Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa backup på extern disk - Linux Mint 13


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Vilka alt. finns det enligt rubriken?

Inget behov schemalagd backup, men diskbackupen (helst komprimerad) vill jag lägga på extern USB-disk, samt kunna skapa en bootbar CD-skiva så allting kan återställas från USB-disken med hjälp av skivan.

 

Problemet är att jag kör Linux Mint 13 Mate på en gammal laptop Dell Latitude D505 som visserligen har DVD-läsare, men kan endast skriva CD-skivor.

 

Ja jag har ju möjlighet att skapa en bootbar DVD-skiva med nödvändiga program på från min stationära dator där jag också har Linux Mint 13 Mate på en virtuell maskin i VMware Player, om det inte räcker med en CD-skiva.

 

Har

/ på /dev/sda1

/home på /dev/sda2

Linux-swap på /dev/sda3

 

Och som följdfråga, hur återställer man då hela backupen till en ny disk alt. endast enskilda filer eller mappar från hemmamappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry men nu sabbar jag "Senast obesvarade.." för dig utan att komma med något konkret :blush:

 

Först tänkte jag (en flyktig tanke) så här - En backup av Linux.. hm.. det går ju ganska fort att installera själva operativet på nytt, kanske fortare än att återställa en kopia?

 

Sina dokument (bilder osv), de man väl har i Home, kan man ju kopiera med vanlig filhantering. Då är de ju dessutom direkt åtkomliga på kopian. Alltså lösa filer som inte kräver något särskilt program för att komma åt.

 

Program går väl hyfsat snabbt att lägga in men det kan ju vara lite knöl att åter hitta rätt version mm.

 

Värre då kanske med inställningar mm för dessa program. Dock kanske många av dessa ligger under Home?

 

I Mint 14 finns "Verktyg för säkerhetskopiering"

 

post-52940-0-88200200-1354907622_thumb.png

och något som heter Nepomuk.

 

post-52940-0-93756800-1354907621_thumb.png

 

Exakt vad detta gör vet jag inte men jag har Mint 13 på en partition som jag kan mecka med.

 

Edit: Nepomuk verkar vara något annat än vad som avses i denna tråd.

http://nepomuk.kde.org/node/1

 

Sedan finns ju verktyg som CloneZilla, Acronis, Paragon osv. som man kan starta från en skiva och köra backup, och återställning från.

 

Åtminstone CloneZilla lär ju strunta i att det är Linux filsystem.

De andra borde inte heller bry sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry men nu sabbar jag "Senast obesvarade.." för dig utan att komma med något konkret blush.gif

Inte har det nån betydelse och gav ju lite nyttiga uppslag att gå vidare med...:rolleyes:

 

Acronis True Image 2013 har jag ju och har för mig att det åtminstone stöder ext3 filsystem, hur det är med ext4 vet jag dock inte.

Ett i övrigt mycket bra backup & restore som jag kontinuerligt använder på Windows 7 och en hel del går ju att utföra via bootbara Acronis skivan man själv skapar.

Skall kollas upp vid tillfälle!

 

Ja jag kanske skall ta och kolla igenom vad som finns förinstallerat och vad som finns i förråden...

 

Visserligen är det som du säger rätt enkelt att ominstallera, men har man en del program installerade och konfigurerade, dessutom all fintrimning av inställningar i Mint miljön etc. så är det precis detta jag vill slippa göra om.

Men visst, kanske det underlättar att ta backup på själva /home men det borde man göra i vilket fall som helst, kanske på sidan av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju allt man "fipplat med" som man skulle vilja låsa in när det är fixat för att kunna ta fram när det behövs igen.

Men då kanske man skulle få.. vad heter det nu igen.. Fritid!

Nepomuk har jag fått igång (fått bort felmeddelandet) men inte testat nåt.

