Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dunderklumpen

Ubuntu - nu med spyware !

Rekommendera Poster

Dunderklumpen

In a lengthy new blog post, Richard Stallman, founder and president of the Free Software Foundation, criticizes Canonical for its decision to add surveillance software to the latest version of its Ubuntu operating system, calling on users to give it a wide berth.

The "Home Lens" universal search feature built into Ubuntu 12.10’s Unity Dash, sends off details of users’ search requests to Canonical's servers. This information is used to integrate relevant Amazon search results. Stallman doesn’t have a problem with the adverts themselves, more the spying aspect. "Canonical says it does not tell Amazon who searched for what. However, it is just as bad for Canonical to collect your personal information as it would have been for Amazon to collect it," he explains.

Redigerat:

För att inte riskera att IDG får problem med upphovsrättsintrång när en hel artikel citeras, har jag tagit bort större delen av den. Intresserade kan läsa hela artikeln på sidan http://betanews.com/2012/12/10/richard-stallman-ubuntu-contains-spyware-shouldnt-be-installed-or-recommended/

Redigerad av Cecilia
Citat nerkortat och länk inlagd till artikeln /Cecilia, moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Förvånar mig inte ett smack. Pengarna !

Ta Firefoxprojektet t.ex. finansieras av Google med några 100 miljoner kronor varje år.

Min egen reaktion är att 98 % av användarna inte bryr sig. Orsaken är att motståndsrörelserna under 2:a världskriget i de av Tyskland ockuperade länder engagerade om kring 2 % av befolkning.

Med ett undantag. I Tjeckoslovakien var Reinhard Heydrich så framgångsrik så det knappt bildades nån motståndsrörelse alls. Därför måste han bort. Och attentatet i Prag gav önskat resultat. Med smarte Heydrich borta gav Tysklands "Motåtgärder" grogrunden till att engagera fler människor i motståndsrörelsen i Tjeckoslovakien.

Dagens vanligaste lögn: JAG HAR LÄST och godkänner användarvillkoren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ur IDGs artikel kring Stallmans uttalande:

Canonicals Jono Bacon som arbetar med communityn kring Ubuntu går till motattack i ett eget blogginlägg. Han hävdar att den funktionalitet som byggts kring sökningar i Ubuntu är avsedd att förbättra användarupplevelsen och att Canonical är noga med integritetsfrågor.
http://www.idg.se/2.1085/1.481627/stallman-till-attack-mot-ubuntu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...