Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus vs Lenovo för hemmabruk, vilken passar bäst?


Sulan75

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ute och letar efter en ny laptop, är inte så värst insatt i vad jag behöver men har spanat runt lite. Har fastnat för två laptops.

 

Asus A75VM-TY157V http://www.prisjakt....t.php?j=1434904

 

och

 

Lenovo ThinkPad Edge E530 3259-MAG NZQMAMS http://www.prisjakt....t.php?e=1501111

 

Det jag ska använda datorn till är mest surf, bild och enklare filmredigering av vanliga semesterfilmer (inget avancerat alltså), kanske lite film/tvtittande också. Spela på den ska jag inte. Skulle någon, eller rentav båda av ovanstående laptops kunna passa mina behov?

 

Det jag läst mig till angående märket Lenova är att dom är mest tillverkade för företag, stämmer detta? Gör det den till mindre bra för oss hemmabrukare då eller?

 

Kanske det finns tips på andra laptops som kan vara av intresse för mig, för max 8000kr?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThinkPad är ju ett varumärke som ursprungligen kommer från IBM och som i stort sett bara såldes till företag och större organisationer som tex skolor. Sedan såldes märket till Lenovo och sedan dess har man väl försökt marknadsföra det lite mer till konsumenter.

 

Det som ser ut att vara den stora skillnaden här är väl att du får med en 16 GB SSD i Lenovon till skillnaden från Asusen.

 

Jag har använt ett par olika ThinkPad-modeller och måste säga att jag tycker att det är det bästa laptop-märket jag haft av Compaq, Asus, Fujitsu och Mitac.

 

Mina fem cent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Så om jag förstd dig rätt där i slutet så kniper Lenovon förstaplatsen?

 

Å det här med att Lenovo tidigare mest tillverkats för företag behöver jag inte tänka på, dom funkar lika bra för privat bruk som en Asus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor skillnad mellan dem är ju storleken. Du måste ju avgöra om du vill släpa runt något som väger 3 kg och är 42 cm långt men med hyfsat stor skärm eller 2,4 kg och 38 cm. Det extra halvkilot och 5 cm längre gör en hel del, men större skärm är viktigt vid bild- och filmredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...