 

Jag funderar på att testa på programmet RadioTray, om jag tar backup på det och sedan avinstallerar samt tar bort inställningarna, kör en restore och kollar om även inställningarna kommer med.

 

Hm.. Thunderbird, mail, adresser, konton? Alltså utan någon Mozilla backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Thunderbird, mail, adresser, konton? Alltså utan någon Mozilla backup?

Ja allt detta ligger dold under /home/<username>/.thunderbird (obs punkten före)

 

Testat och vet att det fungerar när jag tidigare ominstallerade Mint och sedan lade tillbaks denna mapp från USB-sticka.

Då med kommandot cp och switchen -a

Exempel ställa sig på USB-stickan med exempelnamnet Freecom32GB där den dolda mappen finns

cd /media/Freecom32GB

lägga tillbaks den

cp -a .thunderbird /home/<username>

 

Omvänt kopiera ut den till USB-sicka fån hemma mappen

cp -a .thunderbird /media/Freecom32GB

 

Lista dolda filer med

ls -al  

 

[Edit] Men som sagt, skall kolla upp Acrons Tru Image bootbara skivan, som jag ju har för mig är ett Linux system.

då kan jag testa att ta tillbaks en enskild fil tex. ur .thunderbird mappen (destination kan jag välja annanstans) om det nu fungerar vill säga.

Blir så mycket enklare allting då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag testat med Acronis True Image 2013 Rescue media builder, bootbar CD-skiva (går nog att skapa USB-sticka också).

Det fungerar.:thumbsup:

 

Kunde välja alla partitionerna inkl. swap och målet till en NTFS formaterad USB-disk pga. att det klarar av filstorlekar större än 4GB till skillnad mot FAT32.

Såg till att bocka i Validate archive i backup options.

 

Begränsningar:

  • Måldisken kan inte ha följande filsystem Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS
  • Filbackup fungerar inte med filsystem Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS
  • Endast Disk och Partition backup & recovery för Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS

Jag testade att återställa en enda fil på annan plats och det fungerade fint.

 

Dock lite trixande innan jag lyckades att hitta lämplig vga mode så jag faktiskt kunde läsa grafiken på bildskärmen, detta görs i 'command line' antingen vid skapandet av CD-RW skivan eller alt. en special vid uppstart av skivan.

Kan förklara hur det görs om intresse finns.

 

Kan väl avsluta med att säga att Acronis True Image verkar vara det bästa alternativet även när det gäller Linux backup och just Rescue media builder bygger faktiskt på Linux kernel.

Dock kan jag inte med säkerhet säga att en komplett disk återställning faktiskt fungerar, ville inte testa det i nuläget, men chansen är stor att det gör det.

 

[Edit] Passar på att tacka Mikael63 för att jag kom in på rätt spår enligt inlägg #2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mint 14 finns "Verktyg för säkerhetskopiering"

Så även i 13 men det funkade lite för dåligt...

Säkerhetskopiering av program gör en lista över installerade program.

Testade att skapa en sådan lista och sedan ta bort Shutter.

När jag så "Återskapar" så visas i listan att Shutter fattas och jag får möjlighet att installera.

Tar jag sedan bort Foxit PDF reader så visas inte detta i listan.

Shutter är installerad via Programhanteraren, Foxit via en nerladdad .deb

...

 

Jag har tidigare tagit backup av en partition med CloneZilla. När "allt sket sig" tänkte jag testa återskapa men det gick inte för partitionsstorleken var nu olika.

Det som vore önskvärt vid en sådan säkerhetskopia och återställning är att programvaran är så smart att den frågar om den ska återskapa partitionen, alltså knuffa undan övriga partitioner om så behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begränsningar:

 

Måldisken kan inte ha följande filsystem Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS

Filbackup fungerar inte med filsystem Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS

Endast Disk och Partition backup & recovery för Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS

 

 

Jag testade att återställa en enda fil på annan plats och det fungerade fint.

 

Nu hänger jag inte med riktigt?

