Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Web kamera går ej att ansluta


stenen

Rekommendera Poster

Hoppas jag kom i rätt forum!

Jag har installerat 2 st D-link web kameror DCS-930L i mitt sommarhus. Kamerorna och laptopen är kopplade via trådlös router (Telia) = fungerar bra och jag ser bägge kamerorna via "my D-Link" web sida. Likaså ser jag kamerorna perfelt i D-Link D-View Cam.

När jag på en annan ort kopplar upp min laptop till min D-Link sida eller D-View så kan jag inte se kamerorna, bara att den försöker koppla. Samma problem med flera olika dator jag provat på annan ort med ett undantag, en oberoende laptop på annat ställe kan ansluta och se mina web kameror!

Behöver hjälp att få veta vad jag missar i uppkopplingen och varför mina datorer inte kan koppla upp sig. Jag har kört ett port forwarding program i sommarhusets router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fick med några installations skivor till kamerorna kan du ju testa att köra dom i dom andra datorerna.

 

 

Det är samma dator jag försöker använda på olika platser och som alltså har orginalprogrammet installerat. Nu ska det inte behövas något installerat program eftersom det är en web-tjänst man loggar in på där jag har min sida etablerad. Därför begriper jag inte varför det inte fungerar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva mer vad "min D-Link sida eller D-View" är för något?

Är det en molntjänst av något slag som kamerorna själv etablerar kontakt med?

 

Ett Teliaabonnemang brukar ju innebära en dynamisk ip-adress och om det är du som ska ansluta dit måste du ju känna till den adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva mer vad "min D-Link sida eller D-View" är för något?

Är det en molntjänst av något slag som kamerorna själv etablerar kontakt med?

 

Ett Teliaabonnemang brukar ju innebära en dynamisk ip-adress och om det är du som ska ansluta dit måste du ju känna till den adressen.

 

D-Link säljer web kameror av diverse modeller. När man installerar kameran etablerar man också en personlig sida hos D-Link. Här kan man från sin dator se varje kamera.

D-View är ett program där man kan samtidigt se bilden från upp till 32 kameror.

Jag har en router (Telia-Thomson). Till denna är 2 kameror trådlöst anslutna plus mina laptops. I detta läge kan jag logga in på "min" D-Link tjänst och till D-View och se bild från bägge kamerorna.

 

Tanken är att man ska kunna logga in på "min" D-Link sida från vilken dator som helst och kunna övervaka kamerabilden. Är jag på annan ort med mina laptops kan jag logga in på "min" D-Link sida och jag ser att den försöker ansluta till kameran men det misslyckas. Jag har hittat en dator på annan ort där jag kan logga in och se kamerabilden men det går inte från mina.

Glad för någon vettig idé vad som fattas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst i manualen och inte bara installationsguiden?

http://www.dlink.com...-network-camera

 

Hej och tack för ditt intresse!

Jo jag har laddat ner den och försökt trassla mig igenom den men någonstans måste jag ha slirat. Det skumma är att jag kan ansluta från en specifik dator men inte från andra.

Jag får gå igenom installationen för 10 gången när jag kommer till min stuga men naturligtvis väldigt tacksam om någon D-Link användare eller annan har ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma ISP på stället där det funkar och på något annat ställe där det inte funkar?

Vilken port används för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid kamera stället har jag Telia ADSL (Thomson router) och till den datorn det fungerar använder också Telia ADSL (Thomson router). Men när jag kör min laptop via denna router fungerar det inte!

 

Där jag nu är använder jag Telia mobil bredband via en Doovado trådlös router och det fungerar inte.

 

Kamerornas port är 80 om jag minns rätt. Vid kamera platsen har jag kört ett "Port forward" program som så vitt jag förstår har öppnat port för kameran ut.

 

Behöver jag öppna något mer?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Är det samma ISP på stället där det funkar och på något annat ställe där det inte funkar?

Vilken port används för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du surfar bara in på din personliga sida utan utan att ange något portnummer..

