Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort "pajjade" efter installation av Win7


anki2005

Rekommendera Poster

Snälla hjälp!

 

Jag köpte en begagnad Notebook nyligen men får inte grafikkortet att fungera som det ska.

Datorn är en HP Pavillion dv7-1127eo.

Personen jag köpte den av berättade att det var grafikkortet som behövde uppdateras med nya drivrutiner eftersom detta problemet uppkommit efter att han installerat Windows 7 (tidigare var det Vista installerat)

Jag tyckte inte att det verkade vara några konstigheter med detta eftersom jag varit med om liknande problem tidigare, men ack vad jag bedrog mig, så lätt var det inte som jag trott och idag 2 månader efter att jag köpt datan så sitter jag fortfarande med samma problem.

Grafikkortet i datan är ett: ATI Mobility Radeon HD 3400 Series. Jag har sökt uppdateringar å drivrutiner i flera veckors tid men hittar inget som har kunnat åtgärda problemet. Kan det påverka att det tidigare varit VISTA installerat och att man istället för att uppgradera, helt enkelt bara gjort en ren installation av Win 7.

 

Snälla finns det någon som kan hjälpa och som vet hur jag kan lösa detta.

 

Mvh. Anki

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet AMD HD 3400 kom i början av 2008. Normalt fungerar grafikkort enligt min erfarenhet bäst med grafikdrivare som användes vid testerna när kortet kom ut eller möjligen lite nyare ,några veckor månader), buggfixade.

Varför "gamla" grafikkort, vare sig nVidia eller AMD/ATI fungerar sämre enligt min erfarenhet med de drivare nVidia respektive AMD/ATI rekommenderar på sina siter får var och en fundera över själv.

Hittils har räddningen varit guru3D.com som haft urgamla drivare till hemladdning. Men nu har man rensat.

Och det finns inget äldre än drivare från 2010.

http://www.guru3d.com/files_details/ati_catalyst_10_7_win_7_|_vista_%2864_bit%29.html

Men du kan ju testa med den.

(Idealet enligt min uppfattning hade varit en Catalyst 8.x)

Innan installtion av drivare är det ytterst viktigt ta bort alla gamla drivare.

Med tex Driver Sweeper som man laddar hem och installerar.

http://www.guru3d.com/content_page/guru3d_driver_sweeper.html

Dvs avinstallera alla drivare i Windows. Starta om datorn, trycka på F8 vid starten för att få den i felsäkert läge.

När skrivbordet till slut kommer upp (det taqr tid) startar man driversweeper och tar bort resterna av gamla drivare.

Startar om datorn och installerar Catalyst 10.7 för att se om det hjälper.

Hjälper det inte så blir det börja med att testa en linuxrelease och se om det löser problemen.

Föreslår Linux Mint 13 som har support i många år framåt.

Du laddar hem isofilen. Bränner den långsamt tex 4x på en DVD för bästa kvalitet.

Och startar upp datorn från DVD-läsaren genom att trycka F11 vid starten och välja CD/DVD.

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=115

Varför linux? Därför att bra linuxreleaser innehåller alla nödvändiga drivare. Även till grafikkort.

 

Windows som förresten numera ligger 2a efter Android när det gäller operativsystem på marknaden/månad är lite som att köpa en ny bil utan hjul.

Efter bilaffären får du åka till Vianor för att skaffa hjul och däck till bilen. För att kunna köra den från bilhandlaren.

 

Laso, jag gick in på länkarna du gav till AMD, resultat blev när jag sökte vidare på drivare

"Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, you@example.com and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

men detta hjälpte mig tyvärr inte, vad skulle jag mer kunna försöka göra? Jag är tacksam för alla förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad Notebook nyligen men får inte grafikkortet att fungera som det ska.

Vad menar du med detta? Får du bild på skärmen eller är den svart? Har du några utropstecken i Enhetshanteraren?

Om du berättar vad det är du har provat, kanske det blir lättare att komma med förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med detta? Får du bild på skärmen eller är den svart? Har du några utropstecken i Enhetshanteraren?

Om du berättar vad det är du har provat, kanske det blir lättare att komma med förslag.

 

Intressant att få reda på.-

 

Men jag ser att det är endast senaste BIOS en F.49 som uppges vara kompatibel med Windows 7. Har du den inte kan det i vilket fall vara vettigt att uppgradera till den.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...