Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två Compaq dator, kan inte boota med windows xp cd/usb


Ahmadgbg

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på att hjälpa en kompis med att ominstallera två gamla Compaq datorer (likadana) som har Windows XP PRO. Har ändrat inställningar i bios att starta med CD respektive USB. Har också testat att använda mig av bootmanager och detta fungerar inte heller.

 

 

Den startar och går in i Windows direkt efter bootup. Vad kan jag göra för att starta med CD/USB så jag kan formatera datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den Compaqdator jag har kan man välja bootdevice, genom att trycka Esc under start.

 

Skrev lite fel, när jag skrev bootmanager så menar jag den inbyggda där man får välja vilken enhet man ska boota från. Alltså den du menar NoWin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att skivan verkligen är bootbar! Vill minnas att inte alla XP skivor var bootbara.Eller den kan ju vara felbränd om den nu är kopierad/nedladdad.

 

Man kan ju testa på någon annan dator ställa om bootordningen och se om man kommer till valet. "Tryck på valfri tangent.................för att starta från skivan eller något liknande.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att skivan verkligen är bootbar! Vill minnas att inte alla XP skivor var bootbara.Eller den kan ju vara felbränd om den nu är kopierad/nedladdad.

 

Man kan ju testa på någon annan dator ställa om bootordningen och se om man kommer till valet. "Tryck på valfri tangent.................för att starta från skivan eller något liknande.

 

LARSAS

 

Både usb och cdn fungerar på andra datorer. Det är bara dessa två datorer det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både usb och cdn fungerar på andra datorer. Det är bara dessa två datorer det inte går.

 

Jag fattar svaret så att skivan skivan är bootbar. även om du inte klart skriver det.

 

Nu är jag ute på hal is:Två likadanna compaq ,kan det vara två f.d. företagsdatorer försedda med något BIOSskydd exempelvis lösenord för BIOS.

 

Skivans tillverkningskod förstås ej av datorerna .Fungerar skivan innifrån Windows. på Compaqdatorerna

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar svaret så att skivan skivan är bootbar. även om du inte klart skriver det.

 

Nu är jag ute på hal is:Två likadanna compaq ,kan det vara två f.d. företagsdatorer försedda med något BIOSskydd exempelvis lösenord för BIOS.

 

Skivans tillverkningskod förstås ej av datorerna .Fungerar skivan innifrån Windows. på Compaqdatorerna

 

LARSAS

 

Ber om ursäkt för sent inlägg.. Jag kommer inte in i datorerna. De har lösenord som vi ej vet. De är ex skoldatorer som han har fått från en skola. Han fick aldrig med lösenordet.

 

Jag kommer in i BIOS som normalt och kan ändra alla inställningar. Felet är bara att det inte startar upp med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...