Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norman Virus Control


Mats-G. Svennung

Avinstallation av Norman  

1 medlem har röstat

  1. 1. Min Amilo-pc var vid köpet försedd med Norman Virus Control som var gratis några år men som numer kräver årlig avgift. Jag har numera valt Avira gratis antivirusprogram men då går det inte att på normalt sätt avinstallera Noman. Hur gör jag?

    • Min Amilo-pc var vid köpet försedd med Norman Virus Control som var gratis några år men som numer kräver årlig avgift. Jag har istället valt Avira gratis antivirusprogram men då går det inte att på normalt sätt avinstallera Noman. Hur gör jag?


Rekommendera Poster

Mats-G. Svennung

Min Amilo-pc var vid köpet försedd med Norman Virus Control som var gratis några år men som numer kräver årlig avgift. Jag har istället valt Avira gratis antivirusprogram men då går det inte att på normalt sätt avinstallera Noman. Mycket irriterande särskilt som det dyker upp ideliga påminnelser om att jag måste förnya prenumerationen. Hur gör jag för att definitivt bli kvitt Norman ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att det inte går att avinstallera?

Finns det inte med i listan över installerade program eller misslyckas avinstallationen?

Något felmeddelande i det andra fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Vad menar du med att det inte går att avinstallera?

Finns det inte med i listan över installerade program eller misslyckas avinstallationen?

Något felmeddelande i det andra fallet?

 

Norman-ikonen fanns till en början med på listan "Avinstallera program" och försvann (för gott) från listan vid "påtryckning" - men det gjorde däremot inte programmet i övrigt!

Det poppar upp varje gång jag startar (om) pc:n och kan endast nödtorftigt och tillfälligt "tämjas" genom att jag går in på Dator >System C>Program>Norman och raderar de filer som går att radera (vilket bara är vissa - andra kräver "särskild behörighet"). Sedan upprepas denna fars varje gång jag startar (om) min pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Lösning 1 är den (primitiva) metod som jag beskrivit i mitt första inlägg igår - med obeständigt resultat.

 

Men vad är Lösning 2?

Förstår inte vad LARSAS menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

P.S.! Nu har jag fattat vad LARSAS menar!

Efter att jag har gått in på http:// support kaspersky.com...

 

Återkommer i morgon här jag får bättre om tid med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S.! Nu har jag fattat vad LARSAS menar!

Efter att jag har gått in på http:// support kaspersky.com...

 

Återkommer i morgon här jag får bättre om tid med detta.

 

Min tanke var att du skulle scrolla ned till:

 

 

Resolution 2. Uninstalling Norman Virus Control using Delnvc5.exe

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Tack LARSAS för hjälpen !

 

Dina råd har i varje fall hjälpt så långt som att jag fått bort Norman-ikonen från aktivitetsfältet längst ner på skrivbordet och att de ständiga påminnelserna om att förnya licensen upphört.

 

Vad som oroar mig är att där fortfarande finna en Norman-mapp kvar bland program-mapparna, en mapp som innehåller två filer från 2009-06-01 (när pc:n var ny ?) betecknade Ngs och Npm, samt ytterligare fyra, senast ändrade 2012-12-01 (automatiskt ? Jag har inget minne av att jag var inne i Norman-mappen igår...)

 

Utöver den återstart som ingick i kaspersky-proceduren resolution 2 har jag inte stängt av datorn helt någon gång de senaste dagarna. Det skall bli intressant att se om Norman återkommer som tidigare med full kraft efter det att jag stängt av min pc helt, något som jag gör nu för att återstarta förmodligen i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Lägesrapport:

 

Efter helt avstängt sedan i går har jag idag startat igen med samma (goda) resultat:

 

Ingen oönskad ikon i aktivitetsfältet,

inga upprepade påm. om förnyelse av licens -

Men Norman-mappar och filer kvar oförändrade under Program i samma stil och omfattning som igår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Mats-G. Svennung

Hej igen,

 

Nu har jag råkat ut för ett annat problem:

 

På sin tid var jag oförsiktig nog att ta vara på ett av de erbjudanden som regelbundet dyker upp i rutan från Apple och som innebar att jag laddade ner både iTunes och QuickTime Player. Problemet var bara att ingendera gick att använda; det kommer bara upp en skylt om att "Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet."

