Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 - Acronis 2013


GOO

Rekommendera Poster

Kör sedan flera år tillbaka ett backup-program som heter Acronis. Det har fungerat utmärkt i olika versioner med varierande OS ända tills nu. Senaste versionen True Image 2013 by Acronis och Windows 8 Pro fungerar inte fullt ut. Backup-filen som heter .tib skall kunna öppnas, vilken den nu inte gör. I XP är filen associerad till Windows Explorer. I Windows 8 är den associerad till Wordpad!!! vilket alltså är helt fel. Jag kan inte ändra associationen till Windows Explorer. Provade programmet i XP och där fungerade det ok. Programmet är kanske inte så vanligt i Sverige men det finns kanske någon som kan komma med uppslag till lösning antingen felet nu ligger i Windows 8 eller ATI 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen

Kör sedan flera år tillbaka ett backup-program som heter Acronis. Det har fungerat utmärkt i olika versioner med varierande OS ända tills nu. Senaste versionen True Image 2013 by Acronis och Windows 8 Pro fungerar inte fullt ut. Backup-filen som heter .tib skall kunna öppnas, vilken den nu inte gör. I XP är filen associerad till Windows Explorer. I Windows 8 är den associerad till Wordpad!!! vilket alltså är helt fel. Jag kan inte ändra associationen till Windows Explorer. Provade programmet i XP och där fungerade det ok. Programmet är kanske inte så vanligt i Sverige men det finns kanske någon som kan komma med uppslag till lösning antingen felet nu ligger i Windows 8 eller ATI 2013.

 

 

Bränn rescue media och boota ifrån den och gör din backup därifrån, samt återställ ifrån den också. Avinstallera sedan Acronis helt ifrån ditt Windows. har du rescue media så räcker den.

 

Backupprogram funkar alltid bäst ifall man bootar dom från cd eller dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränn rescue media och boota ifrån den och gör din backup därifrån, samt återställ ifrån den också. Avinstallera sedan Acronis helt ifrån ditt Windows. har du rescue media så räcker den.

 

Backupprogram funkar alltid bäst ifall man bootar dom från cd eller dvd.

 

Problemet var ju inte att göra backup eller restore utan kunna läsa individuella filer i en .tib-fil. Då det gäller filbackuper är det oftast jag vill gå in i en enskild fil och se innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv Acronis True Image 2013, fast än så länge endast i Windows 7.

Den kräver väl att det skall finnas några tjänster som körs för att det skall fungera och även i Enhetshanteraren så skall det finnas Acronis enheter.

 

post-73434-0-92870300-1354181116_thumb.png

 

post-73434-0-26718000-1354180966_thumb.png

 

 

Men du bör ju kunna göra detta infrån Acronis programmet, eller går inte det heller?

Obs. detta gör också att du kan kolla på enskilda filer eller mappar utan att du måste välja att återställa (Recover).

 

Starta True Image programmet > fliken Backup and recovery > högerklicka på din backup > välj Recover Files > fliken Files and Folders > klicka på din partition > dubbelkicka på vald mapp i rutan till höger alt. klicka på mapppilen i rutan till vänster för att öppna upp undermappar => då kan du se filer etc.

 

Vill du där återställa endast en enda fil, så se till att bara den är ibockad och allting annat är urbockat.

 

Ex.

post-73434-0-75592600-1354182123_thumb.png

 

Går ingenting av detta, så kanske din installation av Acronis inte lyckats helt?

Avinstallera Acronis True Image 2013 > starta om datorn > högerklicka på Acronis installationsfil och välj 'Kör som Administratör' > följ anvisningarna och starta om datorn när installationen är klar.

 

Detta påverkar inte dina existerande backuper, möjligen kan du när du startar upp Acronis första gången få tala om sökvägen till den disk där backupfilerna finns lagrade.

 

Och självklart så vill man naturligtvis ha Acronis True Image programmet installerat på datorn och fungerande. Dessutom så är det ett krav för att kunna utföra vissa saker som det programmet klarar av inkl. schemalagda backuper etc. etc.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv Acronis True Image 2013, fast än så länge endast i Windows 7.

Den kräver väl att det skall finnas några tjänster som körs för att det skall fungera och även i Enhetshanteraren så skall det finnas Acronis enheter.

 

post-73434-0-92870300-1354181116_thumb.png

 

post-73434-0-26718000-1354180966_thumb.png

 

 

Men du bör ju kunna göra detta infrån Acronis programmet, eller går inte det heller?

Obs. detta gör också att du kan kolla på enskilda filer eller mappar utan att du måste välja att återställa (Recover).

 

Starta True Image programmet > fliken Backup and recovery > högerklicka på din backup > välj Recover Files > fliken Files and Folders > klicka på din partition > dubbelkicka på vald mapp i rutan till höger alt. klicka på mapppilen i rutan till vänster för att öppna upp undermappar => då kan du se filer etc.

