Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DePhaz

Amatörfråga Installera Mint

Rekommendera Poster

DePhaz

Ursäkta, det här är kanske en för enkel fråga som ställts tidigare men jag vet inte vad jag ska söka på här.

I vart fall så fick jag slängt ihop en dator av överblivna delar och tänkte testa Linux mint. Men hur ska jag installera det? Kör Ubuntu och ska använda en annan hårddisk för installationen. Drog ner "linuxmint-9-kde-dvd-i386.iso" från ftp://ftp.df.lth.se/pub/linuxmint/stable/9/ och testade att göra en bootbar USB från Ubuntu vilket inte fungerade. Formaterade stickan och lade över iso filen direkt. Men hur gör jag sedan? Ska jag bara montera den nya hårddisken och boota med USB stickan i (USB ligger först i boot ordningen) ? Måste jag kanske bränna filen till en DVD skiva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NoWin

För det första är Mint 9 ganska gammal, idag är det Mint 13 som gäller. Finns på http://www.linuxmint.com/release.php?id=18. Tänk på att KDE är mer tungdrivet än MTAE och Cinnamon, med lättfrivet är XFCE.

Du kan inte boota från ISO-filen på en USB-sticka. Enklast är att bränna till DVD, tänk på INTE bränna iso-filen, det är iso-filens innehåll som skall brännas. Välj Burn imageoch bränns så sakta sommöjligt. Boota sedan mot DVD:n och installera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
BoEriksson

Använd DETTA program för att hämta och skapa en bootbar Linux usb-sticka (finns flera linuxversioner att välja på).

Programmet hämtar iso-filen och installerar filerna på usb-stickan

Starta sedan datorn via usb, senare kan du installera på din hårddisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Linux Mint Nadia (14) är den senaste men 13 supportas till 2017.

Nadia är inte heller helt klar i alla dess former.

Ett annat verktyg, än det som tipsats om, för att skapa bootbara usb-minnen är YUMI.

Även det hjälper en att ladda hem rätt version.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Är det en gammal dator med en processor som inte stöder PAE kan det bli problem med Mint 14.

Då kommer ett felmeddelande upp som lyder: CPU stöder ej PAE

Isåfall är det är det Linux Mint 13 som gäller.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DePhaz

Det gick bra.

Testar just nu med hemskriven DVD enligt tipset NoWins tips. Ser mycket snyggt ut. Ska ordna en HDD att installera Mint sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...