Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern spänning till Radeon 7770 nödvändigt?


JohnRick

Rekommendera Poster

Enligt titel:

 

Byter ut mitt grafikkort strax då risken finns att det är det gamla som sjunger på sista versen. Specifikationerna säger att ASUS Radeon HD7770 kräver extra 6-pins strömförsörjning, men jag ställer mig tvekande till detta. Mitt förra (nuvarande) kort är ett Radeon HD 5770 och alla jämförelser jag hittat mellan dessa båda kort säger att 7770 drar ca 30% mindre ström än mitt nuvarande 5770 (105w vs ca 80w full load). Tänker då att om datorn med sitt modesta PSU på 350w felfritt kunnat driva 5770 några år så bör den kunna driva 7770 också som alltså drar mindre ström.

 

Har jag rätt i tänket, eller utformar de korten på ett annat sätt nuförtiden så att de inte KAN dra ström från PCIe16-bussen på 75w? Är denna pci-pegströmkabeln enbart en extra "strömförsäkring" utifall att?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt titel:

 

Byter ut mitt grafikkort strax då risken finns att det är det gamla som sjunger på sista versen. Specifikationerna säger att ASUS Radeon HD7770 kräver extra 6-pins strömförsörjning, men jag ställer mig tvekande till detta. Mitt förra (nuvarande) kort är ett Radeon HD 5770 och alla jämförelser jag hittat mellan dessa båda kort säger att 7770 drar ca 30% mindre ström än mitt nuvarande 5770 (105w vs ca 80w full load). Tänker då att om datorn med sitt modesta PSU på 350w felfritt kunnat driva 5770 några år så bör den kunna driva 7770 också som alltså drar mindre ström.

 

Har jag rätt i tänket, eller utformar de korten på ett annat sätt nuförtiden så att de inte KAN dra ström från PCIe16-bussen på 75w? Är denna pci-pegströmkabeln enbart en extra "strömförsäkring" utifall att?

 

Du får helt enkelt prova och se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCIe16 kan leverera 75 W och det är ju mindre än 80 W, så det är väl bra att det finns en extra strömkontakt på HD 7770.

Är du säker på att du inte har ett grafikkort med Mobility HD 5770? Det drar bara 30 W.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_graphics_processing_units

 

Tack för svar Cecilia,

 

Jag är tämligen säker på att det är ett ATI Radeon 5770 jag har. Sitter med en hyfsat stark Dell xps 8100 som jag köpte för 12-13 papp för snart två år sedan och nu uppgraderat på de flesta plan. Vid elmätningar går hela systemet upp från ca 90 w till närmare 200 vid tung belastning (provat spelet Skyrim t.ex) och det torde rimma med Radeon 5770 som ligger någonstans vid 105 w full load.

 

I alla fall - jag är ingen gamer, men ska installera 7770, och om datorn klarar av 5770 utan extern ström - enbart de 75 från PCIe16 - så borde 7770 vara relativt lugnt, eller? Det var det jag undrade, om 7770 kanske är gjort så att det absolut MÅSTE till extern ström(?) - för det nuvarande kortet drar enbart från PCIe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Cecilia,

 

Jag är tämligen säker på att det är ett ATI Radeon 5770 jag har. Sitter med en hyfsat stark Dell xps 8100 som jag köpte för 12-13 papp för snart två år sedan och nu uppgraderat på de flesta plan. Vid elmätningar går hela systemet upp från ca 90 w till närmare 200 vid tung belastning (provat spelet Skyrim t.ex) och det torde rimma med Radeon 5770 som ligger någonstans vid 105 w full load.

 

I alla fall - jag är ingen gamer, men ska installera 7770, och om datorn klarar av 5770 utan extern ström - enbart de 75 från PCIe16 - så borde 7770 vara relativt lugnt, eller? Det var det jag undrade, om 7770 kanske är gjort så att det absolut MÅSTE till extern ström(?) - för det nuvarande kortet drar enbart från PCIe.

Om det är ett HD 5770 du har och inte har anslutit en extra strömkontakt, är det kanske därför du har problem med kortet. Nätaggregat tappar verkningsgrad med åren. Utan extra ström får inte kortet vad det behöver längre. Ett HD 5770 ska köras med en PCIe 6-pin kontakt ansluten.

 

Jag skulle inte köra ett 5770 eller 7770 utan extra ström kabel. Kontakten som sitter på korten, sitter inte där för syns skull.