 

Vill du där återställa endast en enda fil, så se till att bara den är ibockad och allting annat är urbockat.

 

Ex.

post-73434-0-75592600-1354182123_thumb.png

 

Går ingenting av detta, så kanske din installation av Acronis inte lyckats helt?

Avinstallera Acronis True Image 2013 > starta om datorn > högerklicka på Acronis installationsfil och välj 'Kör som Administratör' > följ anvisningarna och starta om datorn när installationen är klar.

 

Detta påverkar inte dina existerande backuper, möjligen kan du när du startar upp Acronis första gången få tala om sökvägen till den disk där backupfilerna finns lagrade.

 

Och självklart så vill man naturligtvis ha Acronis True Image programmet installerat på datorn och fungerande. Dessutom så är det ett krav för att kunna utföra vissa saker som det programmet klarar av inkl. schemalagda backuper etc. etc.

Mvh

 

Tack för ditt intresse och utförliga beskrivning. Jag har samma tjänster som du som körs. I enhetshanteraren har jag dock bara Acronis Tib Mounter. Den virtuella disken beror möjligen på att du har "try and decide" aktiverat eller...........?

 

För övrigt fungerar det som du beskriver så visst kan jag "restora" en enskild fil. Det är inte det, utan jag vill se innehållet. Kan du själv öppna .tib och sedan öppna enskild fil i exv Word, Excel eller vad det nu är för fil?

 

Jag har installerat om programmet som admin, som admin plus XP SP3 kompabilitetsläge utan framgång.

 

Om jag söker i registret med "true image" och trycker mig framåt med F3 får jag upp enligt bild där det framgår att .tib styr mot Wordpad (på bilden WOR...). Har ändrat Wordpad till Explorer men det hjälpte inte.

 

Nog har jag provat men någon succe har det inte blivit.

 

Med vänlig hälsning/GOO

post-116863-0-42202400-1354199814_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du själv öppna .tib och sedan öppna enskild fil i exv Word, Excel eller vad det nu är för fil?

Ja. Bara att dubbelklicka på .TIb och då öppnas ett nytt fönster, sedan navigera ned i hierarkin, välja tex. pdf-fil, dubbelklicka så öppnas Adobe Reader och jag kan se innehållet.

 

 

Den virtuella disken beror möjligen på att du har "try and decide" aktiverat eller...........?

i Contextmenyn när man först markerat filen > högerklickar på .TIB > så finns även detta True Image > Archive > Mount => där man kan montera backupen i en virtuell drive.

 

post-73434-0-37823800-1354200794_thumb.png

Obs. det fungerar endast med Disk och partition backup alltså en disk image och inte med filbackup.

 

Men då tilldelas första lediga enhetsbokstav och då via vanliga Utforskaren (Explorer) så kan man öppna upp den virtuella disken och öppna filer som vanligt och köra dessa.

För att avmontera så högerklickar man på den disken > True Image > Unmount

 

Hmm... Explorer i Windows 8 är ju något helt annat än i tidigare versioner, kanske är det något i detta som sätter begränsningen?:unsure:

Finns det några inställningar i Explorer menyn som du kan göra?

 

Kolla även på Acronis True Image 2013 forumet om det finns någon förklaring eller lösning?

Har du senaste uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Ditt intresse!

Har adresserat Acronisforumet men med klent resultat. Har nu även mailat till Acronis men inte fått någon reaktion ännu. Jag har den senaste versionen #5551. Skall vid tillfälle gå tillbaka till min Windows 7 disk och installera True Image där för att se vad som händer.

Med vänlig hälsning/GOO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen

Problemet var ju inte att göra backup eller restore utan kunna läsa individuella filer i en .tib-fil. Då det gäller filbackuper är det oftast jag vill gå in i en enskild fil och se innehållet.

 

Om jag inte tar fel kan du BROWSA tib-filer från bränd Rescue Disc också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte tar fel kan du BROWSA tib-filer från bränd Rescue Disc också.

 

Jag tror du har fel. I alla fall har jag inte lyckats.

Med vänlig hälsning/GOO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Problemet löst! Gick in i registret i en back-up gjord före installation av Acronis True Image 2013. Där fanns rester av True Image från när jag försökte installera version 2012. En version som är inkompartibel med Windows 8 och som talade om det redan från början. Dock lyckades programmet att lämna oönskade rester i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trägen vinner som man säger. Nu får jag ju inte möjligheten att prova ditt tips, men känner mig rätt nöjd med mitt registerarbete. Gott Nytt År!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju berätta om ditt registerarbete om du kommer ihåg vad du gjort vill säga.

Kan vara till nytta för andra kanske.

Mvh

 

Ja Gott Nytt År Själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...