Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

24gb ram Win 7 Ult 64bit upptäcker 16gb


Lugie

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag bytte ut alla mina gammla minnen för att lägga in Corsair Vengeance 24gb(6x4gb)(CMZ24GX3M6A1600C9) men mitt Windows Vista Ultimate 64bit sp2 visar bara att 16gb är installerat. I biosen visar det dock rätt 24gb ram installerat. Mitt moderkort är ett Asus p6t deluxe oc palm edition och prosessorn är intel core i7 965. Jag har läst runt på olika forum och testa dessa potensiella löningar utan någon framgång. Vad kan vara orsaken till ett sådant problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha uppdaterat bios till den senaste uppdateringen så säger bios att jag har 16gb ram installerat och inte 24gb ram som den äldre bios versionen sa. Varför ändrar en sådan sak efter att jag gjort en bios uppdatering? moderkortet skall ju ha stöd för 24gb ram som i mitt fall är installerat i datorn.

 

Jag har testat ta ut två minnen men också bytt ut minnen och flyttat dem mellan olika kanler på moderkortet men oberonde så visar den 16gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-85847000-1356458450_thumb.jpg

 

Ur memory support 1600 minnen.

 

Moderkortet stöder således inte 6st 1600 minnen

 

Det finns dock 1333 minnen som moderkortet accepterar 6 st.

 

Finns kanske en liten chans om man inaktiverat XMP i BIOS att den accepterar 6 minnen Högsta SPD för minnena du har är ju 1333

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-85847000-1356458450_thumb.jpg

 

Ur memory support 1600 minnen.

 

Moderkortet stöder således inte 6st 1600 minnen

 

Det finns dock 1333 minnen som moderkortet accepterar 6 st.

 

Finns kanske en liten chans om man inaktiverat XMP i BIOS att den accepterar 6 minnen Högsta SPD för minnena du har är ju 1333

 

LARSAS

Tackar för tipset med xmp. Problemet löstes genom att ändra "Ai overclock turner" från auto till manual i biosen. Nu upptcäker både Bios och Windows 24gb ram. Dock skulle jag vilja veta lite mer om vilka värden jag skall ställa in på BCLK Frequency samt PCIE Frequency så att jag inte går och gör något fel på dem eftersom de inte går att ha på auto nått mer efter andring till manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I manualen så ser du vilka inställningar du skall göra och om inte dina minnen klarar Intel XMP så skall du heller inte försöka använda detta.

 

Om du inte vet exakt vad du håller på med när det gäller överklockning och andra inställningar i AI Tweaker menyn så kan du i värsta fall köra sönder något, eller få ett instabilt system som kan krascha.

 

Jag rekommenderar att du går in i BIOS Setup genom att trycka [Del] direkt vid uppstart av datorn > Tryck [F5] Load Setup Defaults > Tryck [Ok] > kontrollera om du har flera hårddiskar deras inbördes boot prioritet i menyn Boot.

 

Därefter ställer du om igen AI Ovecklock Turner till manuell (ifall det behövs).

Sedan Save & Exit

 

Tycker annars det verkar som något i din dators konfiguration inte stämmer, alltså att antingen processor eller minnen inte är kompatibla med moderkortet, för normalt skall detta inte vara ett problem.

 

Men gör först en 'Load Setup defaults med [F5] enligt ovan.

Mvh

 

[Edit] Enligt Corsairs memory finder för just ditt moderkort så skall Vengeance® — 24GB Triple Channel DDR3 Memory Kit CMZ24GX3M6A1600C9 vara komptaibla, men det står ingenting om minneshastigheten vid full bestyckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I manualen så ser du vilka inställningar du skall göra och om inte dina minnen klarar Intel XMP så skall du heller inte försöka använda detta.

 

Om du inte vet exakt vad du håller på med när det gäller överklockning och andra inställningar i AI Tweaker menyn så kan du i värsta fall köra sönder något, eller få ett instabilt system som kan krascha.

