Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios ändrar botordning?


rammega

Rekommendera Poster

Hur är det med Cmos batteriet på moderkortet?

Visar datorn rätt tid och datum när du startar upp den?

 

Gå in i BIOS Setup direkt vid uppstart och ställ in rätt boot prioritet för dina diskar etc., sedan sparar du inställningarna och startar om datorn.

Blir det samma sak nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Cmos batteriet på moderkortet?

Visar datorn rätt tid och datum när du startar upp den?

 

Gå in i BIOS Setup direkt vid uppstart och ställ in rätt boot prioritet för dina diskar etc., sedan sparar du inställningarna och startar om datorn.

Blir det samma sak nu?

Lite missförstånd här. Den är uppe och rullar nu. men frågan är hur fan den kunde ändra detta själv?

Finns det någon överlevnads strategi för datorn att leta efter bot sektor m.m?

Det är nog det jag undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ofta så om man har flera bootbara enheter installerade och då finns det i BIOS Setup under BOOT prioritet, dessa enheter listade.

 

Tex. om CD/DVD enhet står som första boot alternativ och sedan kommer diskarna.

M.a.o. så försöker den då att boota upp från första enhet där som den kan boota från, Hittas ingen bootbar DVD-skiva så provar den med nästa enhet i listan, beroende på hur denna är uppsatt.

 

För övrigt så rekommenderas att ha endast en disk inkopplad under Windows installation, annars är det ibland möjligt att den dolda 100MB boot partitionen skapas på den andra disken än där sedan Windows installeras, vilket medför att man då måste sätta den andra disken först i boot ordningen - annars kommer inte datorn att starta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Om jag fattat detta rätt så borde man inte ha en skivläsare botbar som vardagsbot.

Utan sätta OS disken som första i alla fall. Men vid install så byter man bot läge?

Och då till DVD som det numera heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Om jag fattat detta rätt så borde man inte ha en skivläsare botbar som vardagsbot.

Utan sätta OS disken som första i alla fall. Men vid install så byter man bot läge?

Och då till DVD som det numera heter.

Det har ingen betydelse. Finns det ingen skiva i spelaren, bootar datorn med hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan förklara lite mer vad som har hänt. Har du installerat en ny hårddisk, som automatiskt blev bootdisk eller har du blivit tvungen att gå in i bios och ändra för att fel disk var bootdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Man kan väl säga att det började för länge sen att en av dom mekaniska SATA diskarna inte laddade upp då och då.

Sen började DVD:n att sprattla ut och in hur som helst. SEn kom just detta att bios ändrade botordnig.

Jag tror moderbordet håller på att säga upp sig.

ASUSP6 SE

OS på SSD

två SATA diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...