Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två grafikkort?


J.Holén

Rekommendera Poster

Hej, eftersom jag känner att min dator håller på att bli lite gammal så tänker jag passa på att köpa ny processor och grafikkort.

Och då är frågan eftersom jag inte är någon stjärna på att vara inne och skruva i datorn... Kan jag koppla ihop två grafikkort?

Det nuvarande grafikkortet som sitter i är gainward Geforce GTX 460 1GB.

 

Tänkte köpa till mig det här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760813

 

Om det nu går att använda två grafikkort, är det värt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Nej, i princip måste det vara två likadana med samma typ av grafikprocessor.

Men det finns undantag, det brukar ibland finnas en lista typ tabell, jag vet att AMD har detta och kanske även nVidia, som visar vilka olika typer av grafikprocessorer som passar ihop vid hopkoppling av flera grafikkort.

 

Två grafikkort hopkopplade kräver mer energi, så då är frågan vilket nätaggregat du har?

 

Sedan är frågan vilka program/spel du skall köra?

Tex. det är heller inte alla spel på marknaden som kan utnyttja flera grafikkort hopkopplade på ett bra sätt och då används i alla fall i huvudsak grafiken från det ena kortet, likadant används bara det ena vid vanliga program - fast båda drar i regel ström hela tiden.

 

Så då kan det vara bättre att köra med ett endast ett nytt och kraftfullare grafikkort, men visst finns det många spel där du kan få rejält förhöjd grafikprestanda med tex. två GTX 460 i SLI.

 

Vad har du för dator, moderkort, CPU, nätaggregat och chassi?

 

Du lär nog få fler tips.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver också om processorbyte, men på många moderkort kan man bara byta till en processor som bara är lite bättre och det är sällan värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver också om processorbyte, men på många moderkort kan man bara byta till en processor som bara är lite bättre och det är sällan värt pengarna.

 

Det var något nytt, väldigt tråkigt att hörathumbsdown.gif

 

Kan man kolla om moderkortet "accepterar" den nya processorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är som Flyfisherman skriver:

Vad har du för dator, moderkort, CPU, nätaggregat och chassi?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...