 

Jag rekommenderar att du går in i BIOS Setup genom att trycka [Del] direkt vid uppstart av datorn > Tryck [F5] Load Setup Defaults > Tryck [Ok] > kontrollera om du har flera hårddiskar deras inbördes boot prioritet i menyn Boot.

 

Därefter ställer du om igen AI Ovecklock Turner till manuell (ifall det behövs).

Sedan Save & Exit

 

Tycker annars det verkar som något i din dators konfiguration inte stämmer, alltså att antingen processor eller minnen inte är kompatibla med moderkortet, för normalt skall detta inte vara ett problem.

 

Men gör först en 'Load Setup defaults med [F5] enligt ovan.

Mvh

 

[Edit] Enligt Corsairs memory finder för just ditt moderkort så skall Vengeance® — 24GB Triple Channel DDR3 Memory Kit CMZ24GX3M6A1600C9 vara komptaibla.

Okej, då jag gjorde en default så säger bios att jag har 16gb ram installerat det var därför jag ändrade till manual på Ai Overclock Turner men det enda som ändra är just BCLK Frequency och PCIE Frequency från auto till ett annat värde, resten av inställningarna är precis som förut på auto. Men skall jag lämna värdet för BCLK Frequency och PCIE Frequency som de är eller skall det ändras till något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får du ändra igen till manuell på AI Overclock Tuner.

6 st. minnesmoduler gör att memory controllern får arbeta extra hårt och att köra 6 minnesmoduler på 1600MHz och Cas Latency (CL) 9 är att pressa systemet.

 

Därav att du precis som Larsas säger skall köra så mycket minne på tex. 1300 MHz som max.

 

Övriga värden bör vara Ok om du ställt in 'Load Bios default'' annars sänka dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fått systemet att detektera minne rätt och allt verkar fungera, så skulle jag skulle föreslå att du kör ett stresstest. tex Intels Linpack

Det är mycket viktigt att du har ett temperaturprogram igång hela tiden, ja följ bara anvisningarna i inlägg #3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll grundinställningarna som jag tror är:

 

CPU ratio 25

BLCK 133

PCIe 100

 

Sedan kan du välja Dram 1333 eller 1600.

 

Vill man överklocka en i7 965 Extrem är det väldigt lätt. Det är bara att öka CPU ratio. Men var försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll grundinställningarna som jag tror är:

 

CPU ratio 25

BLCK 133

PCIe 100

 

Sedan kan du välja Dram 1333 eller 1600.

 

Vill man överklocka en i7 965 Extrem är det väldigt lätt. Det är bara att öka CPU ratio. Men var försiktig.

 

Ja det är rätt vertpre.

Det viktigaste är att ha PCIe 100 annars är det upplagt för problem. Glömde bort detta.

Jag kör min överklockad men bibehållit detta på 100 på mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort med core i7 2600K

Visst, det är något som man kan leka med när man sedan har sitt system stabilt - men jag kan inte rekommendera detta.

Som vertpre säger, finns andra inställningar att hellre spela med.

 

Och kör gärna Linpack stresstest också, ger ett kvitto på att ditt system fungerar till 100%.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset med xmp. Problemet löstes genom att ändra "Ai overclock turner" från auto till manual i biosen. Nu upptcäker både Bios och Windows 24gb ram. Dock skulle jag vilja veta lite mer om vilka värden jag skall ställa in på BCLK Frequency samt PCIE Frequency så att jag inte går och gör något fel på dem eftersom de inte går att ha på auto nått mer efter andring till manual.

Ja I och med omställning av "Ai overclock turner "till manual har du ju stängt av XMP profilen.Manualen rekommenderar vid XMP profil dessutom endast ett minne per kanal.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS > :thumbsup:

 

Fast fortfarande så rekommenderar jag absolut inte att köra 6x minnesmoduler @ 1600MHz

Det stressar på minnes- kontrollkretsen något så fruktansvärt; kör minnena på 1333MHz mitt råd.

 

[Edit] Korrektion: Ant. av minnesstickor påverkar memory controller eller CPU mer än att köra dessa på full last.