(edit: ang. filbackup alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan i Acronis välja att göra filbackup dvs. alla filer och mappar på en partition eller annan disk, eller valfria filer och mappar och deras undrmappar.

Jag använder detta på övriga lagringsdiskar, där en del av innehållet inte är viktigt att ha kvar.

Det går att välja en enda fil om man så vill...

 

Till skillnad mot disk och partitons backup där allting inkl. dolda partitioner, bootsektor, systemfiler och annat kommer med.

Vid återställning till ny disk så blir den då likadant uppbyggd som den gamla disken, oavsett storlek på nya disken och att innehållet ryms samt att disken blir bootbar om det är en systemdisk.

Förutsatt att man då bockar i dom partitioner som skall återställas.

 

Dessa val brukar jag dessutom välja att köra incremental backup på och jag har satt att efter två backup chains så startar en ny komplett backup med efterföljande incremental backups som går mycket snabbare och tar mindre plats.

 

Och har man skapat sin backupprofil med ett eget namn så behöver man hädanefter inte göra nånting annat än att klicka på backup på den man skapat alt. schemalägga denna. Man behöver alltså inte göra om alla valen ytterligare utom när man skapar en helt ny backup från scratch med nya val.

 

Oavsett vilken backupmetod man väljer av ovanstående så kan man alltid välja att återställa en enda fil om man så vill tex. om man av misstag raderat en fil..och då är det i synnerhet bra att ha incremental backup, för kanske filen man söker kanske inte heller fanns på senaste backupen och då kollar man igenom tidigare backuper.

 

 

Ovanpå detta kan man välja att klona disken och göra en disk image, vilket jag aldrig använder.

Se också till att bocka i Validate archive för att säkerställa att backupen är Ok, visst det tar lite mer tid men det kan det vara värt.

:)

 

[Edit] För tydlighetens skull så är det så jag använt Acronis när det varit installerat på Windows XP, Vista och Windows 7.

För att spara inställningar och annat tex. egen backupprofil så krävs att programmet är installerat på datorn.

Jag har ännu inte testat att återskapa Linux backupen. Sedan är denna som sagts tidigare gjord med bootbar Acronis media rescue builder CD-skiva och där kan man inte spara inställningarna, men det går att fortsätta på tidigare gjord backup med incremental.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej filbackup kan man alltså göra med Acronis men inte med filsystem Ext2/Ext3/Ext4 eller ReiserFS vilket väl är aktuellt för Linux Mint.

 

Vill man bara kunna komma åt en fil så får man ta den från en disk- eller en partitionsbackup, som går bra att göra med nämnda filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Det var precis det jag gjorde.

 

[Edit] Inte bara en fil, går naturligtvis att välja endast en mapp, alla dess undermappar eller rubbet och det inkluderar alla dolda filer och mappar.

 

Backup arkivet blir också komprimerat, komprimeringsgraden går att ställa också, högre=mer tid...

En sak till, istället för att ha standard Acronis backup arkiv .TIB så kan man faktiskt välja till .Zip kan ju vara bra med tex. Filbackup, men inget som jag använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag fortsätter i denna tråd:

 

Har m.h.a. Acronis på ett USB-minne skapat en avbildning av en hel disk innehållande Windows 8 och LMDE samt några andra småpartitioner.

När jag så ska återställa detta till en helt ny disk så får jag felmeddelande.

Klistrar in loggfilen som verkar vara som XML

När jag ändå testar att starta så startar Windows 8 upp helt okej men jag har ingen möjlighet att komma åt Linuxmiljön.

 

Möjligen skulle backuppen ha gjorts som "sector-by-sector" men då skulle jag kanske behöva en större extern disk att mellanlanda på.

 

post-52940-0-29639200-1356635375_thumb.jpg

 

Edit: Gjorde om allt och nu med alternativet "sector-by-sector".

