Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya högtalare till pc


Villaforever

Rekommendera Poster

Mina högtalare verkar knas. Se mer på denna länk //eforum.idg.se/topic/339174-fel-pa-hogtalare/

 

Om det skulle vara så att jag behöver köpa nya, vad är bra att tänka på? Hade tänkt önska mig ett par i julklapp så priset behöver kanske inte vara jätte dyrt, men de ska ju ändå vara kvalité liksom.

 

Någon som har ett bra tips på ett bra högtalare.

 

Eller kan man få ljudet från datorn på andra sätt än högtalare nuförtiden.. Till soround anläggningen t ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man har aux ingång på sourround anläggningen, kan man koppla ljudet från datorn till den då? Hurdå isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag la ner det där med högtalare förra året, Men nu funkar de typ inte alls så det har börjat bli aktuellt igen.

Så ge gärna nya förslag. Tänkte ett tag kunna fixa ljudet i sourandet men det funkar inte om jag t ex ska spela dataspel och sambon ska se på tv ändå :)

 

Så det jag behöver egentligen två högtalare som jag har bredvid skärmen och lyssna på spotify på typ. När jag spelar dataspel så har jag oftast ändå hörlurar.

 

Så två bra, inte allt för dyra vill jag gärna få tips på :) Den första tipset jag fick, kan funka men är de fortfarande bra, eller finns det bättre nu på marknaden till typ samma pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant skulle jag nog titta på ett 2.1 system, inte för att få mera men bättre ljud. Och ser man till ljudkvaliteten i allmänhet så är kända tillverkare som Creative eller Logitech att föredra. Finns säkert andra bra märken också men de skulle vara mitt förstahandsval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.1 (Stereo ljud med separat bas) eller vanliga stereo med bara två högtalare när det gäller att lyssna på musik - utan tvekan.

Musikartisternas inspelningar i huvudsak sker i stereo och då bör man också lyssna av dessa i stereo.

 

5.1 och 7.1 surroundljud ljud är mest för filmers och olika spels special-ljudeffekter.

 

Tex. Logitech Z623 Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570

Test http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/datorhogtalare.html

Kolla också in Ljud & Bilds Test av 7 datorhögtalare

 

Googlar man lite framförallt på utländska sajter, så finns en uppsjö av tester, men till syvende och sist, så är det ens egna preferenser och rummets utformning om avgör hur "bra ljud man tycker man får ut".

 

M.a.o. så kan ett par dyra högtalare och ett bra ljudkort i datorn som en person tycker är helt suveränt - helt förkastas av en annan person som lyssnar och i en annan miljö.

 

Fast skall du ha dessa för musiklyssnande och/eller för spelande?

I så fall blir det surroundljud-högtalare i alla fall?

 

Kan ju nämna att jag lyssnar på en hel del musik - och spelar en hel del av dom modernaste datorspelen - men kör på 2.1

Visst, jag går miste om en del häftiga surroundljud-effekter i stereo, men det tar jag eftersom jag vill lyssna på musiken i stereo och att det inte funkar för mig att montera upp fler än dessa.

 

Men när det gäller att spela med surroundljud, så finns numera t.om. spel-hörlurar med inbyggt 5.1 ljud!

Undrar om det inte är Logitech som har just dessa?

Annars kolla in NordicHardware: Svenska headsetguiden - Gamingheadsets ur toppsegmentet

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.1 (Stereo ljud med separat bas) eller vanliga stereo med bara två högtalare när det gäller att lyssna på musik - utan tvekan.

Musikartisternas inspelningar i huvudsak sker i stereo och då bör man också lyssna av dessa i stereo.

 

5.1 och 7.1 surroundljud ljud är mest för filmers och olika spels special-ljudeffekter.

 

Tex. Logitech Z623 Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570

Test http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/datorhogtalare.html

Kolla också in Ljud & Bilds Test av 7 datorhögtalare

 

Googlar man lite framförallt på utländska sajter, så finns en uppsjö av tester, men till syvende och sist, så är det ens egna preferenser och rummets utformning om avgör hur "bra ljud man tycker man får ut".

 

M.a.o. så kan ett par dyra högtalare och ett bra ljudkort i datorn som en person tycker är helt suveränt - helt förkastas av en annan person som lyssnar och i en annan miljö.

 

Fast skall du ha dessa för musiklyssnande och/eller för spelande?

I så fall blir det surroundljud-högtalare i alla fall?

 

Kan ju nämna att jag lyssnar på en hel del musik - och spelar en hel del av dom modernaste datorspelen - men kör på 2.1

Visst, jag går miste om en del häftiga surroundljud-effekter i stereo, men det tar jag eftersom jag vill lyssna på musiken i stereo och att det inte funkar för mig att montera upp fler än dessa.

 

Men när det gäller att spela med surroundljud, så finns numera t.om. spel-hörlurar med inbyggt 5.1 ljud!

Undrar om det inte är Logitech som har just dessa?

Annars kolla in NordicHardware: Svenska headsetguiden - Gamingheadsets ur toppsegmentet

Mvh

 

Ja precis. Jag ska ju ha högtalarna till enbart musik. Så ska kolla in dina tips lite mer, tack :)

Dataspel har jag hörlurar. Men hörlurar med 5.1 lät intressant. Någon mer som vet om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan; ta en titt i Svenska Headsetguiden där ett par olika modeller av dessa har testats inkl. 7.1

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan; ta en titt i Svenska Headsetguiden där ett par olika modeller av dessa har testats inkl. 7.1

Mvh

Nu har jag hittat ett par högtalare och ett par hörlurar. Bara att hoppas att tomten kommer med dem också. :)

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat ett par högtalare och ett par hörlurar. Bara att hoppas att tomten kommer med dem också. :)

Tack för hjälpen.

Du kan väl berätta sen vilka det är och hur det fungerade, ifall du blev nöjd.

 

Har du skrivit rätt adress till Tomten, så inte önskelistan kommer på villovägar?

Hans adress är:

Tomten

173 00 Tomteboda

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl berätta sen vilka det är och hur det fungerade, ifall du blev nöjd.

 

Har du skrivit rätt adress till Tomten, så inte önskelistan kommer på villovägar?

Hans adress är:

Tomten

173 00 Tomteboda

 

Mvh :)

absolute det ska jag göra.

Jag jag har skickat den till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...