Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
canardlover

min arkiv-HDD vägrar att parkera..!?

Rekommendera Poster

canardlover

Alla försäkrade mig att mina nya grejor skulle klara av att "parkera" arkivdisken(volym E) när den inte används. Men ICKE..!? Någon föreslog då att det fanns någon process på mitt konto som höll arkivdisken vaken. Jag skapade då ett speciellt nytt konto i vilket jag inte gjorde någonting utom att gå in i "Energialternativ" och tala om för HDD:n att parkera efter 1 minut. Funkade INTE, jag satt och väntade en bra stund med handen på HDD:n som bara snurrade på.

Som ni ser finns HDD:n i Win 7 men saknas i "Intel Rapid lagringsteknologi" som antyder att alla SATA-portarna (utom SSD och DVD) skulle vara lediga vilket inte stämmer. Har försökt aktivera den där utan framgång..Förslag till åtgärd mottages tacksamt..!!

post-125068-0-81694200-1355007402_thumb.jpg

post-125068-0-49902100-1355007414_thumb.jpg

post-125068-0-92743100-1355007436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
canardlover

Kan du se om det pågår någon aktivitet på E: om du kollar i Resursövervakaren?

Kan ju t ex vara Windows filindexerare som använder den.

Se även http://www.tomshardw...turn-hard-disks särskilt inlägget daterat 09-18-2010 at 05:42:43 AM.

Cecilia, stort tack för förslag till åtgärd. Har stängt av filindexeringen till E-disken men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Visar bild från Resursövervakaren som antyder att inget händer med/på E-disken om jag förstår rätt. Läste inläggen i din länk men hittade inget uppslag för min del i den från 05:42:43.....missade jag något kanske..?

post-125068-0-64689800-1355263708_thumb.jpg

Redigerad av canardlover

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Du får skrolla i rutan "Diskaktivitet" för att se att där inte dyker upp något med E: då och då.

Jag tänkte på att det verkade finnas en inställning i HD Tune som påverkade hårddiskens förmåga att gå ner i viloläge. Står mer om den på http://www.broadbandreports.com/forum/r27670991-WIN7-This-is-starting-to-get-annoying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
canardlover

Tack till er bägge för förslag, tydligen måste jag köpa HD Tune Pro för 26Eu så jag började med att tanka ner Handle men tyvärr måste jag säga att det programmet var verkligen inte lätt att hantera. Kan du dude hjälpa mig med det.?! Högerklickar på programikonen och sedan "Kör som administratör" varefter en svart ruta flimrar till några sekunder sedan är allt över..?!?..hittar inga resultat eller så..????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
canardlover

Jag skulle föreslå Process Explorer i stället för Handle som är mer lättanvänt, men med samma funktioner: http://technet.micro...ernals/bb896653

Yep, det var lättare att hantera för mig och här ett klipp för någon minut sedan som jag inte direkt kan tolka, kan du hjälpa mig att konfigurera så att vi kan se E-diskaktiviteterna..??...men nu är det väl läggdax snart eller..??...mvh/H

post-125068-0-45767500-1355354944_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det borde ha varit läggdags för länge sen ;)

Nu var det ett tag sedan jag använde Process Explorer, men man kan ställa in att fönstret delas i två halvor och att när man klickar på ett program i den övre halvan ser i den undre vilka filer som programmet använder, se övre bilden på http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

Kolla hjälpmenyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

..//..

Som ni ser finns HDD:n i Win 7 men saknas i "Intel Rapid lagringsteknologi" som antyder att alla SATA-portarna (utom SSD och DVD) skulle vara lediga vilket inte stämmer. Har försökt aktivera den där utan framgång..Förslag till åtgärd mottages tacksamt..!!

Ur den bilden i ditt första inlägg så syns som sagt inte din HDD.

Då undrar jag på vilken port du anslutit din HDD på?

Är det detta moderkort Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 så har den två olika SATA controller, en är Intels Z68 och den andra Marvells SATA-controller.

Kontrollera och ev. flytta SATA-kabeln så hårddisken är ansluten till Intels Z68 SATA-port.

