Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

exakt kopia av hård­disken


Hans

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en laptop och vill göra en exakt kopia av hård­disken som jag kan installera i en annan laptop.

Jag tänker ta med min laptop på en resa och om den skulle bli stulen :( eller på annat sätt försvinna så vill jag ha möjligheten att köpa en ny laptop och installera kopian på denna så jag slipper allt strul med att installera om alla program och allt övrigt som finns på hårddisken.

Jag förstår att jag måste installera om div. drivrutiner som behövs för den nya datorn med annan hårdvara.

Tacksam för all hjälp :thumbsup:

matrox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en laptop och vill göra en exakt kopia av hård­disken som jag kan installera i en annan laptop.

Jag tänker ta med min laptop på en resa och om den skulle bli stulen :( eller på annat sätt försvinna så vill jag ha möjligheten att köpa en ny laptop och installera kopian på denna så jag slipper allt strul med att installera om alla program och allt övrigt som finns på hårddisken.

Jag förstår att jag måste installera om div. drivrutiner som behövs för den nya datorn med annan hårdvara.

Tacksam för all hjälp :thumbsup:

matrox

Det finns många kloningsprogram, men observera att det inte är säkert att den nya datorn kommer att starta med drivrutiner som hör till en annan dator. Dessutom kan det bli problem när det gäller Windows-licensen och dess aktivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hans

 

Om din nya maskin inte är utrustad med exakt samma hårdvara som din gamla maskin så kan det vara svårt att använda disk kopian i den nya maskinen och få det att fungera smärtfritt. Du kanske inte ens får igång den nya maskinen.

 

Du kan inte använda gratis versionen utan behöver köpa Macrium Pro versionen och sen använda fuktionen REDEPLOY för att vara på säkra sidan. Här har du en beskrivning.

How to use Macrium ReDeploy http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50126.aspx.

 

Du kan söka med REDEPLOY på Macrium Support Forum så får du en hel del tips och se var andra användare har haft problem med.

 

Egentligen behöver du inte kloning disken utan du kan ta en Image fil och lägga den på en extern USB disk.

Sen återställer du den nya disken med Image filen och REDEPLOY.

 

Har du Windows 7 så ta inte bara Image på C: utan ta Imagen på hela disken så att du får med MSR.

Här kan du läsa om MSR. Windows 7 image and restore considerations http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50049.aspx?Keywords=msr

 

Macrium Reflect är ett bra program men kräver en del funderande och testande innan man känner sej säker. Men de funkerar bra och dom har ett bra support forum som verkligen jobbar för att lösa eventuella problem.

 

Jag rekommenderar att du testkör och återställer till en reservdisk så att du verkligen lär dej hur du skall använda programmet.

 

/Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag anade att det skulle bli trubbel om inte den nya datorn har samma hårdvara men med den blixtsnabba utvecklingen i datorvärlden så tänkte jag att det skulle finnas en lösning i alla fall.

Jag tänker nu att om jag gör en kopia med hjälp av Macrium Reflect så kan jag kanske komma åt alla dokument i alla fall även om jag inte kan återställa som det var tänkt från början.

På så vis kanske jag kan koppla kopian till den nya datorn och dra över alla dokumenten.

 

Det är ju lite svårt att testa en komplett återställning för då måste jag ha en annan laptop med en tom HD att testa med.

 

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nu att om jag gör en kopia med hjälp av Macrium Reflect så kan jag kanske komma åt alla dokument i alla fall även om jag inte kan återställa som det var tänkt från början. På så vis kanske jag kan koppla kopian till den nya datorn och dra över alla dokumenten.

Ja om du skapar en Image med Macrium Reflect av disken och lägger Imagen på en extern USB disk så kan du Mount önskad partition på din Image. Och sen med browse image gå in och se dina filer i Imagen, du kommer att se dom i explorer. Sen kan du använda Copy och Klistra in för att överföra filerna till önskat ställe.

Du kan se en beskrivning om du väljer Help i Support menyn och sen söker på browse image. I listan som skapas väljer du browse image då ser du det hela förklart.

 

Du sa: Det är ju lite svårt att testa en komplett återställning för då måste jag ha en annan laptop med en tom HD att testa med.

 

Ja sant om du vill testa att återställa till en maskin med annan hårdvara. Men om du köper en tom disk till din befintliga maskin så kan du ju i alla fall testa att göra en komplett återställning av hela disken och känna på hur programmet fungerar.

 

För att kunna starta maskinen med den den tomma disken behöver du skapar en Rescue CD eller USB stick, Återställningen sker enligt Rescue a system with the Windows PE environment. båda dessa beskrivningar hittar du i Hjälpavsnittet under How To.

 

Sen har du faktiskt möjlighet att återställa till en maskin med annan hårdvara. Har inte själv provat detta men har i forument sett många som blivit glatt överraskade av att dom fått till det. Men som sagt de fördras att du köper Reflect Pro versionen.

 

/Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...