Något sådant meddelande har aldrig erhållits.

Och vad värre är: När jag försökt avinstallera programmen - i hopp om att nya nedladdningar av nyare versioner av programmen därefter skulle visa sig mer användbara - har detta varit omöjligt på det vanliga sättet, via Kontrollpanelen> Program>Avinstallera.

Ibland har det dykt upp en skylt om att Dataexkveringsskyddet hindrar fortsatta åtgärder.

 

Hur i allsin da'r gör jag för att i första hand få bort nuvarande versioner av iTunes och QuickTime Player ut min pc ?

 

 

 

Lägesrapport:

 

Efter helt avstängt sedan i går har jag idag startat igen med samma (goda) resultat:

 

Ingen oönskad ikon i aktivitetsfältet,

inga upprepade påm. om förnyelse av licens -

Men Norman-mappar och filer kvar oförändrade under Program i samma stil och omfattning som igår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Mycken tack för Dina värdefulla tips!

Jag har därigenom lyckats bli av med QuickTime medan däremot iTune numera förekommer i dubbel upplaga!

Jag kommer att jobba vidare med hjälp av t.ex. filohippo när vädret så tillåter (just nu är det ju trädgårdsväder...) och återkommer med en rapport om eller hur jag lyckas.

M.v.h.

Mats-G.

 

Du kan försöka med att installera om de gamla versionerna för att sedan avinstallera på en gång.

iTunus: http://www.filehippo...nes_64/history/

Quicktime: http://www.filehippo...player/history/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Mats-G. Svennung

Lägesrapport:

Nu har jag fått ordning på iTune. Tack för den hjälpen! Men däremot blir det samma nedslående resultat betr. QuickTime även efter förnyad nedladdning via FileHippo. Får väl skriva till Apple och klaga. Eller har Du något annat tips ?

M.v.h.

Mats-G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Hej igen,

Nu regnar det - så jag har tid att sitta vid pc:n igen...

Jag uttryckte mig tydligen något för summariskt senast: Jag har mycket riktigt lyckats avinstallera Quicktime men försökte sedan installera det igen, dock utan annat resultat än tidigare, d.v.s. det kommer bara upp en skylt om att "Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet." Nu har jag emellertid uppnått vad jag ville genom iTune, nämligen att läsa av ett antal MOV-filer. Så jag struntar nu i att fortsätta krångla med Quicktime (även om det i och för sig retar mig att inte kunna ladda ner även det programmet i användbart skick...)

M.v.h.

Mats-G.

 

Sist skrev du att Quicktime hade försvunnit. :unsure:

 

Du kan pröva att avinstallera med hjälp av Revo Uninstaller: http://www.revounins...e_download.html

Jag vet inte om de skickar med toolbars eller inte så var noga under installationen och avbocka allt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats-G. Svennung

Hej igen,

Glad i hågen tog jag fasta på Din hänvisning till free-code...alternative bara för att pröva och även om jag eg. inte behövde. Först stoppades dock installationen av att några gamla filer från OuickTime i original som tydligen hade undgått alla tidigare avinstallationer. Därefter, när jag med visst om och men blivit av med dem, bl.a. med hjälp av det av Dig senast anvisade avinstallationsprogrammet, så lyckades visserligen nedladdningen i sig men sedan går jag bet på registreringen av namn och lösenord...

Nu skippar jag QuickTime för gott och håller mig till iTunes!

Men tack för all hjälp i alla fall!

Mats-G.

Hej!

 

Huvudsaken är ju att du kunna använda dina MOV-filer. Sedan finns ju Quicktime Alternative också om du inte gillar iTunes: http://www.free-code...alternative.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...