Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar eller stationär dator


Martassen

Rekommendera Poster

Är inne på köpa ny dator funderar på bärbart eller stationär.

 

1. Om jag köper en bärbar kan jag då köpa till en stor skärm och tangentbord och koppla till den bärbara utan problem? Känns helt klart bekvämare med riktigt tangentbord och skärm när man är hemma. Är mer inne på stationär men går det koppla bärbara till skärm och tangentbord kan jag kanske göra så istället.

 

2. Använder datorn till Office och Adobe och kollar en del film. Spelar ej. Om jag förstått rätt så är det bra satsa på en dator med mkt ramminne?

 

3. Har Norton. Hur funkar det med överföringen av detta till min nya dator? Har förlängt det efter att jag får mail ifrån norton 1 gång per år tror jag. Jag vill givetvis ha skydd även på den nya datorn. Hur fortsätter jag med Norton på den nya datorn?

 

4. Jag har glömt hur jag får över mina gamla adresser ifrån Outlook och Windows mail. Hur kommer jag åt och kan föra över dessa till nya datorn?

 

5. Behöver jag tänka på aktivera brandvägg och annat på den nya datorn? Har ingen router. Har bredbandsbolaget.

Har för mig det var jätteviktigt aktivera brandvägg i gamla datorn men det kanske inte är så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A. Till bärbar som användes yrkesmässigt är det normalt att det finns en dockningstation för det här ändamålet. Fördelen är att man behöver överhuvudtaget inte öppna den bärbara för att tex trycka på startknappen. Det finns startknapp i dockningsstationen.

Problem? Har du inte dockningsstation så är det en klar fördel som jag ser det ifall den bärbara har

1)samma upplösning på bärbaraskärmen som den yttre skärmen (1920x1080 passar bra till film) Det kan strula till sig om den bärbara har tex 1366x768

och den yttre skärmen har 1920x1080

B. HDMI eller/ och displayportutgång eftersom många nya skärmar har de här ingångarna.

 

2) Vad är mycket? 4GB 8GB 16GB? Jag gissar 4GB räcker långt. Och det brukar inte vara nått problem köpa till extra minne. Dock tänk på att välja minne på tex www.kingston.com för till många märkesdatorer typ Lenovo, HP, Dell fodras specialminne som du sedan hittar

leverantör till här när du vet vad du skall ha för minne.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=483

 

3) De finns ju en möjlighet Norton ingår för nån tid i det som finns installerat på din nya dator. Det gjorde det på min nyligen inhandlade Lenovo.

 

4) Vet ej, kör linuxreleaser mot webben.

 

5) Förhoppningsvis har Microsoft brandväggen aktiv i W7 eller W8 aktiv när datorn kommer. Men är du undrande så går det ju bra starta datorn utan att ha internet anslutet, tacka nej till alla trådlösa anslutningar den kanske hittar. Och kolla inställningarna på brandväggen. Innan du ansluter den till internet. Trådlöst eller med nätverkskabel.

(Det var väl XP som först med Servicepack 2 fick en brandvägg aktiverad som default?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja, men du får förstås se till att kontakter och kablar passar.

 

2. Om du med Adobe menar Photoshop så är det bra med mycket RAM-minne när man håller på med avancerad bildredigering. Office-program och filmtittande behöver inte särskilt mycket.

 

3. Det ska gå bra att installera Norton på en ny dator. För exakta detaljer om hur du överför licensen är det bäst att du kollar med Symantec: https://www-secure.symantec.com/norton-support/jsp/product.jsp?ct=se&lg=sv&product=home&version=current&pvid=f-home

 

4. Det ska väl finnas möjlighet att exportera epost-adresser i de två programmen som sedan kan importerad i ditt nya epost-program.

 

5. I Vista, Windows 7 och 8 startas Windows-brandväggen automatiskt när installationen av Windows är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Japp har kollat med norton så dom hjälpte hur jag gör med överföringen. Bra service faktiskt.

 

 

1. Vad är det för pris för en dockningstation om jag nu köper bärbart?

2. Min iphone är ju kopplad mot min nuvarande dator. Det är inga som helst problem när man byter dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hemmiljö brukar man inte använda en dockningsstation för att ansluta bildskärm och tangentbord, men visst kan det vara praktiskt om man ofta växlar om att använda datorn med och utan: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1345

Då får du kolla att den bärbara datorn fungerar ihop med dockningsstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av iPhone, men gjorde du något särskilt när du anslöt den första gången till nuvarande datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Satte i kabeln i datorn om jag minns rätt. Är inne på slå till på en dator inom kort. Se min tråd 'köpa dator vilken'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...