Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteri i ringklocka laddas ur.


Kirsan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sedan en tid tillbaka så laddas batteriet ur i ringklockans mottagare. Vi har under hösten installerat både larm och luftvärmepump i anslutning till ringklockans mottagare. Larmdosan sitter strax under mottagaren och luftvärmepumpen som styrs med en fjärrkontroll sitter alldeles till höger om ringklockans mottagare. Är ingen elektriker men tror möjligen att det antingen är larmdosan eller fjärrkontrollen som sänder ut en signal som mottagaren snappar upp och som sen medför att batteriet laddas ur. Finns det någon som har erfarenhet av detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlös ringklocka?

 

LVPn styrs sannolikt av IR-signaler, den kan inte påverka.

 

Larmet, trådlöst? Kanske ligger i närliggande signalband som ringklockan och därmed påverkar denna.

 

Några tankar.

1: Fysiskt separera dem mer? Kanske går enkelt.

2: Bygga en bur runt, en av metall, för att skärma av alla elektromagnetiska signaler från visst håll. Lämna en glugg öppen så att yttre delen av ringklockan fortfarande kan kommunicera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det som tar minst tid är Monshis förslag att flytta mottagaren för ringklockan.

1: Fysiskt separera dem mer? Kanske går enkelt.

Men är larmet av en typ med en massa "trådlösa" larmdetektorer så finns ju en överhängande risk de arbetar på samma frekvens som dörrklockan och kontinuerligt aktiverar dörrklockan som undersöker om det är rätt signal.

Finns det en äldre trådbunden ringklocka som inte fungerar skull jag börja med att "rengöra" tryckknappen utomhus. Från oxider.

Och sätta in nya batterier i den äldre trådbundna.

Min mors gamla ringklocka fungerade inte. Rengöring av tryckknappen med fil eller var det sandpapper (?) samt nya batterier löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Precis både larmet och ringklockan är trådlösa enheter. För helt enkelt testa med att separera dem fysiskt sett. Har inte sett att det skulle finnas någon trådbunden ringklocka. Huset var totalrenoverat när vi flyttade in. Tack för tipsen och redogörelserna... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...