Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB mus oanvändbar när datorn väcks upp (Mint) Fixat


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fick ett mystiskt fel så jag postar det. Hoppas att jag inte stör.

 

Har i vart fall börjat "leka" lite med Linux 13 Maya och har satt upp en dator med nya och gamla delar. Fungerar bra så när som på den trådlösa musen som äter batterier (går ej att stänga av så jag måste alltid plocka bort batteriet efter användning. Tips på extremt hållbara batterier mottages). Nu dog i vart fall musen så jag kopplade in en mus via USB. Det fungerar dock bara tills datorn stängs ner (bildskärmen vilar). Sedan blir musen oanvändbar och jag kan inte ens starta om datorn vilket är kritiskt (reset inte inkopplat och kommandot Alt+F4 funkar tydligen inte i Linux). Det trådlösa tangentbordet fungerar dock fortfarande så jag kan skriva. Att koppla ur musen och ansluta den igen fungerar inte vilket också är frustrerande. Problemet KAN ligga i moderkortet men jag finner det inte troligt. Har inte haft problem med musen i vare sig Windows eller Ubuntu så jag misstänker operativsystemet. Vad göra?

 

God Jul allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att jag inte stör.

Absolut inte.:rolleyes:

Det är själva grejen med Eforum att man närsomhelst skall kunna starta en tråd eller skriva inlägg i befintlig.

 

Ang. musen; har du testat en annan trådad mus?

Har du testat att ansluta musen på annan USB-port?

 

Att du inte haft/har problem med musen i Windows betyder inte automatiskt att den fungerar tipp / topp i Mint.

Har Mint själv och fått plockat bort musen och sedan anslutit denna igen ett par gånger. Numera verkar det fungera.

Mvh

 

Ps. har du kollat batterierna?

Får för mig att det alls inte har med musen att göra, utan annat som stör, tex. dålig kontakt etc. javisst då är musen ett klart misstänkt objekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterier: Jag kör med Kjell & Co's egna batterier till Wii och de funkar bra där.

Dock ser de inte likadana ut som dagens batterier.

2700 mAH.

 

Mus. Märkligt. Är det Bluetooth eller egen sändare?

Men om möjlighet finns dubbelkolla om musen fortfarande fungerar okej i Windowsmiljö.

Man får inte glömma Murphy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Batterier: Om du använder laddbara så välj NIMH2-typ (kallas också "ready to use" och liknande). De har lägre självurladdning. Äldre typer är inte så bra i apparater som drar så lite ström som en möss, klockor o liknande.

 

Själv använder jag vanliga alkaliska batterier i mössen. En uppsättning budgetbatterier (Clas Ohlson) räcker ett halvt år, så detta är nog billigare än laddbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan bara säga en sak när det gäller trådlösa möss - skaffa en Logitech M505

Extremt lång batterihållbarhet och jag bytte mina första batterier först c:a 4 -månader efter att Logitech sagt dom skulle hålla., dvs. efter 18 månader!!:D och använt musen på laptopen mer eller mindre dagligen, mest på Eforum dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag vanliga alkaliska batterier i mössen.

Ja, samma här, fast IKEAs. Laddbara bara om man är utan vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Här var det inlägg, trevligt. Ska titta efter batterierna som nämndes i tråden och testa dem.

 

Det jag glömde att nämna i tråden var lite info om min mus vilket jag ber om ursäkt för. Seriösa användare hade säkert valt något annat men jag köpte för ett par år sedan ett ganska billigt set bestående av mus och tangentbord. Båda enheterna fungerar så att en sändare kopplas till datorns tangentbords/mus ingång och det är denna sändare som de sedan kominicerar med. Tangentbordet är av typen Ione Scorpius MV2 och musen Ione Lynx MV2. Den trådade musen är av typ Microsoft comfort mouse 6000. Bytte till en annan USB port och ska se vad som händer vid nästa tillfälle. Det märkliga är att när problemet uppstår kan jag fortfarande flytta muspekaren och "röra" vid objekt på "startmenyn" (ursäkta windows termen) men inte klicka. Musen fungerar alltså till hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar kommandot: lsusb (kommandot listar anslutna USB-enheter)? Omstart av datorn kan du göra med kommandona: shutdown -r 0 eller init 6. Kommandot init byter körnivå. Kommandona måste köras med root-rättigheter (sudo).Har du prövat att starta om X-servern? Det görs med: ALT + CTRL + BSPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fixade ett nytt tangentbord som är lätt att flytta mellan olika datorer, därför är denna fråga nu löst (Men datorn som tråden handlar om ska in på felsökning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...