Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk osynlig?


x15

Rekommendera Poster

Hej och god jul!

 

Packade nyss upp en nyköpt extern WD 2tb. Kopplar in den med min bärbara, och till min förvåning syns inte disken bland övriga partitioner och är således otillgänglig. Dock syns den i diskhantering som inte allokerad (se bild). Men när jag skulle allokera dök ett felmeddelande upp där det stod ungefär att disken var skyddad.

 

Undrar nu om disken är defekt eller om detta är ett problem som kan lösas?

 

Tacksam för alla förslag.

 

Bifogade bilder: post-72924-0-37199100-1356158933_thumb.pngpost-72924-0-25701700-1356158953_thumb.pngpost-72924-0-97455800-1356158963_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och länken.

 

Men det går inte formatera eftersom alternativet formatera ej finns vid högerklick på disk1. Har kanske att göra med att mediet är skrivskyddat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Eftersom hårddisken inte fungerar som avsett ska du vända dig till säljaren för en reklamation. Det händer ju faktiskt att hårddiskar är trasiga vid leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, en helt nyinköpt hårddisk som inte fungerar vid leverans, som sagt, även nya prylar kan ha fabrikationsfel som inte upptäcks i fabriken, bara att reklamera, och begära byte/utbyte mot ny, gå inte med på att den ska repareras, kostar oftast mer än vad en ny kostar, pengarna tillbaka i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och länken.

 

Men det går inte formatera eftersom alternativet formatera ej finns vid högerklick på disk1. Har kanske att göra med att mediet är skrivskyddat?

 

 

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-kopt-en-ny-harddisk-men-hittar-den-inte/

Nu har du inte redovisat vilka alternativ du har vid högerklick.Det är naturligtvis värdefullt.

 

Men har du alterntivet "Ny enkel volym" så kanske det här är guiden för dej.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclocke...ittar-den-inte/

Nu har du inte redovisat vilka alternativ du har vid högerklick.Det är naturligtvis värdefullt.

 

Men har du alterntivet "Ny enkel volym" så kanske det här är guiden för dej.

 

LARSAS

Hoppades på det också, men alternativet är ej tillgängligt. Endast "offline" , "egenskaper", och hjälp".

 

När jag klickar på diskhantering ser det ut som på bild.1 nedan. Då jag sen trycker OK, som på bild. 2. Eftersom jag ej satt lösen, undrar jag vad betyder att mediet är skrivskyddat?

post-72924-0-59237700-1357331128_thumb.png

post-72924-0-77063800-1357331140_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom hårddisken inte fungerar som avsett ska du vända dig till säljaren för en reklamation. Det händer ju faktiskt att hårddiskar är trasiga vid leverans.

Jo visst, är på väg att göra det, men min dator läser ju av disken, den "fungerar korrekt".

post-72924-0-55357000-1357331578_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
När jag klickar på diskhantering ser det ut som på bild.1 nedan. Då jag sen trycker OK, som på bild. 2. Eftersom jag ej satt lösen, undrar jag vad betyder att mediet är skrivskyddat?

På den sista bilden i inlägg #11 ser det ut som du är på fel Disk 0 och sista partionen på denna istället för Disk 1 som är din USB disk.

Mycket noga vilken partition och disk du klickar på.

 

Om du högerklickar på Disk 1 och sedan väljer ”Ny enkel volym” enligt tidigare länk från Larsas; fungerar det inte då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sista bilden i inlägg #11 ser det ut som du är på fel Disk 0 och sista partionen på denna istället för Disk 1 som är din USB disk.

Mycket noga vilken partition och disk du klickar på.

 

Om du högerklickar på Disk 1 och sedan väljer ”Ny enkel volym” enligt tidigare länk från Larsas; fungerar det inte då?

Vet inte, men du kanske har rätt. Det är återställningspartitionen som av någon anledning är markerad. Initiera disk rutan poppar upp automatiskt när jag markerar diskhantering i fönstret till vänster. Alternativet ny enkel volym finns ej markerad vid högerklick?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst, är på väg att göra det, men min dator läser ju av disken, den "fungerar korrekt".

Nja, att Windows får kontakt med elektroniken i hårddiskenheten, betyder inte att själva hårddisken, dvs lagringsutrymmet, är helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men du kanske har rätt. Det är återställningspartitionen som av någon anledning är markerad. Initiera disk rutan poppar upp automatiskt när jag markerar diskhantering i fönstret till vänster. Alternativet ny enkel volym finns ej markerad vid högerklick?

 

Det är korrekt att initieringsfönstret dyker upp .Disken måste initieras innan partitionering och formatering.Men varför fås beskedet att den är skrivskyddad.? Egenskaper ---Säkerhet i högerklicksmenyn kanske fungerar .Där kan man normalt som adminstratör ändra behörigheter.

 

Man kan ju testa med GPT och/eller försöka starta initiering genom högerklick på nedåtriktade pilen till vänster vid texten Disk1.

 

Kan du testa på en annan dator?

 

Vad är beteckningen namnet på hårddisken eller länk till hårddisken.Vilket operativsystem har datorn.

 

I vilket fall skulle hårddisken levererats klar för direkt användning,att den inte var det borde vara fullt tillräckligt skäl för reklamation.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat med annan dator, samt olika metoder, dock kvarstår problemet. Orkar inte hålla på, därför det blir reklamation.

 

Får tacka för alla svar.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...