Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär dator, vilken?


Martassen

Rekommendera Poster

Jag jobbar med Office och Adobe och kollar en del film och surf. Vad det för skillnad på dessa? Är det värt lägga tusenlapp för processorn?

 

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-24-tum/compaq-cq2729eove247h/172208.4791/

 

Och

 

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-24-tum/compaq-presariocq2910ve247/179178.4791/

 

Funderar på nr 2 men tänkte höra det är dumt? Stor skillnad?

 

Vilken bör jag satsa på? Tacksam för tips innan jag köpet. Okunnig kring processorer.

 

Jag har idag en hp stationär. Köpt 2007.

Ram 2gb

32bitars operativ vista

AMS Athlin 64x2 dual core processor 5200+ 2.60 ghz

Hårddisk 600 gb

Den piper å börjar bli gammal så behöver ny.

Köpt 2007.

 

Jag håller mest på med surf, Office, photoshop, indesign, Illustrator och kolla film ibland. Datorerna ovan ok?

Är det skillnad på snabbhet så det märks väl? Är processen snabbare i min gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Köpt stationär dator på net on net men har ångrat mig. Vill ha bärbar istället. Har mailat kundservice sagt jag ångrat mig. Gjorde köpet igår efter midnatt. Stoppas varan då?

 

Funderar på denna

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/hp-paviliong6-2207so/177295.3003/#tabs

 

Har den Inge brännare? Eller e det ovanligt i bärbara? Ska jag satsa på denna dator? E den ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga2

Jag köpte som sagt en stationär dator med skärm för 6000 igår vid midnatt. Har mailat kundservice dom ska stoppa ordern å att jag vill byta. Bör jag vänta köpa den bärbara tills jag fått info från net on net angående stationära?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den verkar sakna brännarprogram eller?

Finns ju gratis brännarprogram att ladda ner om man behöver det, t ex CD Burner XP.

 

Fråga2

Jag köpte som sagt en stationär dator med skärm för 6000 igår vid midnatt. Har mailat kundservice dom ska stoppa ordern å att jag vill byta. Bör jag vänta köpa den bärbara tills jag fått info från net on net angående stationära?

Ja, det är nog bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vänta.

 

Har du tänkt på att för den här datorn så innebär beskrivningen av Windows 8

att har du inte tillgång till internet så har du inte tillgång till dina filer!!!!!?????

 

 

"Nya, moderna Microsoft Windows 8

Windows 8 är någonting helt nytt och revolutionärt för din PC. Vidareutvecklad från Windows 7's stabila grund, så finns en rad förbättringar. Du arbetar mer med appar och lagrar dina personliga filer och inställningar direkt molnet. På så sätt får du alltid tillgång till dem överallt, via telefonen eller din dator - hemma eller på jobbet. Du får hela tiden de senaste uppdateringarna från sociala nätverk och andra tjänster - direkt på skärmen. Windows 8 är enklare, snabbare, mer flexibelt och säkrare än någonsin."

 

Läs kapitel 2.9 och fundera nån sekund.

http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1981257/file/1981264.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en missuppfattning, man kan ha sina filer i molnet (dvs Skydrive) om man vill men man måste verkligen inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog faktiskt till på den bärbara och kontakta som sagt dom å maila dom ska avbryta stationära köpet. Värsta fall får jag väl åka till närmsta lager 8 km här ifrån å lämna den å få pengarna tebax. Leveransen va gratis inom 2-5 dagar har jag för mig.

 

Är en djungel det där med datorer å vad man ska välja. Beslöt mig idag bärbar passar bäst. Jag spelar inte å ska ha den för office, filmtittande, surf, lite photoshop, Illustrator, indesign och filmtittande. hålla tummar man köpt ok dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i min gamla stationära 2 gb ram och det har funkat ok tycker jag med photoshop mfl. Hyggligt iallafall.

Då borde väl 6gb räcka i ram? Spelar ej.

 

Antar att det är 64 bitars operativ så jag kan nyttja 6 gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Köpt stationär dator på net on net men har ångrat mig. Vill ha bärbar istället. Har mailat kundservice sagt jag ångrat mig. Gjorde köpet igår efter midnatt. Stoppas varan då?

 

Funderar på denna

http://www.netonnet....7295.3003/#tabs

 

Har den Inge brännare? Eller e det ovanligt i bärbara? Ska jag satsa på denna dator? E den ok?

 

Som sagt, denna har nya Windows 8, ett helt nytt sätt att tänka, ett helt nytt utseende, har du kollat så att dina program kan använda detta operativ, tänker främst på om du har något äldre, eller en något äldre skrivare eller så, då kan du ha otur att något inte kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Laso.

Det kan vara problem med att uppgradera till Windows 8.

Finns program som inte stöds av Windows 8

Se detta först: http://www.microsoft...?Language=en-US

 

Att nedgradera en ny dator kan också medföra problem, särskilt som en ny dator kan vara anpassad för just Windows 8 och alls inte fungerar bra med tex. Windows 7.

 

Faktum är att det finns några datortillverkare som absolut avråder från att nedgradera.

Mvh

 

[Edit] Du skall naturligtvis först kontrollera med säljaren att ditt köp kan återgå och att du får pengarna tillbaks, sedan fundera på ett byte.

Alt. att du får ett tillgodohavande hos samma butik, men var då säker på att ev. överskjutande köpeskilling kommer dig tillgodo i kontanter eller sätts in på ditt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligtvis en stor risk att dina program som du har i Vistadatorn ej kommer att fungera i Windows 8 .Men det är ej självklart att de fungerar i Windows 7 .Jag har själv en dator med Vista som körs med program som inte fungerar i Windows 7 .

 

Du kan ju på Vista datorn köra upgradeadvisern för win 8 och kanske även den för Win 7.

 

När det gäller utformningen av WIN 8 så kan man tycka en hel del.Kanske inte alltid så positvt,men det finns ju exempelvis Classic Shell som räddning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...