Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LAN


Zero:D

Rekommendera Poster

hej jag skulle vilja spela med min kompisar över ett LAN men problemet är att jag vet inte riktigt hur man gör det

te x att koppla ihop datorerna hur funkar det.

skulle vara tacksam för hjälp med förklaring med det här :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju de som kan betydligt mer än mig både vad gäller att "LANA" och nätverk men ni behöver enklast en hyfsad router och sedan switchar om ni är många.

Om man inte kan spela via trådlöst nät men jag antar det är frågan om stationära datorer, när det gäller spel.

 

Hur ser det ut idag, med din dator - är den redan ansluten till en router eller direkt till ett modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju mycket vunnet.

Enklast torde ju vara om routern får agera DHCP-server, vilket den troligen redan gör, och alla datorer får vara DHCP-klient. Alltså att få sin adress tilldelad av routern.

Sedan kanske det kan vara så att ni måste sätta fasta ip-adresser men då måste ni hålla koll på det själva.

Switch behövs bara om det inte funkar att ha kablar direkt till routern, om den har flera LAN-portar.

Jag gissar att routern och modemet är placerade nära varandra men det kan ju vara enklare att dra en längre kabel mellan modem och routern och låta routern vara placerad mellan era datorer på ex. ett stort bord.

Vet ju inte hur ni kommer att sitta rent fysiskt - i samma rum eller flera rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju mycket vunnet.

Enklast torde ju vara om routern får agera DHCP-server, vilket den troligen redan gör, och alla datorer får vara DHCP-klient. Alltså att få sin adress tilldelad av routern.

Sedan kanske det kan vara så att ni måste sätta fasta ip-adresser men då måste ni hålla koll på det själva.

Switch behövs bara om det inte funkar att ha kablar direkt till routern, om den har flera LAN-portar.

Jag gissar att routern och modemet är placerade nära varandra men det kan ju vara enklare att dra en längre kabel mellan modem och routern och låta routern vara placerad mellan era datorer på ex. ett stort bord.

Vet ju inte hur ni kommer att sitta rent fysiskt - i samma rum eller flera rum.

 

jag är inte särskilt kunnig om vad det gäller den här delen skulle vara glad om du kunde förklara lite lättare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har googlat lite på det och fattar det mästa nu med swith och det men jag har bara en fråga kvar...

om man bara är 2 kan man inte bara koppla upp datorerna till varandra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man bara är 2 kan man inte bara koppla upp datorerna till varandra

Jo, men det är enklare om ni båda ansluter er till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...