Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bytit fläkt till mitt grafikkort har nu svart skärm vid start


oxid95

Rekommendera Poster

Tjenare. jag har nyligen fått en ny fläkt till mitt grafikkort i jul.

och när jag nu limmat fast kylflänsar och låtit det härda i 5 timmar. nu på morgonen skyndade jag mig till grafikkortet och tog fläkten och skruvade fast det.

nu när jag suttit en stund och satt i det i datorn så trodde jag att det var klart. kablar som jag brukat sätta i när jag tagit ur grafikkortet sitter i.

och sedan stannar skärmen på svart skärm.

 

men när jag startar datorn fungerar den som vanligt den låter helt okej.

men skärmen visar precis i början av bios när det står bios eller liknande i vänster hörn. sen står det "annonsera" vilket betyder ungefär att den inte har nån signal enligt den här

skärmen. och jag undrar om det finns någon som vet hur man kan fixa det utan att något är trasigt.

 

 

Edit: jag ser heller inte bios i början längre. ibland flashar skärmen till och sen stänger av.

såhär ser det ut ibland!

 

 

Mvh. jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsak - samband.

 

Ja du, det låter som att du skadat ditt grafikkort på något vis.

Hur har du det med ESD-skydd först och främst. Har du skyddat dig, grafikkortet korrekt?

 

Sekundärt kanske kanske kan det vara kylningen som fallerar men det borde inte ske så snabbt. Har kylflänsen på grafikkortets kylare bra kontakt med GPUn, finns det kylpasta mellan kylare och krets? Startar fläkten som den ska?

 

 

Får du något pip vid start? Laddar Windows fast utan bild? Kan du ta dig in i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat/möjlighet till att testa följande

  • En annan sladd till skärmen?
  • Ett annat uttag i grafikkortet (inte omöjligt att uttaget skadats under processen?
  • En annan skärm?
  • Grafikkortet i en annan dator?

Är inte omöjligt att det är kylningen men jag tror inte heller det eftersom det borde ta lite längre tid innan det stänger ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ser ut som att grafikkortet fått en skada. Tyvärr är det väldigt enkelt att det händer vid byte av kylare. Har hänt mig två gånger. Numera byter jag inte kylare pga det är så hög risk att kortet pajar.

 

Verkar som det är något glapp när bilden visas ibland. Det kan vara kylaren som har dålig kontakt som bjoen är inne på.

Det enda du kan göra är väl att kolla upp så kylaren är ok. Alltså det är ordentlig kontakt mellan kylare och gpu.

 

Trist när detta händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...