Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn börjar jobba och utrymme frigörs automatiskt på hårddisken - Vad händer?


Krutmicke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Märkte nyss att datorn började jobba/tänka mer än vanligt, som om den rensade något. Gick då in och kollade egenskaper på hårddisken och såg att utrymme hade frigjorts/höll på att frigöras. Var med om samma sak för några månader sen men orkade inte bry mig så värst då.

 

Vad kan detta bero på, och vad är det den rensar? Ingen historik från min webbläsare har försvunnit så vitt jag kan se, vilket jag först trodde var fallet.

 

Använder f.ö. Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant kan jag gissa på återställningpunkter som raderat/rensats bort för att de blivit för gamla.

Eller liknande.

 

Kanske temp-mappen som rensats eller har du inställt att Windows ska komprimera sällan använda filer automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller har du ställt in att Diskrensning skall köras automatsikt?

http://support.microsoft.com/kb/315246/sv

 

Nästa gång något onormalt händer kan du högerklicka på aktivitetsfältet och öppna Aktivitetshanteraren fliken Processer, klicka på kolumnen CPU så lilla pilen pekar nedåt, då bör du kunna se vilken process/tjänst som är mest CPU-intensiv.

 

Det kan ju underlätta att komma fram till vad som orsakar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant kan jag gissa på återställningpunkter som raderat/rensats bort för att de blivit för gamla.

Eller liknande.

 

Kanske temp-mappen som rensats eller har du inställt att Windows ska komprimera sällan använda filer automatiskt?

 

Inte vad jag vet. Var kan jag se detta? "Komprimera enheten för att spara diskutrymme" i Egenskaper är i alla fall avbockad.

 

Eller har du ställt in att Diskrensning skall köras automatsikt?

http://support.micro...om/kb/315246/sv

 

Nästa gång något onormalt händer kan du högerklicka på aktivitetsfältet och öppna Aktivitetshanteraren fliken Processer, klicka på kolumnen CPU så lilla pilen pekar nedåt, då bör du kunna se vilken process/tjänst som är mest CPU-intensiv.

 

Det kan ju underlätta att komma fram till vad som orsakar detta.

 

Nja, tror inte det. Ironiskt nog hade jag dock precis tänkt köra CCleaner innan datorn började jobba igår. Körde programmet efteråt istället och såg att endast 150 mb kunde tas bort, och då var det ändå ett par dagar sen jag rensade sist. Det brukar ju inte ta många dagar innan man har rafsat ihop en 700-900 mb skit som kan tas bort, och då antar jag att det mestadels består av temp-filer från internet (?). Vad jag kunde se efter datorn hade rensat automatiskt så var ju dock webbhistoriken intakt, i alla fall de sidor jag vanligtvis besöker, så det är ju lite konstigt.

 

EDIT: Kom på att Java-ikonen ploppade upp längst nere i högra hörnet en stund innan datorn började jobba/rensa. Kan kanske ha något med det att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iof. tycker jag nu inte detta är speciellt konstigt, fast det är klart, man vill ju gärna ha full koll (?) på vad som sker med ens dator.

 

Har du tittat i Aktivitetshanteraren som jag tipsade om ovan?

 

Högerklicka på aktivitetsfältet

post-73434-0-96649500-1354486237_thumb.png

 

 

och öppna Aktivitetshanteraren fliken Processer, klicka på kolumnen CPU två gånger, då bör du kunna se vilken process/tjänst som är mest CPU-intensivmest den ordningen från topp.

 

Ex. Systemets vänteprocess betyder helt enkelt att datorn och operativsystemet är i ett läge där ingenting sker - ett sk. idle mode.

Bra. Särskilt som jag eller någon schemaläggning i datorn inte utför något arbete just nu.

 

post-73434-0-09558500-1354486582_thumb.png

 

Så fort jag påbörjar något så skenar genast någon process iväg.

Ex. mitt AVG antivirusprogram startar skanning

post-73434-0-20484700-1354487256_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, nja, det är väl inte så värst konstigt eller något att bry sig om egentligen, det stör mig bara att jag inte vet vad det är den rensar helt enkelt - och varför den gör det automatiskt.;)

 

Tack för tipset om aktivitetshanteraren, det tänkte jag inte alls på att kolla. Lär väl dröja ett tag tills/om den rensar automatiskt igen, då det som sagt var några månader sen jag var med om det sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu hände det igen. Satt och surfade lite då jag helt plötsligt tabbas ner till skrivbordet och datorn börjar jobba. Gjorde som du sa Flyfisherman och gick in i Aktivitetshanteraren, och där var det firefox.exe och plugin-container.exe som var de enda aktiva processerna. Således verkar det vara firefox som sysslar med nåt, vad det nu är. I vanlig ordning frigjordes (om än inte mycket) utrymme på hårddisken, utan att webbhistoriken i firefox försvann (vad jag kan se när jag skriver in random hemsida som jag besökt i adressfältet).

 

Fattar inte riktigt vad det är som försiggår egentligen. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...