 

"Men när jag kör min laptop via denna router fungerar det inte!" Menar du att du från samma ställe/router har testat med två datorer och det bara fungerar med den ena?

 

Portforwarding ska ju bara göras, om det ens behövs, där kamerorna sitter.

Jag antar du laddar upp bilderna till en server och sedan tittar du på servern.

 

Stället där allt funkar - funkar det alltid där eller har du bara testat en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I manualen på sidan 51 Troubleshooting står det att ActiveX måste vara aktiverat i Webbläsaren.

http://www.dlink.com...anual_EN_US.pdf

10. Why are no images available through the Web browser?

ActiveX might be disabled. If you are viewing the images from Internet Explorer make sure ActiveX has been enabled in the Internet Options menu.

You may also need to change the security settings on your browser to allow the ActiveX plug-in to be installed.

If you are using Internet Explorer with a version number lower than 6, then you will need to upgrade your Web browser software in order to view

the streaming video transmitted by the Network Camera.

 

Vilken använder webbläsare du förresten?

 

Dessutom står det detta på sidan 20

Section 4 - Confguration

Function: Click the ActiveX or Java radio button to view live

video.

Please make sure that you have the latest version of Java application installed on your computer to ensure proper operation when viewing the

video in Java mode. The Java application can be downloaded at no cost from Sun’s web site (http://www.java.com).

When you connect to the home page of your camera, you will be prompted to download ActiveX. If you want to use ActiveX to view your video

images instead of Java, then you must download ActiveX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du surfar bara in på din personliga sida utan utan att ange något portnummer..

 

"Men när jag kör min laptop via denna router fungerar det inte!" Menar du att du från samma ställe/router har testat med två datorer och det bara fungerar med den ena?

 

Portforwarding ska ju bara göras, om det ens behövs, där kamerorna sitter.

Jag antar du laddar upp bilderna till en server och sedan tittar du på servern.

 

Stället där allt funkar - funkar det alltid där eller har du bara testat en gång?

 

Ja, bara surfar in och .........

 

Ja från ett ställe fungerar en laptop men inte min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I manualen på sidan 51 Troubleshooting står det att ActiveX måste vara aktiverat i Webbläsaren.

http://www.dlink.com...anual_EN_US.pdf

 

 

Vilken använder webbläsare du förresten?

 

Dessutom står det detta på sidan 20

 

 

Jag använder Explorer 10. Både senaste Java och Active-X (från Oracle) finns nerladdade och är aktiverade om jag begriper rätt. Däremot vet jag inte var "Radio-button" på Java går att hitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara surfar in och .........

 

Ja från ett ställe fungerar en laptop men inte min

Ja, då måste det ju vara inställningar osv. i din dator.

(Jag trodde du testat med samma dator på olika ställen..)

 

Vad är det som misslyckas egentligen, får du bara en svart bild eller inget alls?

Om du testar installera annan webläsare (Chrome eller/och Firefox) och testar?

Bara för att om möjligt ringa in felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då måste det ju vara inställningar osv. i din dator.

(Jag trodde du testat med samma dator på olika ställen..)

 

Vad är det som misslyckas egentligen, får du bara en svart bild eller inget alls?

Om du testar installera annan webläsare (Chrome eller/och Firefox) och testar?

Bara för att om möjligt ringa in felet.

 

Jag har testat med 2 st laptop på olika ställen och ingen av dom fungerar. Men på ett ställe fungerar en tredje dator!

 

Jag får ingen bild alls, inte ens svart ruta. Den säger bara att den inte kan ansluta.

 

Jag laddar just ner Firefox och ska prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med 2 st laptop på olika ställen och ingen av dom fungerar. Men på ett ställe fungerar en tredje dator!

 

Jag får ingen bild alls, inte ens svart ruta. Den säger bara att den inte kan ansluta.

 

Jag laddar just ner Firefox och ska prova.

 

Har nu provat med Firefox utan resultat. När jag provade med Chrome fick jag frågan om jag accepterade att Java kördes. Men sedan inget resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...