Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP: Klickfunktion för 1 sidas mitt


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett par frågor på ett område som jag inte alls kan, HTML. Vill skapa en sida i bredbild för både webb och smartphones.

 

Om sidan är med 1 bild till höger och en annan bild till vänster, dvs. 2 ihopkopplade bilder, som alltså utgör 1 sida. Om jag nu vill kunna skapa en möjlighet att klicka på den högra sidans mitt med exempelvis ordet Välkommen på dess mitt och då skall man komma in på en ”ny sida”. Samma funktion skall vara möjlig på den vänstra sidans mitt, dvs. ett ”välkommen” där med.

 

Webb-byrån säger att det inte går!? Dvs. det fungerar inte för smartphones och att fuktionen som eftersöks inte är programerbar!? Är det någon som vet hur man exakt gör för just den funktionen? Detta handlar alltså inte om ”överflikar” utan 1 mittflik till höger och till vänster (2 mittflikar). Dock kommer det att finnas ”överflikar”. Men som sagt, kan någon vänlig person beskriva hur man programmerar, så vidarebefordrar jag instruktion till webb-byrån. Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kommer till tankarna är om jag förstått dig rätt.

 

Imagemap?

http://www.w3schools.com/tags/tag_map.asp

 

Alltså du lägger kordinater på bilden och däri en länk.

 

Ungefär som blocket.se där du klickar på dom olika landskapen.

 

Lycka till bråkar webbyrån så kan jag hjälpa dig istället kanske ;)

 

 

 

Har ett par frågor på ett område som jag inte alls kan, HTML. Vill skapa en sida i bredbild för både webb och smartphones.

 

Om sidan är med 1 bild till höger och en annan bild till vänster, dvs. 2 ihopkopplade bilder, som alltså utgör 1 sida. Om jag nu vill kunna skapa en möjlighet att klicka på den högra sidans mitt med exempelvis ordet Välkommen på dess mitt och då skall man komma in på en ”ny sida”. Samma funktion skall vara möjlig på den vänstra sidans mitt, dvs. ett ”välkommen” där med.

 

Webb-byrån säger att det inte går!? Dvs. det fungerar inte för smartphones och att fuktionen som eftersöks inte är programerbar!? Är det någon som vet hur man exakt gör för just den funktionen? Detta handlar alltså inte om ”överflikar” utan 1 mittflik till höger och till vänster (2 mittflikar). Dock kommer det att finnas ”överflikar”. Men som sagt, kan någon vänlig person beskriva hur man programmerar, så vidarebefordrar jag instruktion till webb-byrån. Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det som kommer till tankarna är om jag förstått dig rätt.

 

Imagemap?

http://www.w3schools.com/tags/tag_map.asp

 

Alltså du lägger kordinater på bilden och däri en länk.

 

Ungefär som blocket.se där du klickar på dom olika landskapen.

 

Lycka till bråkar webbyrån så kan jag hjälpa dig istället kanske ;)

 

Hej,

Ja ungefär så. Men nu skall man vid "klicket" - inte "ut" på någon webb-sida, utan man skall vidare "in" på en "ny" sida - på samma hemsida. Kan man då nyttja din princip? Massor med tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Javisst du länkar den bara till en sida på hemsidan så det är inget problem det heller.

 

Hej igen,

 

Fick nu ett svar enligt följande,

 

Yes imagemap har jag redan kikat på.. men får det tyvärr inte att fungera i bakgrundsbilden, i en vanllig bild hade det inte varit några problem men i en bakgrundsbild är det inte så enkelt... Jag har även en swype funktion på bakgrunden idag för att hypa till det på smartphones och ipads vilket också försvårar processen med imagemapping.

 

Liten vägledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...