Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator hittar ej PCI-kort


JohnRick

Rekommendera Poster

Har en relativt habil Dell XPS8100 där jag har tre HD installerade samt en optisk drive som nu tar upp alla SATA-portar. För att installera en fjärde HD köpte jag då ett PCI-kort enligt:

 

http://www.dustinhome.se/product/5010114051/lycom-raid-sata-2-port-pci/

 

Detta ska också ha drivrutiner för Windows 7/64 vilket jag sitter på. Har alltså satt in kortet i den enda lediga PCI(32)-platsen som fanns och kopplade SATA-kabel till disk och även ström till disk för att sedan starta upp.

 

Inget händer eller syns i enhetshanteraren eller diskhanteraren dock. Har läst att Windows vid uppstart borde flagga för "Found New Hardware" så att drivrutin för kontrollkortet ska kunna installeras. Så ej fallet. PCI-kortet i sig ska också funka i moderkortet (plats 23, ser inga problem där):

 

https://support.dell.com/support/edocs/systems/studio8100/en/sm/techov.htm#wp1194395

 

Någon som har input?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i enhetshanteraren? Några frågetecken där?

 

Sant att Windows borde fråga.

Testa att koppla bort disken från kortet, dvs starta upp datorn utan disk ansluten till kortet och se om det händer något då. Om inte, testa att flytta kortet till annan plats i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att det är ett RAID kort du köpt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Osäker dock vad som krävs för att det skall installeras korrekt, troligen att drivrutinerna måste installeras innan det kan detekteras korrekt?

Eftersom Windows kanske inte har dessa i databasen, fast det är bara en spekulation.

 

Men skall du inte ha två eller flera likadana hårddiskar i RAID koppling, så skulle du hellre haft ett enbart SATA-kort.

 

Men testa med att installera drivrutinerna du 'sitter på' för att se om kortet då installeras i systemet.

Kontrollera även att kortet verkligen sitter korrekt nedstoppat i PCI-kontakten på moderkortet.

 

[Edit] Ja testa med det som Monshi säger också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samtliga punkter tidigare.

 

- Satte först in enbart kortet i porten och startade upp utan att något hände.

- Öppnade därefter på nytt och installerade HD och startade upp utan att något upptäcktes.

- Öppnade burken igen och "re-seated" PCI-kortet så att det verkligen sitter korrekt. Inga fel där, och alla kopplingar dubbelkollades.

 

Vet dock inte hur jag ska installera nuvarande drivrutiner jag hämtat hem från Lycom då jag enbart får en mapp som innehåller säkerhetskatalog, installationsinfo, två systemfiler och ett programtillägg. SKa inte detta skötas per automatik då vid startup? För jag kan inte lyckas initiera installationsprocessen på ngt annat sätt därifrån.

 

Sedan är det ett RAID-kort ja, trots att jag enbart ska koppla till en enda disk. Anledningen var att det andra kortet från lycom hade en esataport på utsidan, och jag tyckte mest att jag lika gärna kunde ha två vanliga interna sata. Men det ska väl inte spela ngn roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Info-filen, tror jag. Då kan du välja att installera drivrutinen.

 

Logga in som administratör för säkerhetsskull, så att det inte strular.

 

men som sagt, hur ser det ut i enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alltid inne som administratör. Högerklickar jag finns förvisso "installera" som alternativ, men jag får popup-rutan "Den valda INF-filen stöder inte den här installationsmetoden".

 

Enhetshanteraren visar inte ett skvatt som tyder på att kortet skulle ha upptäckts. Borde i så fall ligga under "lagringsstyrenheter", "systemenheter" eller annat antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde synas tydligt som ett gult frågetecken.

 

Tittar på lycoms hemsida. Hittar två olika drivrutiner för Win7, en under rubriken SATA HBA & PM och en under SATA HBA Windows 7 Driver

 

Inte en blekaste vad skillnaden är mellan dem...

http://www.lycom.com.tw/

 

ed: Och alltid admin är ett dumt grepp. Skapa en begränsad användare. Så mycket säkrare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, bra fråga. Kanske ta upp msinfo32 (eller msinfo64 kanske den heter i 64 bit?)

och kollar där om det finns konflikter av någon art?

 

Nä, ärligt, det kan ju även vara ett fall av DOA, dvs trasigt vid leverans.

 

och fast kortet kan köra RAID borde det även klara att köra i enkelläge, AHCI. Borde. Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan ju även vara ett fall av DOA

 

Håller med borde vara ganska osannolikt att PCI porten är trasig...

 

Har du senaste A05 BIOSet?

 

Starta om datorn F12 > Diagnosis tar ca 5 min...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kontrollerkortens hemsidor brukar det ibland finnas drivrutiner i exe format som hittar kortet om det inte dyker upp på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gyus & dolls,

 

Ska nu med illa dold skamsenhet förklara att det löst sig.

Begav mig in till byn (Malmö) och köpte mig det enda rena PCI->SATAI-kort från ST-labs de hade i lager. Åkte hem för att installera. Höll på i en kvart men fick fantamig inte i det ordentligt. Själva PCI-plåten som fästs i chassit var en millimeter för mycket, så jag tog helt sonika av det och satte bara i själva kortet rakt av. Ingen risk att det trillar ut.

 

Vid uppstart hände så ingenting. Monitorn gick inte igång, men datorn gjorde det under några sekunder, för att sedan stänga ner sig. Så höll det på fram till tredje gången, men utan aktivitet eller bild. Tänkte att då kunde jag lika bra prova LYCOM-kortet igen, men nu med avskruvad plåt. Denna gång slog det mig att kortet inte kan ha varit ordentligt nedtryckt från början, vilket förklarar dess visuella frånvaro i enhetshanteraren. Så vid ny isättning av mitt tidigare kort startar jag upp, men nu är det samma visa. Ingen bild, och upp/nedstart tre gånger (datorn stänger alltså av sig själv). Öppnar igen, men vänder nu kortet på längden,så att andra kortsidan kommer mot datorns baksida som pci-plåten egentligen indikerar. Denna gång går det helt felfritt. Drivrutiner installeras automatiskt via Windows update och jag har formaterat den nya hårddisken. Tack för alla insikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...