I Manualen på sidan 26 ser du vilka som är Intels SATA III-portar (6Gbit/sek). Anslut SSD (med SATA 6Gbit kabel) till någon av dessa två

SATA3_0/1 (SATA 6Gb/s Connectors, Controlled by Intel Z68 Chipset)

Och Hårddiskar samt DVD-brännare till någon av dom övriga tre

SATA2_2/3/4 (SATA 3Gb/s Connectors, Controlled by Intel Z68 Chipset)

post-73434-0-79808300-1355365302_thumb.png

Dessutom, har du satt AHCI mode istället för IDE-mode för alla dina SATA portar?

I Manualen på sidan 83 och då kollar du detta i BIOS Setup

PCH SATA Control Mode under the Integrated Peripherals menu to AHCI, men detta skall helst göras innan Windows installation.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
canardlover

Tack till er trogna "nattarbetare"..!!.Flugfiskaren, jag tror du kan ha rätt för min arkiv-HDD sitter på Marvell-porten om jag nu ser rätt i halvmörkret. Skall koppla om den till en Z68-port under dagen och återkomma med rapport senare i natt..wink.gif..!

Jodå, jag ställde om till AHCI redan före Win7 installationen.

Cecilia, jag skall vimsa runt lite mer i ProcessExplorer senare ikväll/natt efter omkopplingen ovan så får vi se......på återseende och tack för att ni finns..!!..mvh/thumbsup.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
canardlover

Tack "flugfiskaren", du är en ängel..rolleyes.gif..kopplade om system-SSD och arkiv-HDD till SATA3_0 och SATA3_1 men det enbart löste inte problemet. Lösningen kom när jag körde igenom Intels Toolbox till SSDn som du rekommenderade, efter det så stannar E-disken nästan bums efter att man har använt den...TACK...thumbsup.gif bifogar klippen på processen, två saker som uppenbarligen INTE var rätt optimerade i min maskin.

Passade på att oxo byta kylflänsen på Z68 chipsetet när jag ändå hade kortet ute på bänken men den storyn finns här om ni vill läsa:

http://forums.tweakt...emperature.html

post-125068-0-51408100-1355525192_thumb.jpg

post-125068-0-52227600-1355525234_thumb.jpg

post-125068-0-16671400-1355525251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Det man kanske bör ta i beaktande är att livslängden på en mekanisk hårddisk påverkas mycket av start och stopp av rotationen .En fast rotation av disken sliter väldigt lite på disken.Men det är naturligtvis en svårbestämd avvägning.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
canardlover

Det man kanske bör ta i beaktande är att livslängden på en mekanisk hårddisk påverkas mycket av start och stopp av rotationen .En fast rotation av disken sliter väldigt lite på disken.Men det är naturligtvis en svårbestämd avvägning.

LARSAS

Tack LARSAS för den intressanta synpunkten. Ja, det blir ju en del av/på under en dag beroende på vad man gör för jag har nu märkt att både SpeedFan och HWinFO64 kickar igång E-disken under c:a 30 sekunder för att läsa av den men sedan slocknar den igen.

Kanske man skulle se efter om Western Digital har någon synpunkt på detta..?!

Hursomhelst så kan jag nu själv kontrollera processen och det känns bra...thumbsup.gif det enda jag saknar just nu är två separata dioder på frontpanelen som visar C- och E-diskarnas aktivitet var för sig..unsure.gif...Finns en utgång på mobo för "HD activity LED" men den verkar läsa av summan av diskaktiviteter..!

Undrar om "Message/power/sleep LED" utgången kan vara något..?? texten till den är lite luddig tycker jag.

post-125068-0-72351200-1355562050_thumb.jpg

Redigerad av canardlover

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Nja den visar väl endast vilken status systemet befinner sig i och inte disken separat.

Ex.

S0 - Systemet uppe och kör

S1 - Systemet i vänteläge (Stand by), ström på CPU och minnen, drar minfre ström än S0

S2 - Systemet i vänteläge (Stand by), men ingen ström på CPU, drar mindre ström än S1, men används nästan aldrig

S3 - Systemet i Strömsparläge (sleep), ingen ström på CPU, minnena håller informationen, drar mindre ström än S2

S4 - Systemet i viloläge (Hibernate), all data skrivs till en fil på disken och sedan stänger systemet ned, drar mindre ström än S3

S5 - Systemet avstängt (Soft power off), finns dock en liten spänning från nätaggregatet till på/av knappen. Inget sparat så systemet måste göra en ren omstart, reboot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...