Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allmäna frågor om språken


BitB

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett antal frågor om framför allt Java, C och C++, vilket språk som är bäst i olika sammanhang och beroende på vad man vill göra för att inte spamma hela forumet så tänkte jag ställa alla frågor i samma tråd, då är det dessutom samlat på samma ställe för senare referens.

 

Jag inser att om man vet vad man sysslar med så kan man göra det mesta i de flesta språk, men jag är nu ute efter att få veta vilket språk som är bäst att använda.

 

 

Fråga 1) Vad är det egentligen för skullnad mellan C och C++? Ja har förstått att de i princip är samma sak men att ett av dem (C++?) är något lättare för att det hanterar vissa fel som man annars är frekventförekommande i det andra... tror jag.

 

Fråga 2) Kan man på ett smidigt sätt skriva ett program som man installerar på datorn men som också fungerar i webbläsaren utan att behöva skriva om hela koden?

 

Det får räcka för nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C++ är i huvudsak en påbyggnad på C så att C++ blir objektorienterat.

 

C är utmärkt för program som måste vara små och mycket effektiva, t ex hissar, mikrovågsugnar (dock har jag ingen aning om deras program är skrivna i C). Gränssnittet för de tidigaste Windows-versionerna (kring 1990) var anpassat för C, program för mobiltelefoner skrevs ofta i C för ca 10 år sedan.

 

Du hittar mer information om språken på Wikipedia, t ex http://en.wikipedia.org/wiki/C_%28programming_language%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Micael Karlsson

Hej BitB!

 

Lite sent men jag har missat din tråd tills för 5 minuter sedan (troligen för att jag tagit en paus från Eforum). Skulle vilja ge lite tankar ur ett hårdvarunära perspektiv. Assambler är så nära du kommer utan att använda maskinkod (ettor och nollor). Steget upp blir C, som jag föredrar då jag inte sysslar med så extremt tidskritiska applikationer. Skillnaden på C och Assambler är att man hat total kontroll på hur koden fungerar, är i alla fall tanken.

 

Läste en humoristisk jämförelse av C och C++: Med C kan man skjuta av sig foten medan man med C++ skjuter av sig hela benet.

 

På fråga två skulle jag föreslå Java som språk både för en applikation och att köra i en wedläsare. Har för mig att det kan fungera med Python men är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vill man lära sig programmering och bli duktigt på det, så är C++ ett mycket bra val. Grundnivå-kurserna brukar börja med strukturerad programmering och minneshantering & polymorfism. fortsättningskurserna tar upp Den objektorienterade biten som arv, gränssnitt, ramverk etc.

Man måste vara duktig på matte också trots att en del påstår att man inte behöver vara det. Jag har gått en kurs i C. Boken som vi hade var det mycket matte i bland annat andra gradsekvationer. Efter halva terminen tänkte de stänga av mej från kursen på Bandhagens gymnasium :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pascal är roligare. Jag har en del program i pascal men pascalprogram verkar inte funka i högre Windows versioner tyvärr. Den källkod jag har funkar bara i Windows 98. Grafikprogram är roligast tycker jag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mattekunskapen som man får på gymnasiet ska räcka förutsatt att man klarar av det. Sedan spelar ingen roll om man har samhällsvetenskap eller naturvetenskap som inriktning. Jag har själv gått samhällsvetenskap och aldrig tagit kurser i kemi & fysik men anser mig rätt bra på programmering.

 

Förstår/löser man en ekvation så ska det inte vara att förstå & implementera algoritmer. Spelprogrammering, där är det mycket geometri men det ska inte heller vara något problem. Att implementera egna krypteringsbibliotek, där behöver programmeraren vara en riktig matematiker :)

 

Pascal!? Om du älskar språket så finns det något som heter Delphi (http://www.embarcadero.com/products/delphi)

 

Bandhagens komvux? roligt att det nämns. Har bott i de trakterna länge men aldrig hört talas om nåt gymnasium. Om det är huset mittemot centrum, så var det på min tid ett komvux. Där har jag gått på programmeringskurser jag med..  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mattekunskapen som man får på gymnasiet ska räcka förutsatt att man klarar av det. Sedan spelar ingen roll om man har samhällsvetenskap eller naturvetenskap som inriktning. Jag har själv gått samhällsvetenskap och aldrig tagit kurser i kemi & fysik men anser mig rätt bra på programmering.

 

Förstår/löser man en ekvation så ska det inte vara att förstå & implementera algoritmer. Spelprogrammering, där är det mycket geometri men det ska inte heller vara något problem. Att implementera egna krypteringsalgoritmer, där behöver programmeraren vara en riktig matematiker :)

 

Pascal!? Om du älskar språket så finns det något som heter Delphi (http://www.embarcadero.com/products/delphi)

 

Bandhagens komvux? roligt att det nämns. Har bott i de trakterna länge men aldrig hört talas om nåt gymnasium. Om det är huset mittemot centrum, så var det på min tid ett komvux. Där har jag gått på programmeringskurser jag med..  

Nä Bandhagens gymnasium hette det. Jag började den kursen för att jag gillar programmering. Men de ansåg att man måste kunna programmera för att få gå på kursen som jag gick på. Jag har gått en kurs i basic också men på den kursen behövde man inte kunna Basic. För övrigt så finns det böcker i Basic på barnavdelningen många bibliotek.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...