Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Switch eller router

Kerb

Recommended Posts

Jag vill fixa ett litet isolerat nätverk, funkar det att koppla ihop 3 datorer med en switch eller måste man ha en router för att kunna komma åt några utdelade mappar (tänkte mappa dom mot datornamnet) för jag kommer inte åt att ändra ipadresserna)

Hur är det kopplat idag? Eftersom du säger att du inte kan ändra IP-adresserna så får man anta att de redan är i ett nätverk? Isf kan du bara accessa dem direkt - däremot blir det ju inte ett eget isolerat nät dem emellan - utan ramarna för nätet styrs av de inställningar som redan finns.

Datorerna har fasta IP-adresser i stt normala nät, men vi skall flytta 3 datorer till en testmiljö, dom har dock inte samma IP-serie så jag hoppas på att man skall kunna köra via datornamnet, men frågan är om en switch klarar det eller om man måste ha en router?

Datorerna har fasta IP-adresser i stt normala nät, men vi skall flytta 3 datorer till en testmiljö, dom har dock inte samma IP-serie så jag hoppas på att man skall kunna köra via datornamnet, men frågan är om en switch klarar det eller om man måste ha en router?

Om du flyttar datorerna in i ett annat IP-nät bör du byta IP-addr anpassat efter det nätet. En switch "förstår" varken IP-adresser eller namn - den jobbar enbart på Layer 2 (mac-adresser).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...