Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ärva rättigheter


Mikael63

Rekommendera Poster

När jag frigjort utrymme på en partition kopierade jag några kataloger från en usb-disk till den partitionen.

Jag var tydligen root när detta gjordes och då har fick dessa kataloger, underkataloger och filer den behörigheten.

 

Jag har nu manuellt ändrat behörigheten för dessa kataloger men det slår inte igenom på underliggande filer.

Hur fixar man detta smidigast?

Hela denna partition kan ha läs/skrivrättigheter av användaren. (Finns bara en användare mint)

post-52940-0-26774900-1355138746_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl vara värt att notera också att detta kan vara lite beroende på valt filsystem i den partition där du vill förändra rättigheterna. Men du bör också byta ägare på filerna, inte bara rättigheter.

 

Från terminalen navigerar du till rätt katalog och kör:

# chown -R mint:mint *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Har testa dessa båda och nu verkar det som om kataloger & underkataloger får rätt/ändrade behörigheter men inte filerna?

"Rättigheterna kunde inte fastställas."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du chmod med sudo?

Ja, fick felmeddelande annars.

Testade att gå ner i (en) mappstruktur så att jag befann mig på nivån med alla filer upprepa kommando och då fick alla filerna "rätt" behörighet.

Detta låter sig inte göra i en annan mapp då den innehåller allt för många mappar.

Jag kan dock ändra allt eftersom detta behövs.

 

Till saken hör, kanske, att filerna låg på en NTFS-disk och var en gång ditkopierad från en annan NTFS. Filerna är ursprungligen skapade med WinXP/Win7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh.. tror det löst sig..

Körde filhanteraren caja som root, högerklickade på en & en "huvudmapp" och ändrade under egenskaper och behörighet. Tror det fungerar som det ska, får se efter nästa omstart om detta finns kvar eller ej..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här med en dags distans undrar jag vad som hände egentligen.. min Home-mapp hade fått behörigheten root och då hade jag ju inte ens testat något i den vägen på den partitionen?

 

Jag funderade på varför jag inte fick till detta enligt första inlägget. Om någon överliggande mappstruktur hade "starkare" behörighet än de jag ville ändra, ungefär som i ftp.

 

Det jag gjorde var att med terminalen "stå" direkt i den mountade partitionen och därefter köra de kommandon som beskrivs ovan.

Då fick alltså alla mappar rootbehörighet utan att det såg ut som så.

Mapparna i Home, på min "rätta" partition" fick rootbehörighet och visade även det om man kollade egenskaperna.

 

Så - vad hände egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...