 

post-52940-0-35144700-1356635372_thumb.jpg

Detta ger något fler steg vid återställningen och man får även en fråga om var MBR ska placeras.

Med detta förfarande, som tog större diskutrymme, kan jag nu även komma åt Linuxmiljön.

Ska man vara säker ska man således välja detta alternativ.

 

[log]<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>

<logs>

<log build="5551" product="True Image" task_name="Recover" uuid="E6241600-28EA-D1BE-5289-4E098891A4BB" version="16.0">

<event code="0" id="1" level="2" message="Operation "Recover" started." module="100" time="1356112203" />

<event code="1020" id="2" level="2" message="<bold>Recover Backup Archive</bold><endl/><tabpoint value=30><indent value=4>From file: <indent value=10><textcolor value="navyblue">"C:\GamlaJobbardatorn_full_b1_s1_v1.tib"</textcolor></indent><indent value=4><endl/>Recovery of: <indent value=10><textcolor value="navyblue">Disks</textcolor></indent><indent value=4><endl/></indent><endl/>" module="11" time="1356112203" />

<event code="504" id="3" level="2" message="Pending operation 47 started: 'Clearing disk'." module="1" time="1356112203" />

<event code="504" id="4" level="2" message="Pending operation 11 started: 'Recovering partition'." module="1" time="1356112203" />

<event code="504" id="5" level="2" message="Pending operation 11 started: 'Recovering partition'." module="1" time="1356112210" />

<event code="504" id="6" level="2" message="Pending operation 11 started: 'Recovering partition'." module="1" time="1356113429" />

<event code="502" id="7" level="4" line_tag="0x65B5EB701109470B" message="Operation with partition 'F:' was terminated.

Details:

<indent>Internal error: some allocated blocks are left unused (0x70001)

Tag = 0x48C1B12484B013DA</indent>" module="1" time="1356114647">

<event code="1" id="8" level="4" line_tag="0x48C1B12484B013DA" message="Internal error: some allocated blocks are left unused" module="7" time="1356114647" />

</event>

<event code="0" id="9" level="2" message="Mapped from Disk BIOS num - 130 NtSignature - 611935314 to Disk BIOS num - 130 NtSignature - 611935314" module="57" time="1356114648" />

<event code="0" id="10" level="2" message="Mapped from Disk BIOS num - 129 NtSignature - 0 to Disk BIOS num - 129 NtSignature - -788186087" module="57" time="1356114648" />

<event code="0" id="11" level="2" message="Bootability restore operation has started." module="29" time="1356114648" />

<event code="0" id="12" level="2" message="Bootability restore operation has finished." module="29" time="1356114648" />

<event code="252" id="13" level="4" message="Recover operation failed." module="100" time="1356114649" />

</log>

</logs>[/log]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filbackup görs i linux och unix lämpligen med rsync eller dump. Kloning med dd. Komprimering med tar och gzip eller bzip2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filbackup görs i linux och unix lämpligen med rsync eller dump. Kloning med dd. Komprimering med tar och gzip eller bzip2.

Till skillnad från min egen tråd där jag ville klona direkt disk-to-disk har jag och TS, via PM, spånat fram en .. "modell" för detta.

 

Tanken är att ett hyfsat enkelt verktyg ska användas för att skapa en backup på ex. en USB-disk som även kan användas till annat.

Denna backup kan då i sin tur kopieras m.h.a. vanlig filkopiering till ytterligare en plats ex. en nätverksresurs.

När, eller om, man råkar ut för ett diskhaveri kan man då köpa in en ny aktuell disk och då göra en återställning.

Acronis hade någon möjlighet att backa upp så att återställning var möjlig även om hårdvaran var bytt vilket vore praktiskt om man måste skaffa en helt ny dator.

 

Jo, en sak till som denna "modell" bygger på är att man ska kunna göra en återställning på en ny disk utan att manuellt behöva skapa partitioner osv.

