Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Otroligt långsamt med USB 3. Vad är fel.


3DArt

Rekommendera Poster

God dag alla trevliga användare av e-forum!

 

Jag köpte just en extern hårddisk av modell SEAGATE BACKUP PLUS DESKTOP 4TB USB 3.0. Denna har jag anslutit till ett USB 3 uttag på min relativt nya och tillräckligt kraftfulla dator. Jag ska ha den för veckobackup och kommer att ha den frånkopplad resten av tiden. För att undvika spänningsspikar och överslag i elnätet. Just ett sådant brände en hårddisk för mig för länge sedan.

 

Jag fotograferar en hel del digitalt minst sagt och har tiotusentals bilder på de interna diskarna. Jag arbetar även en hel del med CAD & 3D och har en väldigt gedigen uppsättning texturer, maps, bakgrunder etc. Det vill säga väldigt, väldigt många men relativt små filer. Mitt problem är att överföringshastigheten nu när jag kopierar från en intern disk till den externa blir otroligt låg. Topp ligger på runt 85 MB/s och medel på ca 13 MB/s. Jag är både besviken och förvånad. Till och med USB2 ska väl gå snabbare än så? Det handlar om några tiotusentals filer på totalt ca 1TB. Kan dessa stora mängder småfiler orsaka den långsamma kopieringshastigheten eller vad tror ni? Hade det gått snabbare om jag kopierat filmer på runt 4 TB styck?

 

USB 3 ska enligt vad jag läst ha en maximal hastighet på 625 MB/s. Att det endast är en teoretiskt hastighet förstår jag men min medelhastighet är ju endast drygt 1/50 av denna hastighet. Jag vet inte om jag har 5400rpm diskar eller 7200rpm diskar. Men det är ju så marginell skillnad att det inte spelar någon praktisk roll här. Och jag belastar vad jag vet inte diskarna med något annat heller. Finns det något program som tydligt visar de olika diskarnas läs och skrivhastighet. Vore intressant att ha så det köper jag gärna. I aktivitetshanteraren kan jag inte se detta av oklar anledning. Kanske är läge för en ren ominstallation av OS.

 

Min dator är ganska exakt två år gammal och på moderkortet sitter det två blåfärgade USB-portar. Detta är väl ändå 3.0? Behöver jag göra några aktiva val genom kontrollpanelen för att aktivera USB 3 eller kan stödet saknas för det i mitt OS, Windows 7. En god vän hjälpte mig att installera W7 för två år sedan och jag vet inte om han stängt av automatiska uppdateringar. För jag har aldrig tänkt på att det uppdaterats. Kan det saknas stöd för USB 3 i detta gamla W7? Och är det inte en säkerhetsrisk om Windows inte uppdateras eller gör det det i bakgrunden? Eftersom jag betalade killen för Windows är det en legal installation så vad kan det finnas för skäl att blockera uppdateringar? Kan det ha blivit gjort av misstag eller har jag blivit blåst? Har svårt dock att tro det. Hur kontrollerar och ändrar jag detta med automatiska uppdateringar. Och går det ens att stänga av den funktionen? Jag har ingen koll på Windows alls.

 

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Visserligen är det endast första gången det tar evigheter att kopiera över dokumenten. Second Copy kopierar bara det som ändrats. Men jag vill ju ändå gärna att det ska fungera. Tycker att jag ofta har problem med datorn och alltid är det något som krånglar. Jag har helt enkelt inte den kunskap om hårdvara och mjukvara som jag skulle önska. Jag är i det närmaste analfabet på det området. Jag kan fotografera och skapa i mina 3D-program. Så kanske att min kunskap och eventuella intelligens är väldigt selektiv.

 

Det är därför jag vänder mig till er användare på eforum. Här får man nästan alltid svar på sina frågor och på köpet får jag ännu ett filosofiskt argument för att människor i grunden är goda. Som jag kan använda i diskussioner med mina mera misantropiskt lagda vänner som tror att alla har en baktanke med allt. Okända människor som hjälper totala främlingar utan någon annan orsak än för att de helt enkelt kan. Det är något vackert över det tycker jag och det värmer mig inombords. Och det här skriver jag inte för att få fler svar utan jag menar det uppriktigt. Tror det är en mänsklig egenskap som varit och är en förutsättning för vår arts stora framgångar. Sett ur naturens synvinkel.

