Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kom hem - fann ComHem dött...


Jodie

Rekommendera Poster

Min till åren tämligen komna väninna, som i flera år har haft bredband från ComHem via tv-jacket, fann efter några veckors bortavaro att det inte längre gick att surfa och inte att ta emot eller skicka epost. På hallmattan fanns dock en avi om paket från ComHem vilket hon nu avhämtat.

I paketet fanns något som jag förmodar är ett nytt modem - jag bor inte alls på samma ort och har alltså inte kunnat bistå henne på plats.

 

Eftersom hon säger sig inte alls ha fått någon som helst information i förväg om att något var i görningen, känner hon sig mycket tveksam till att utan vidare börja koppla in det nya och främmande istället. Och av den, som det låter, yttersta knapphändiga information som följde med i försändelsen framstår mest som vore det prylar för en helt ny kund hos ComHem. (Typ: "Tack för att ni valt..." e.dyl.)

 

Själv kan ju väninnan inte surfa alls nu, men jag har googlat och snokat runt en del men inte alls kunnat finna någon information som förklarar varför hennes internetuppkoppling, som det verkar, utan förvarning stängts av.... och nya prylar skickats.

 

Det enda anmärkningsvärda jag fann på ComHems sidor var att ett sådant abonnemang för 149:-/mån som vänninnan haft inte verkar finnas längre, och att det billigaste numer kostar 249:- istället...? En tämligen avsevärd prishöjning procentuellt sett!

Vi är också oroliga att det kanske rör sig om något knep - att de kanske försöker lura henne att aktivera något ännu dyrare abonnemang än så. Och med lång bindningstid.

 

Om nu ComHem plötsligt avsevärt höjt lägstapriset kanske det rentav skulle vara idé att istället börja surfa via det hitintills outnyttjade fiberuttaget (eller vad kan heta), såna som hyresvärden installerade i hela hyreshuset för något år sedan.

 

Vet ni något om vad som kan ligga bakom det döda ComHem, och utskicket? Också tacksam för tips och synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems telefonsupport kan väl ge besked om:Varför nytt modem,hur koppla in det och om hon kan behålla sitt gamla abbonemang.det är ju inte alls säkert att det är borttaget för gamla kunder.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems telefonsupport kan väl ge besked om:Varför nytt modem,hur koppla in det och om hon kan behålla sitt gamla abbonemang.det är ju inte alls säkert att det är borttaget för gamla kunder.

 

LARSAS

 

Jo, det är klart att ComHem själv borde kunna lämna besked; men eftersom min vänninna är minimalt tekniskt insatt och mycket svår att språka med angående sådant (och dessutom hör dåligt) tänkte jag förhandsforska här. Jag tänkte mig att flera här kanske råkat ut samma sak och förhoppningsvis få läsa tips och råd om hur de hade ordnat upp det.

 

Nu har jag iallafall lyckats lirka ur väninnan vad det nya, ännu oinkopplade modemet heter: Cisco EPC2425

I inkopplingsanvisningen, som jag nu laddat ner, står att modemet ska inkopplas till "hålet märkt DATA i ditt tv-jack". Något sådant extra DATA- "hål" finns inte där hennes hitintills modem Thomson ännu är anslutet. Det är istället anslutet via ett T-stycke i tv-antennuttaget.

 

Jag har föreslagit väninnan att först försöka ta reda vad det på ett annat ställe relativt nyinstallerade uttaget för datatrafik är av för art och vilka abonnemang man skulle kunna ha genom det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som tydligen hänt är att Comhem har inaktiverat det gamla modemet innan det nya har installerats.VI har också bytt från ett enkelt Motorola modem till just EPC2425.

 

Hos oss bytte man tidigare de gamla uttagen till uttag med tre anslutningar .Den övre anslutningen är för Internet och har skruvförbindelse liksom intaget på EPC2425..

 

LARSAS

 

 

Edit.

Jag menade att du har tillräckliga kunskaper för att genom kontakt med COMHEM fixa en lösning.för väninnan. Kanske fixas i samband med besök av tekniker för att byta uttagen till de nyare med separat internetanslutning.

 

Fyndig rubrik förresten !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...