Vad jag menade är att 6 st. minnestickor vid 1600MHz har en betydligt högre stressfaktor på CPU och memory controller, än att köra dessa på 1333MHz .

6 st. eller 3 stycken

Det är alltså inte hur mycket minne, däremot hur många minnesstickor som sitter istoppade och vid högre frekvens - ju mer påverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som inte är så lätt att besvara är vad som är smartast för snabbast dator:

 

Fyra minnen 16GB (i slott A1 B1 C1 och A2) som körs i 1600

 

eller 6 minnen 24 GB som körs i 1333 .Det borde väl bero på vad datorn används till?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som inte är så lätt att besvara är vad som är smartast för snabbast dator:

 

Fyra minnen 16GB (i slott A1 B1 C1 och A2) som körs i 1600

 

eller 6 minnen 24 GB som körs i 1333 .Det borde väl bero på vad datorn används till?

LARSAS

 

Den klassiska och den fallgropen som jag ser det.

Skaffa minnen runt 1600MHz och sedan en professor som spöar skiten ur alla.

Hehe. Ma.o. har du minnen med XMP som aktiveras i BIOS och kör i 1600MHz med Cas Latentency 9 så behövs det inte funderares på nånting annat än en rejäl professor.

 

Nåja

Det är väl hugget som stucket vilket fabrikat,det viktiga är att det är minnen på 1,5V

Lägre frekvenser men med låg CL (CasLatency) brukar ändå betyda skapliga prestanda, men stirra dig inte blind på minneshastigheterna. Det är så få procent det påverkar på systemet att välja dyrare snabba minnen att det inte finns något bra skäl att göra detta - och risk för instabilitet med snabba minnen med tajta timings speciellt vid flera minnesstickor.

I tester gjorda med "real world applications" program som vanligast används (till skillnad mot syntetiska tester) och som inkluderar spel, videorendering, bildredigering, filkopiering och tuffa beräkningar i Excel, så är det inte många procent mer prestanda det ger.

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

http://www.anandtech.com/show/2792/1

Citat från slutorden:

 

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

 

Men kör på 1600MHZ det är min rekommendation, visst du kan köra på snabbare, men absolut inte långsammare.

 

Btw. Som svar på din fråga: om det är bättre med färre minnen i högre hastightet - svar Ja. Varför? Mindre påverkan på memory controllern

Är det snabbare med fler minnesmoduler? SvarJa. Mindre minnen har en tendens att vara rejält mycket snabbare och instabilare - i vissa fall.

 

[Edit] Lägger till att det nu kommit ut nya extremt snabba minnen med höga frekvenser som AnandTech testat och dessa har faktiskt rejält bra prestanda.

Jag kan återkomma till den artikeln senare (dyra är dom också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en artikel från

AnandTech

10/28/2012 G.Skill TridentX Review: 2x4GB at DDR3-2666 C11-13-13 1.65V

Citat:

The only other placement for this kit is really in the hands of extreme overclockers. I am a competitive overclocker – it is one of my hobbies that I find fascinating, even if it is only trying to get a number on a screen higher than the next guy. But overclocking is like drag racing for computers – there are very few people in the market to purchase these kits compared to the majority of users that need memory. As a kit for overclockers, it works quite well, hitting 2800 C11 without a bump in voltage, and I was able to boost this to 2950 C11 with a bump in voltage. No doubt with some more knowledge and tweaking this could break the 3000 MHz barrier.

 

AnandTech

on 10/18/2012 Memory Performance: 16GB DDR3-1333 to DDR3-2400 on Ivy Bridge IGP with G.Skill

Citat:

For the majority of users, the DDR3-1866 C9 kit from G.Skill is a great buy, as long as the user remembers to enable XMP(!). Budget conscious builds will find solace in the DDR3-1600 C9 kit, which is a no brainer over the 1333 C9 kit for the extra $5. If your pockets are a little deeper, then the G.Skill DDR3-2133 C9 kit will offer some extra performance, but not as much as jumping between the other kits will. The DDR3-2400 C10 kit is not in the right ballpark compared to the other kits and only serves well for forum signatures.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...