fru påpekade att det var hon och att hon såg ut så innan äktenskapet med mig satt sina spår!

Säg vad inte kärleken kan åstadkomma!:lol:

 

Jag tackar för alla tips och all hjälp jag fått ingen nämnd och ingen glömd!:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...