 

Skulle det var fel på ditt kort, så kolla om du fortfarande har garanti kvar. Flera tillverkare har upp till 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett HD 5770 du har och inte har anslutit en extra strömkontakt, är det kanske därför du har problem med kortet. Nätaggregat tappar verkningsgrad med åren. Utan extra ström får inte kortet vad det behöver längre. Ett HD 5770 ska köras med en PCIe 6-pin kontakt ansluten.

 

Jag skulle inte köra ett 5770 eller 7770 utan extra ström kabel. Kontakten som sitter på korten, sitter inte där för syns skull.

 

Skulle det var fel på ditt kort, så kolla om du fortfarande har garanti kvar. Flera tillverkare har upp till 3 år.

 

Det är givetvis tänkbart att mitt nuvarande kort reagarar på den minskande mängd spänning som PSU kan generera. Förvånar mig dock att DELL enbart har förlitat sig på strömförsörjningen från PCIe-sloten till ett 5770, men det har de uppenbarligen. Och jag kanske inte ska vara så förvånad heller. Tanken är mest att har de låtit ett 5770 sitta i utan extra pin, borde inte 7770 vara sämre med sina 30w mindre i förbrukning. Men kan jag ansluta extra kabel gör jag givetvis det.

 

Det är ju först nu den senaste månaden som jag spontant har upplevt grön/röd-skärmar och total nedsläckning vilket jag attributerat grafikkortet. Kunde ha varit monitorn också, men måste börja nå'nstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju först nu den senaste månaden som jag spontant har upplevt grön/röd-skärmar och total nedsläckning vilket jag attributerat grafikkortet. Kunde ha varit monitorn också, men måste börja nå'nstans

 

Kolla på bilen av en Dell xps 8100 jag har gjort en svart cirkel på strömkontakten - har du provat att ansluta 6-pin kontakten på grafikkortet?

post-2793-0-57456800-1355482272_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Visar sig att jag alltså trots allt har en 6-pins peg i änden av mitt 5770 så det är löst.

 

Nu till nytt problem:

 

Installerade det nya 7770 idag. Dock så får jag vid uppstart endast windows välkomstikon, därefter ingenting. Det står och tuggar, sedan kan det gå över i som inte resulterar i ett skvatt. Har även provat felsäkert läge (F8)

utan resultat. Vid koll i BIOS syns inte den nya hårdvaran. Jag har gjort allting "by the book" - alltså först avinstallerat alla gamla drivrutiner, stängt av rubbet, plockat bort det gamla kortet och satt i det nya. Säkerställt att alla kontakter sitter där de ska etc etc. Det enda jag kan tänka mig är tre grejer:

 

- Att PSU skulle vara för lågt? Förvisso Dells OEC på 350 w, men detta drev föregående 5770 utan problem (i stort sett)så att ett strömsnålare 7770 borde alltså funka.

- Att BIOS inte är uppdaterat, men det är det onekligen. A05 vill jag minnas, och senast jag försökte uppdatera hade den redan senaste versionen.

- Inte kompatibelt med Moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en uppdaterad Dell XPS 8100 med tidigare grafikkort ATi Radeon 5770 som rullat utan problem, ta i trä.

Efter några svajiga bilder av och till tänkte jag byta till ett Radeon 7770, som därtill drar mindre ström.

Efter installation av hårdvaran

 

Installerade det nya 7770 idag. Dock så får jag vid uppstart endast windows välkomstikon, därefter ingenting. Det står och tuggar, sedan kan det gå över i som inte resulterar i ett skvatt. Har även provat felsäkert läge (F8)

utan resultat. Vid koll i BIOS syns inte den nya hårdvaran. Jag har gjort allting "by the book" - alltså först avinstallerat alla gamla drivrutiner, stängt av rubbet, plockat bort det gamla kortet och satt i det nya. Säkerställt att alla kontakter sitter där de ska etc etc. Det enda jag kan tänka mig är tre grejer:

 

- Att PSU skulle vara för lågt? Förvisso Dells OEC på 350 w, men detta drev föregående 5770 utan problem (i stort sett)så att ett markant strömsnålare 7770 borde alltså funka.

- Att BIOS inte är uppdaterat, men det är det onekligen. A05 vill jag minnas, och senast jag försökte uppdatera, för inte så länge sedan, hade den redan senaste versionen.

- Inte kompatibelt med Moderkortet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I din andra tråd (länk) har du framfört att du inte skulle använda dom strömkontakterna som grafikkortet kräver.

Hur är det nu med dessa?

 

Två saker att fundera på:

1. AMD har en rekommendation för detta:

600W power supply (or greater) with two 75W 6-pin PCI Express power connectors

http://www.amd.com/u...eon-7770.aspx#3

 

2. Självklart måste du ansluta dom externa strömkontakterna till grafikkortet.

 

Finns ju annars speciella PCI-E strömadapters. Kostar under hundringen eller femtilappen på tex. Kjell & Company

 

[Edit]

Jag har slagit ihop dina två trådar, eftersom det handlar om samma ämne.