 

Just nu testar jag med Paragons "Smart Backup"

 

Senare ska jag göra försök med CloneZilla, som jag använt tidigare för att skapa backup men inte lyckats återställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu testar jag med Paragons "Smart Backup"

 

I Princip samma förfarande.

När återställningen är klar kommer meddelandet:

"If you have Linux installed, please reinit its boot loader!"

 

Ja, det kanske man kan göra om man vet hur *) men så var ju inte tanken med denna "modell"..

 

Edit: Denna gång var ju den nya disken använd men i Paragon fick man möjlighet att med en kryssruta välja att återställa så som det varit.

 

*) Rescatux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CloneZilla är jag inte speciellt imponerad utav, men berätta gärna hur det går och även övriga givetvis.

 

Filbackup görs i linux och unix lämpligen med rsync eller dump. Kloning med dd. Komprimering med tar och gzip eller bzip2.

När det gäller tips om hur man kan göra inifrån Linux kommandon, så efterlyser jag i så fall enkla kommandon för en normal användare, som kan utföra backup och dessutom även att återskapa en sådan, tex. vid kraschad disk.

 

Att bara ge tips om att använda olika Linux kommandon utan att förklara närmare, ger i varje fall mig ingen större nytta.;)

Men jag tackar naturligtvis för dina tips.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu testar jag med Paragons "Smart Backup"
I Princip samma förfarande.

När återställningen är klar kommer meddelandet:

"If you have Linux installed, please reinit its boot loader!"

Och?

 

Har du testat Acronis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och?

 

Har du testat Acronis?

Acronis testade jag först och då kommer jag inte åt Linux, bara Windows.

 

Paragon vill starta Grub men sedan tvärstopp. Kommer alltså inte åt någon partition.

 

Senare ska jag göra försök med CloneZilla, som jag använt tidigare för att skapa backup men inte lyckats återställa.

 

I mina tidigare "försök" med CloneZilla hade jag endast backat upp systempartitionen. Vid återställning något om att partitionsstorleken hade ändrats.

 

Nattens backup & återställning med CloneZilla och då hela disken som image till USB och därefter tillbaks på den nya disken fungerade bra!

Ledigt utrymme på den nya disken är o-allokerat.

 

Funderar på att pröva EASEUS när jag ändå är på gång..

 

(Passar bra med en backup innan jag installerar LMDE Update Pack 6)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis testade jag först och då kommer jag inte åt Linux, bara Windows.

Ehh?

 

Exakt hur gjorde du då?

När du bootar med skivan och går in i rätt meny så att säga, så kommer ett antal valmöjligheter upp...

Iof. inte testat med Linux själv, men tror att jag måste skaffa en extra disk enbart för att testa detta.B)

 

[Edit] Hmm.. jag tror att jag kan testa med befintlig disk, tror jag chansar, har ju redan /home på backup alltså dom mappar med personliga data som jag anser viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt hur gjorde du då?

Bootar

Väljer True Image

Backup - My Disks

Markerar hela disken och här kan jag välja "Backup sector-by-sector (requires more storage space)" vilket jag inte vill. Har inte tid och inte plats.

Create New

Väljer plats osv..

 

Funderar på att pröva EASEUS när jag ändå är på gång.

Nej. Dess Disk Copy 2.3 vill kopiera disk-till-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller tips om hur man kan göra inifrån Linux kommandon, så efterlyser jag i så fall enkla kommandon för en normal användare, som kan utföra backup och dessutom även att återskapa en sådan, tex. vid kraschad disk.

 

Att bara ge tips om att använda olika Linux kommandon utan att förklara närmare, ger i varje fall mig ingen större nytta.;)

Men jag tackar naturligtvis för dina tips.:rolleyes:

 

Förklaring vad kommandona gör och vilka optioner det har får du via kommandona man och info.Syntaxen är: man kommando respektive info kommando . Manualsidorna stängs med q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...