 

Tack på förhand gott folk och ha en fin helg!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Första frågan om hastighet på USB 2/3 diskar så kolla in detta inlägg #3

 

När det gäller att medelhastigheten sjunker så lågt som till 13MB/sek kan ha att göra med att det är 10 000 tals relativt små filer som skall läsas och sedan skrivas; då blir det problem att kunna få till någon bra hastighet.

Jämfr. hastigheten med någon större fil tex. en film.

Detta är mest en kvalificerad gissning som bygger på egna observationer, någon annan får gärna bekräfta eller dementera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Varför inte använda ett backupprogram som t.ex Cobian 11? Då kan du skapa "jobb" som kör inkrementella backupper som inte tar så lång tid. Jobbet går att konfigurera så att en fullständig backup utförs t.ex var trettionde gång. Använder själv programmet på beskrivet sätt för backup av foton från hustruns stationära win 7 maskin som vi använder för inläsning av foton från våra digitalkameror. Backup görs dels till en intern extra hårddisk samt till en nas.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan jag hålla med om, ren kopiering av en disk med mycket blandat innehåll kan ta otroligt mycket längre tid än att göra en backup.

Själv använder jaf´g Acronis True Image för detta, Disk & partitions backup på systemdisk (inkl. dolda partitioner och systemfiler etc.) samt på mina lagringsdiskar väljer jag alternativet Filbackup.

 

Acronis komprimerar också datat och självklart - incremental backup samt bockat i Validate archive - för att säkerställa att backupen är Ok och stämmer med orginalet.

Se detta inlägg # 9 där det nyss avhandlats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren och det var en intressant läsning du länkade till herr fiskare. Men lite dyster läsning var det allt. Varför stämmer aldrig teorin med praktiken, är det en naturlag då det gäller datorer med tillbehör. Man undrar ibland. Man jag testade att kopiera en 7TB filmfil och kom då upp i en medelhastighet på 80MB/s eller 640Mbit/s. Så stora filer går bevisligen snabbare. Dock väldigt långt från vad USB 3 teoretiskt lovar och långt ifrån vad jag praktiskt hade förväntat mig. Hade jag kommit upp i ungefär hälften av den teoretiska maxhastigheten hade jag varit nöjd. 300MB/s och jag hade jublat.

 

Men tack vare era svar insåg jag att jag tänkt fullständigt fel. Får skylla på utebliven sömn i natt. Naturligtvis ska jag sköta kopieringen med ett backupprogram. Det lär ta några dygn första gången men sedan kopieras ju bara, om man ställt in rätt, det som blivit tillagt eller ändrat. Använder mig för stunden av Second Copy som är enkelt och lättbegripligt och därmed passar mig bra.

 

Dock kommer jag nog att bli tvungen att ta mig samman och installera om Windows och samtliga program för det har blivit lite rörigt och buggit under de två år jag haft datorn. Mycket skräp som ska bort. Och då när jag är färdig med detta mammutprojekt vore det förstås väldigt smidigt om jag kunde säkra innehållet på min 120GB SSD systemdisk. Jag är som ni vet lite okunnig, men är det Acronis som gäller då och i så fall vilket av de program de saluför? Vill gärna ha ett program som både kan klona C: samt återställa den men också sköta den vardagliga säkerhetskopieringen på ett bra och begripligt sätt. Är det True Image 2013 som gäller i sådana fall?

 

Och orkar någon förklara lite enkelt hur detta fungerar. Kopierar man över en klon av C: till en exempelvis extern disk? Men om datorn inte bootar och man vill göra en återställning, använder man en DVD-skiva eller USB-minne att starta ifrån eller hur fungerar det praktiskt? Tänker på om det är någon ide att jag lägger pengar på ett program jag ändå inte begriper nog för att använda.

 

Tack ska ni ha för svaren, det uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...