Mvh, Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I din andra tråd (länk) har du framfört att du inte skulle använda dom strömkontakterna som grafikkortet kräver.

Hur är det nu med dessa?

 

Två saker att fundera på:

1. AMD har en rekommendation för detta:

600W power supply (or greater) with two 75W 6-pin PCI Express power connectors

http://www.amd.com/u...eon-7770.aspx#3

 

2. Självklart måste du ansluta dom externa strömkontakterna till grafikkortet.

 

Finns ju annars speciella PCI-E strömadapters. Kostar under hundringen eller femtilappen på tex. Kjell & Company

 

Jo - det fanns en pci-peg baktill på 5770 också, vilket jag även satte på 7770 givetvis. Jag har kollat in AMD's rekommendationer tidigare. Dock kräver de större PSU för 5770 också, men den rullade på bra ändå några år:

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5770/Pages/ati-radeon-hd-5770-overview.aspx#3

 

Med tanke på att 7770 är strömsnålare föreställde jag mig att just PSU-biten inte skulle vara något problem. Hade jag gått högre upp i strömslukarskaran hade jag givetvis uppgraderat detta också, men det är ett helvete i en Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag detta grafikkort: ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

 

Och visst, det står i papperna att det kräver mer än det kräver, å andra sidan; jag tror att jag kan köra två av dessa i CrossFire med mitt 750W nätaggregat...på mitt Asus P8Z68 Deluxe moderkort, Intel Core i7 2600K med 4 hårddiskar och flera övriga enheter installerade.

 

Just denna 7000-serie har ju en förmåga att gå ned till nästan noll i effektförbrukning när kortet är i 'Idle mode' eller i Cross-fire när det andra kortet inte används. Det är ju sällan som allting går på full effekt så att säga, men visst....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/topic/339258-bla-rod-gron-samt-beige-skarm-byta-grafikkort/page__p__1595388__fromsearch__1?do=findComment&comment=1595388

 

 

Det är kanske ide att köra diagnostesten som DellLysnar tipsat dig om.

 

Vad jag förstår så får du bild under BIOS skedet, men sedan då Windows enkla rutin skall användas,Innan riktiga drivrutinen installerats,så blir det ingen bild.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag detta grafikkort: ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2

 

Och visst, det står i papperna att det kräver mer än det kräver, å andra sidan; jag tror att jag kan köra två av dessa i CrossFire med mitt 750W nätaggregat...på mitt Asus P8Z68 Deluxe moderkort, Intel Core i7 2600K med 4 hårddiskar och flera övriga enheter installerade.

 

Just denna 7000-serie har ju en förmåga att gå ned till nästan noll i effektförbrukning när kortet är i 'Idle mode' eller i Cross-fire när det andra kortet inte används. Det är ju sällan som allting går på full effekt så att säga, men visst....

 

Jag uppskattar trådsammanslagningen. I alla fall - om det krävs får man kanske uppgradera PSU också. Undrar då mest om datorns beteende vid installation av detta nya 7770 kan tillskrivas för klen PSU? Borde den inte lägga av helt i så fall? Nu startar den ju trots allt som den ska och kommer en bit till windowsloggan. Jag kan komma in i BIOS och köra felsäkert läge etc. Bara ingen boot av windows. Om det kan tillskrivas PSU är jag beredd att bita i det äpplet också.

 

Edit - uppdatering:

 

Ok - nu bet jag i det äpplet och lade beställning på ett Antec HCG620WM (http://www.dustinhome.se/product/5010628965/antec-hcg-620m-620w-psu-modular/#intcmp=searchProvider_dacsa)

 

Mitt enda kommande problem nu är formfaktorn. Förvisso ATX så 15*8 cm gör inget. Dock är den 16 cm djup vilket kan bli

lite snävt i ett Dell8100-case. Men det är antingen eller. Om jag ska ha ett som bara är 14 cm djupt måste jag tydligen gå under 500 W och då är det inte lönt att uppgradera PSU överhuvudtaget.

 

Edit - uppdatering 2:

 

Har avbeställt skiten. Finns ingen chans att jag kan få in ett Antec enligt ovan i mitt 8100-case. Vad jag efterlyser är ett psu med minst 500 watt, som har modulära kablar, och som inte är djupare än 14 cm. Har inte hittat något hittills. Närmast kommer Antec earthwatts platinum 550 som håller formen, men utan modulära kablar.

Någon som har en aning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...