Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbättra sidan för att "imponera" i kursen Webbutveckling1?


Hanken

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag valde kursen webbutveckling 1 och har nu en slutuppgift som ska lämnas in nästkommande vecka.

Jag skulle nu behöva några/något tips för att höja resultatet i kursen, så om ni har något som är hyfsat lätt att göra, men ser snyggt ut eller har en bra funktion får ni gärna dela med er.

 

Hemsidan är: http://manutdsverige.comeze.com/index.html

 

Om ni tror er veta vad felet för att PL-tabellen inte hamnar i linje med den första diven får ni gärna hjälpa till (tabellen ligger i en egen div)! rolleyes.gif

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det tänkt att det ska imponerat om det är lätt att genomföra?

"Kolla, han har gjort en iframe som bäddar in google.se. Coolt!"

 

På ett mer seriöst plan: på vilken nivå läser man Webbutveckling 1? Nian? Ettan på gymnasiet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det tänkt att det ska imponerat om det är lätt att genomföra?

"Kolla, han har gjort en iframe som bäddar in google.se. Coolt!"

 

På ett mer seriöst plan: på vilken nivå läser man Webbutveckling 1? Nian? Ettan på gymnasiet?

 

Tvåan på gymnasiet.

 

Tänkte mest eftersom vi typ bara att det mest avancerade vi gått igenom är divar. Så allt som är något utöver det är över våra kursmål=högre betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja vill man imponera så är det nog smart att

klickar man på länken Spelare så ska man inte komma vidare till samma sida som när man klickar på Matchrapporter!

Jag stavaqr själv som en kratta, dyslektiker så jag hoppas du inte tar illa upp (för sidan är riktigt snygg)

I Källkoden till Index långt ner står

avslutar div för tebell

ska kanske vara

avslutar div för tabell

Dessutom, för mig med Firefox 3.28 så börjar tabellen med lagpoäng nedanför och till höger om

Rutan med "Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna."

Men i jämnhöjd med rutan om Westham och Reading

Jag gissar du skulle ha alla "rutorna" i källkoden efter tabellen.

Så åker tabellen upp och börjar parallellt med rutan

"Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja vill man imponera så är det nog smart att

klickar man på länken Spelare så ska man inte komma vidare till samma sida som när man klickar på Matchrapporter!

Jag stavaqr själv som en kratta, dyslektiker så jag hoppas du inte tar illa upp (för sidan är riktigt snygg)

I Källkoden till Index långt ner står

avslutar div för tebell

ska kanske vara

avslutar div för tabell

Dessutom, för mig med Firefox 3.28 så börjar tabellen med lagpoäng nedanför och till höger om

Rutan med "Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna."

Men i jämnhöjd med rutan om Westham och Reading

Jag gissar du skulle ha alla "rutorna" i källkoden efter tabellen.

Så åker tabellen upp och börjar parallellt med rutan

"Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna."

 

Det med tabellens position har jag stora problem med att få till, stavfel har jag rättat till samt länkat till sidan "spelare". Något som stör mig är dock att spelarna inte har någon vidare symmetri (större mellanrum på höger än på vänster sida).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser framstegen! Bra jobbat!

 

Om du flyttar

<div id="artikel">

 

<p>Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna.</p>

</div><!--avslutar artikel -->

så det kommer efter tabellen i källkoden precis framför "artikeln" om Westham så kanske tabellen åker upp och lägger sig precis under Välkommen.

Eller du har kanske redan testat det?

 

Bigogar en skärmdump på spelarna. Du ser själv vad som behöver åtgärdas.

Välj mindre stilstorlek så texten över fotot (namnet) och under fotot får plats på en rad. Alltid.

post-42633-0-22277900-1355665379_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser framstegen! Bra jobbat!

 

Om du flyttar

<div id="artikel">

 

<p>Detta är en svensk fansida för fotbollslaget Manchester United FC, här kan du hitta matchresultat, spelschema, ligatabellen samt fakta om spelarna.</p>

</div><!--avslutar artikel -->

så det kommer efter tabellen i källkoden precis framför "artikeln" om Westham så kanske tabellen åker upp och lägger sig precis under Välkommen.

Eller du har kanske redan testat det?

 

Bigogar en skärmdump på spelarna. Du ser själv vad som behöver åtgärdas.

Välj mindre stilstorlek så texten över fotot (namnet) och under fotot får plats på en rad. Alltid.

Det funkade, tack så hemskt mycket! thumbsup.gif

 

Ang. skärmdumpen så verkar det bero på vilken webbläsare man använder i google chrome ser det ut så här:

 

post-127714-0-79641900-1355667741_thumb.png

 

 

Finns det något sätt för att det ska se likadant ut oavsett webbläsare eller iaf de 3-4 vanligaste (Explorer, firefox, chrome och safari)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller sidan med spelarna så gick jag in i Firefox inställningar och ändrade

Standardteckensnitt från Serif 16 till Serif 14 och så blev allt OK. Ser ut som i din skärmdump med Google Chrome.

Tack för påstötningen.

Jag har en 27" skärm och har antagligen tyckt nån sida hade för liten textstorlek och satt Serif 16 som minimum.

 

 

Då gissar jag det är samma manöver på sidan Spelschema.

Dvs du ska placera Premier League-Tabell tabellen direkt efter Spelschema i källkoden

Så åker tabellen upp och lägger sig parallellt med Datum Tid Spelschema Hemma Borta raden

post-42633-0-32335700-1355675892_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller sidan med spelarna så gick jag in i Firefox inställningar och ändrade

Standardteckensnitt från Serif 16 till Serif 14 och så blev allt OK. Ser ut som i din skärmdump med Google Chrome.

Tack för påstötningen.

Jag har en 27" skärm och har antagligen tyckt nån sida hade för liten textstorlek och satt Serif 16 som minimum.

 

 

Då gissar jag det är samma manöver på sidan Spelschema.

Dvs du ska placera Premier League-Tabell tabellen direkt efter Spelschema i källkoden

Så åker tabellen upp och lägger sig parallellt med Datum Tid Spelschema Hemma Borta raden

 

 

Att tabellen också ligger på sidan spelschema beror på att det var något jag testade innan jag fått den på rätt plats på startsidan. Jag ska göra som jag hade förut med spelschemat centrerat. Jag tycker dock att just denna undersida är lite väl tom, så om du tycker det saknas något på hemsidan eller du har något tips för att få den att se "proffsigare" ut mottager jag det gärna. Kanske en ny undersida med en gästbok, om det nu är genomförbart i dreamweaver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör validera sidorna. Åtmintstone index.html innehåller fel. Använd http://validator.w3.org/. Du borde hellre använda strict-DTD. Det är omöjligt att få en sida att se lika ut på alla klienter. Därför är det skäl att använda relativa storlekar där det går. Använder du fasta storlekar så kommer sidan att vara läsbar endast på skärmar med ungefär samma storlek och upplösning som din. Ta i beaktande att sidan skall fungera även för handikappade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...