Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] Resursfördelning


Mikael63

Rekommendera Poster

En disk med två partitioner.

Den ena, sda1, innehåller Mint 13, den andra, sda6, innehåller Mint 14.

Eftersom jag nu är nöjd med LM14 så skulle jag vilja ta bort LM13.

På sda1 ligger filer om totalt ca 115 GB som jag skulle vilja ta över till sda6 men de ryms inte på sda6 med sin nuvarande storlek.

Jag kan visserligen kopiera över dessa 115 GB till en extern disk och sedan ta tillbaks dem men vill helst slippa, det tar ju en stund..

 

Finns någon smidig lösning för detta?

Eller är det bättre att behålla sda1 som en ren "datadisk"?

 

Kan jag då på sda1 ta bort alla filer, förutom min mapp med 115 GB, utan risk eller är det några filer som tillhör Grub där? Eller som Grub måste ha, även om man inte väljer det startalternativet?

post-52940-0-85173400-1354737526_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom linux inte bryr sig så noga om diskar, då du monterar dessa som kataloger så borde det väll räcka med att du ser till att du kan boota din dator, kanske räcker med en liten boot-partition på sda1. Sen om de filer du vill behålla ligger i en egen praktisk partition så montera den i din linuxinstallation du vill behålla. Sen rensar du bort övriga partitioner. Skapar ny alternativt ökar den du valde att behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom linux inte bryr sig så noga om diskar, då du monterar dessa som kataloger så borde det väll räcka med att du ser till att du kan boota din dator, kanske räcker med en liten boot-partition på sda1. Sen om de filer du vill behålla ligger i en egen praktisk partition så montera den i din linuxinstallation du vill behålla. Sen rensar du bort övriga partitioner. Skapar ny alternativt ökar den du valde att behålla.

Ja - det var det jag ville ha hjälp med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan omformulera frågan till att gälla enbart detta:

Kan jag då på sda1 ta bort alla filer, förutom min mapp med 115 GB, utan risk eller är det några filer som tillhör Grub där? Eller som Grub måste ha, även om man inte väljer det startalternativet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i /boot, har du en configfil för grub där? Jag har för mig att åtminståne grubkonfigurationen brukar ligga där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju två boot och således två grub.cfg

Den som ligger i sda6 har ett innehåll som stämmer med vad som visas vid uppstart medan den som finns i sda1 har ett innehåll som stämmer med hur det såg ut innan installationen av Mint 14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...