Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Drive - Hur funkar det ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Efter installationen så undrar jag följande:

 

Klickar jag på min Google Drive mapp på skrivbordet så är den tom.

Hur gör jag om jag vill lägga "Mina Dokument" i den så att allt i den alltid synkas ?

Bara att dra och släppa, eller ?

 

Högerklickar jag på Google Drive ikonen nere vid klockan och väljer Inställningar, så är "Synkroniseringsalternativ" tomt...

Om jag bockar i "Synkronisera enbart vissa mappar..." händer ingenting ... ?!

Vad är vitsen med detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga men jag känner inte till bakgrunden, HAR du ett Google-konto med Drive aktiverat? (om man nu måste aktivera eller motsvarande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det har jag :)

Annars går det väl inte ens att använda Google Drive...

Har installerat Google Drive klienten på laptopen och det är den frågorna gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!!

Jag har försökt installera klienten på en XP-maskin men det funkade inte då. Däremot i mobilen, alltså appen.

Ska starta om och testa detta i Windows 8.. kanske kan vi tillsammans klura ut detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. här funkade allt direkt nu.. valde standardinställningarna överallt. Även att delge Google info..

Filerna synkades direkt, eller det visas att 28 av 28 synkas men jag har en stor fil på Drive och den håller kanske på att hämtas då..

 

Kanske en ominstallation hjälper? Lär ju inte bli sämre iaf.

 

Kanske brandväggen blockerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, själva synkningen fungerar om jag lägger en vanlig fil i mappen Google Drive på skrivbordet.

 

Men det som synkas automatiskt om man INTE lägger någon fil där är ju ... inget!

Om man nu inte redan har filer uppladdade på sin Drive online, då ska dessa synkas antar jag.

 

Men om jag nu startar med en tom Drive online, och vill att allt i "Mina Dokument" ska synkas ?

Hur får jag det att fungera ?

 

Är det bara att hålla ner höger musknapp och dra "Mina Dokument" till mappen Google Drive på skrivbordet ?

(Ja, likadant med övriga mappar antar jag)

Är det så enkelt ?

 

Sen, vad är skillnaden att på att bocka i "Synkronisera vissa mappar" och inte ?

Innan man lagt till en mapp i mappen för Google Drive på skrivbordet är detta fält tomt.

Lägger jag till "Mina Dokument" så hamnar den i fältet och först då verkar det gå att välja "synkroniseringsalternativ".

 

Anger jag att hela "Mina Dokument" eller "Bibliotek" ska synkas, så får jag felmeddelande att alla filer inte går att synkronisera...

Verkar vara *.htm filer i mitt fall.

Men jag har ingen av dem öppna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah!

Nu ser jag.. Om jag anger att vissa mappar ska synkas så är möjligheten att välja mappar bortgråad.

Testar lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkronisera vissa mappar gäller mappar som finns på Drive - inte i datorn lokalt.

Vill du synka Mina Dokument får du kopiera in dessa filer till Googledrivemappen.

Men då synkas ju bara de dokumenten, inte de du lägger till i Mina Dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man avinstallerar och sedan installerar igen och väljer Avancerade inställningar kan man ange en annan mapp, lokalt, som man vill synka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade 2 tips hur man kan göra.

 

1/ Change the location of "My Documents" to be the "Google Drive" folder

(Hint: right click on "My Documents">>"Properties").

 

or

 

2/ Make a link. To do this:

Shut down Google Drive

Move everything out of your "My Documents" folder (but leave the folder)

Open a command prompt, cd to C:\Users\%user%\

Run the command mklink /d "Google Drive" Documents

Restart Google Drive

Move your stuff back into "My Documents"

 

http://support.google.com/drive/bin/answer.py?hl=en&answer=2375083

 

http://www.paulspoerry.com/2012/automatically-backup-my-documents-folder-to-google-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... om jag även vill synka Mina Bilder och de andra mapparna, hur gör jag ?

 

Kn jag synka hela min profil ?

Hur isåfall ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Följdfråga...

 

Om jag installerar Drive på två av mina PC,

Hur blir det då med filerna..

För namnen på dokumentmapparna heter ju samma sak..

 

Jag har alltså flyttat Dokumentmappen, Mina Bilder osv till Google Drive på den ena PCn

Undrar om jag kan göra samma sak på en andra utan att det blir nån kollision ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Laddade igår ner Google Drive på telefonen och idag fixade jag det på min dator. Förde först över en bild från telefonen men den finns inte på datorn när jag kollar i Drive-mappen, inte heller på Google Drive på webben. När jag för över en bild från datorn till mappen finns den på webben men inte på telefonen!

Trodde det skulle synka o sköta sig självt men det här funkar ju inte alls!

 

Vad är fel? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...