Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Garantier Laptop beroende på fabrikat eller på butik ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Vad jag hittat så får man oftast 1 års garanti på en laptop och 6 mån på batteriet.

Så är det tex på ELG*GANTEN.

 

Men det verkar som att en del butiker ger längre garanti.

Har tex sett det på Toshiba laptops där det var 2 års garanti på datorn och 1 år på batteriet.

Men är det fabrikanten som står för garantin då och inte butiken ?

Eller hur funkar det ?

 

Och vad händer om man köper datorn utomlands ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till varje butik hur lång garanti dom vill ge, finns inga lagar eller så som styr detta.

Men praxis brukar normalt vara ett års garanti på maskinen, någon butik/kedja kan även ha två år, men detta ska dom upplysa om.

Men i regel så ger dom stora kedjorna ett år, sedan säljer dom gärna en tilläggsförsäkring också, istället för att utöka garantin.

 

Vad som gäller batterier är jag inte säker på, kanske någon annan här som ha bättre kläm på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du bevisa att det inte är du själv som orsakat felet är det bara att gå vidare med reklamationen.

 

Svensk lag gäller har själv fåt bytt ut en produkt som var 2 år 11 månader och 25 dagar i min ägo när den lade av.

 

Hade inga problem med att få den utbytt! Hänvisade bara till köplagen och K.O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hittat så får man oftast 1 års garanti på en laptop och 6 mån på batteriet.

Så är det tex på ELG*GANTEN.

 

Men det verkar som att en del butiker ger längre garanti.

Har tex sett det på Toshiba laptops där det var 2 års garanti på datorn och 1 år på batteriet.

Men är det fabrikanten som står för garantin då och inte butiken ?

Eller hur funkar det ?

 

 

På Toshiba lämnas två års tillverkargaranti .Netonnet anger detta i sina specifkationer .Av något grumligt skäl så anger inte Elgiganten detta, utan har en allmän uppmaning till kunden att själv kontrollera detta i bruksanvisningen.Det är ju knappast så att man inte får motsvarande tillverkargaranti om man köper en Toshiba från Elgiganten.Svagt!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad händer om man köper datorn utomlands ?
En del tillverkare har en global garanti för bärbara datorer, men man får förstås kolla upp vad som gäller just den dator man är intresserad av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...