Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operatörslåsningselände med Tele2


Ravel

Rekommendera Poster

Vid besök i en Expert-butik för att fylla på sitt refill-kortet, blev min sambo övertalad att ta ett "förmånligt" Tele2-abonnemang (för 395 kr/mån) innefattande en iPhone 4S. Hon fick ett temporärt SIM-kort installerat i sin Nokia-mobil, eftersom vi var på semesterresa och behövde använda den omedelbart. SIM-kortet fungerade emellertid inte. Vid hemkomsten låg SIM-kortet från Tele2 väntande i postlådan. Nokia-mobilen fungerade med detta, men till min förvåning INTE den iPhone som ingick i abonnemanget: Efter insättningen av SIM-kortet kom felmeddelandet upp: "Invalid sim card. Please insert the sim card obtained by the operator."

 

Efter att ha ringt upp Tele2 upprepade gånger utan att problemet lösts, fick vi vid besök i Tele2-butiken i Eskilstuna ett nytt sim-kort "som borde fungera". Men icke! Nytt telefonsamtal till kundservice på Tele2, där man slutligen konstaterade att Expert-butiken förmodligen av misstag givit henne en iPhone operatörslåst till en annan operatör än Tele2. Hon uppmanades att, till en kostnad av c:a 300 kronor, låsa upp den via Tele2.se/mitt_tele2; man anser sig inte ha något ansvar för misstaget, eftersom Expert under mellantiden gått i konkurs, och vill inte stå för upplåsningskostnaden. Inte heller är man villig att häva abonnemanget, eller ta tillbaka en oanvändbar iPhone. Jag finner deras attityd milt sagt svårbegriplig, eftersom det är Tele2 som är ägare till abonnemanget, inte Expert-butiken. - "Kundtillfredsställelse" ingår uppenbarligen inte i rutinerna hos Tele2, trots att den ju borde vara väsentlig för lönsamheten i ett serviceföretag - även om man lever inom ett monopol! Jag överväger nu att säga upp ALLA våra Tele2-abonnemang.

Undrar om någon annan råkat ut för (och löst?) liknande problem med operatörslåsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmånligt" Tele2-abonnemang (för 395 kr/mån)

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.

Jag har gjort liknande misstag som kund hos Jan Stenbecks bolag.

Men den stora fördelen med dyra misstag är att man verkligen lär sig nått.

Alltid nått att glädja sig åt.

Jag tänker inte göra om det.

Aldrig igen kund hos Tele2, Comviq eller nått annat Stenbeckbolag.

Aldrig köpa ett mobilabbonemang med ingående mobil.

Bunden till operatör.

Ta du erbjudandet att låsa upp den. Kan löna sig.

http://www.holidayphone.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Tele2 som gjort fel, det är Expertbutiken. Frågan är om Tele2 kan låsa upp mobilen om den är låst till annan operatör. Tror inte det.

Prata med Telia, Telenor och 3 för att ta reda på vilken operatör den är låst till och be den operatören låsa upp telefonen. Det är värt 300kr för att få en fungerande telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft läge, tror tyvärr du inte har så många val.

 

Avtalet om köp av telefon är gjort med Expert och de har, som du skriver, gott i konkurs och garantin därigenom finns ej längre.

Abonnemanget är i sig inte kopplat till din telefon även om Tele2 stor för finansieringen av köpet.

Abonnemanget är väl dessutom utnyttjat via Nokia-telefonen?

 

Tre Fyra möjliga scenarion kan jag tänka mig

1: Du låser upp telefonen (kanske annan kan göra det billigare?).

2: du säljer telefonen (men det kostar dig nog mer än att låsa upp den).

3: Av ren goodwill tar Tele2 tillbaka telefonen. Dock inte troligt då de inte har något ansvar i misstaget som begåtts.

4: Goodwill, de låser upp telefonen gratis.

 

Otur! Ibland kostar den oss lite pengar, 300 kr (en månads avgift är inte mycket).

Otur. Tyvärr. Konkurser drabbar tyvärr även oss konsumenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Tele2 erbjudit sig låsa upp telefonen, acceptera det.

Men jag tycker också du ska ta ett snack med kommunens

googla på

kommunens konsument

så får du upp en massa förslag (rådgivning, vägledare osv)

Har kontantinsatsen på telefonen betalats med kort, kan det vara läge kontakta banken.

Det här är inget självklart fall.

Det är vanligt företag säljer fakturor och överlåter betalningen för en vara till ett annat företag t.ex Klarna.

Men är det självklart att man är skyldig att betala det här företaget t.ex Klarna om varan inte levereras eller

är skadad, eller inte fungerar?

Vi vet ju inte ens om telefonen funkar. Med någon operatör. Den kan ju helt enkelt vara kass.

Här är ett annat "hopplöst fall":

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256422-F%F6rbannad-och-sm%E5tt-uppgiven-Hj%E4lp!-F-bolaget-fr%E5n-helvetet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne m fl för era inlägg! Här lite om fortsättningen på mitt iPhone-elände:

Ny diskussion med Tele2 per telefon. (Chatt eller mejl-kontakt finns givetvis inte. De lever kvar i telefon-åldern, trots all high-tech-skitsnack i annonser.) Fick beskedet att de bara kan låsa upp mobilen efter 12 månader(!!!), men Tele2-killen tyckte i alla fall att min idé att försöka ta reda på vilken av operatörerna (Telia, 3, Telenor) som mobilen kunde vara låst till, och sedan sätta in dennas sim-kort i mobilen, var bra. Sagt och gjort: På Phonehouse kollades först mobilens IMEID-nummer, varvid man fick beskedet att den var olåst.(!???), och att det bara var att ansluta den till iTune och sedan tuta och köra. Sagt och gjort: In med sladden i min iMac och klick på iTune. Upp på skärmen kom "Ogiltigt SIM-kort .... Kontakta operatören...".

Hade faktiskt gjort ett försök att låsa upp mobilen på www.Tele2.se/mitt-tele2 som jag tidigare fått "tipset" att göra. - Har någon av er varit inne på mitt-tele2-sidan? I så fall förstår ni säkert varför jag inte kom någon vart den vägen. Något så uruselt "användargränssnitt" får man leta efter. (Telias är ett under av användbarhet i jämförelse!) Kan bara instämma med att man skall akta sig för att ha att göra med Kinnevik-företagen - samt alla operatörslåsta mobiler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://expresslane....m/Issues.action

 

Just det här ogltigt simkort iphone 4s finns ju en hel del om ute på nätet Felet kan uppstå även med rätt simkort ..När frun hade problem med sin Galaxy SII hade Tele 2 inte så mycket att komma med annat än rådet att kontakta Samsungs support.(Strul efter uppgradering).

 

Så mitt råd är kontakta Apples support,dessutom bör det finnas en garanti given av Apple.

 

Att utnyttja fabriksgarantin är dessutom ett av de råd som getts för lösande av garantifel på Expertsålda produkter.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...